Debrecen: Hírek
A Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezete továbbra is úgy gondolja, hogy városunk, méretéből és domborzati adottságaiból adódóan kiválóan alkalmas kerékpáros közlekedésre. Ezt bizonyítja, hogy évről-évre növekszik a kerékpárjukat, nap mint nap használók száma. Ugyanakkor szomorúan veszi tudomásul, hogy némely úthálózati fejlesztés során mennyire nem veszik ezt figyelembe a debreceni döntéshozók.
Éppen ezért a Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezete felajánlja az együttműködését az önkormányzatnak a városi úthálózatot érintő fejlesztésekhez, változtatásokhoz, hogy átnézi kerékpáros szempontból, és véleményezi azt, ahogy arra korábban már ígéretet is kaptunk.
A szervezetünk egyik legfontosabb célja egyfajta civil kontroll kialakítása, nemcsak Debrecen “kerékpáros” projektjeit illetően, de - szemléletformáló módon - minden, az úthálózatot - és így a kerékpárral közlekedő állampolgárokat is - érintő fejlesztés, változtatás területén is. A tájékoztatáson túl, ugyanúgy fontosnak tartjuk a technikai kérdésekben való egyeztetést és a tervezési szakaszba való mihamarabbi bevonást is, éppen azért, hogy az olyan - potenciálisan balesetveszélyes és/vagy szabálytalankodásra ösztönző - megoldásokat, mint amely a most átadott Dózsa György úti villamospálya-úttest kialakításánál tapasztalható, elkerülhetőek legyenek; tudniillik: a villamossíneket az út közepén mindkét irányban záróvonallal különítették el a forgalmi sávoktól, így a keskeny sávban egyetlen egy biciklivel közlekedő személy megelőzése sem fog menni szabályos keretek között, ha a megfelelő oldaltávolságot be akarják tartani. A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól, azaz a KRESZ is kimondja:
“34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;”
“18. § (1) Az útburkolati jelek: c) záróvonal: hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el; a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;”
Ráadásul a szűkös hely miatt, a kezdő kerékpárosok is feltehetőleg a járdát fogják választani, további balesetveszélyes helyzeteket generálva a járókelőkkel való “érintkezés” során.
Szanyi Gergely
Területi vezető
Magyar Kerékpárosklub Debreceni Területi Szervezet
Debrecen, 2013. október 8.
Lehetőségek:
A. Záróvonal (jelenleg); B. Szaggatott vonal;
C. Szaggatott vonal és kerékpáros nyom; D. Szaggatott vonal és nyitott kerékpársáv