Debrecen: Hírek
Turning Torso az Öresund-csatorna partjáról.
Malmöben jártunk. Ámultunk, bámultunk és nagyon sok érdekes képet készítettünk. Épp ezért mindenkinek javasoljuk, hogy használja ki a lehetőséget és látogasson el egy hosszú hétvégére a dél-svédországi városba. Tanulságos látni, hogy oldják meg a közlekedést egy Debrecen adottságaival rendelkező svéd városban, amely szomszédságában a dán főváros virágzik,... nem csak a kerékpáros témákban.
Összehasonlításképp elég csak abba belegondolni, hogy Malmö 280 ezer fős, tengerparti, síkvidéki város közel akkora területen, mint Debrecen. A két város átlaghőmérséklete és napos óráinak száma is közel azonos. Tehát mindkét város tökéletes adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy kerékpárosbarát legyen.
A képek magukért beszélnek!
A sétálóutcát (Södergatan) keresztező átlagos mellékutca látványa.
A lakótelepek (Västra Rönneholmsvägen) tárolói is tömve vannak kerékpárokkal.
Gépjármű- helyett kerékpártárolók (Davidshallgatan) a jobb kihasználtság érdekében.
A helyi közbringa-rendszer (Malmö by Bike) pár hónapos csupán.
Röviden a város kerékpáros története (Teknikens och sjöfartens hus).
A szerteágazó a infrastruktúrahálózat is segít.
Számon is tartják (Kaptensgatan) a forgalom növekedését.
Kerékpárbarát fejlesztések egész sora valósult meg.
A közvilágítás mellett (Fersens väg) ledvillágítással is segítik a tájékozódást.
A forgalmas kereszteződéseket (Kaptensgatan) inkább szintben eltolják, gyalogosan, kerékpárral, gépjárművel is kényelmesebb.
Az egyoldalon vezetett kétirányú védett kerékpárútra (Burksgatan) is be lehet csatlakozni a kereszteződésekben.
Kereszteződéseknél (Själbodgatan) a járdasüllyesztés helyett az úttestet emelik meg. Az így kialakított "fekvőrendőr" - nem a gyors gépjárműforgalomnak kedvezve - elősegíti a lassú és biztonságos megközelítést.
Várakozni - láthatósági reflexcsíkkal ellátott - lábtámaszoknál is lehet, külön jelzőlámpákkal (Carl Gustaf väg).
Az intermodalitás elve uralkodik általánosan, majdnem minden megállóban, átszállóhelyen (Triangeln - metró, kerékpár, busz).
Kedvencünk a malmöi főpályaudvar, ahol a vasúti tömegközlekedés találkozik a helyi és helyközi autóbuszjáratokkal, és gépjárműparkolási lehetőség felhasználása után válthatunk közbringára, de akár használatjuk a többezer férőhelyes kerékpártárolási kapacitást is.
Lifttel és lépcsőn gurítva is megközelíthető kerékpáros mélygarázs (Bike & Ride).
Kerékpárszaküzlettel és -szervízzel a bejáratnál.
Nyilvános tisztálkodó- és illemhelyekkel.
700 férőhely őrzött területen található, amely helyi tömegközlekedési bérlet mellett havi 80 koronáért korlátlanul használható (arányaiban nézve: összvonalas DKV bérlet + 800 forint).
A többi 800 férőhely nyitott területen érhető el, ingyenesen.
De erre is rálátnak a kölcsönző- és információs pult mögül.
A kerékpár leparkolása után a vonatok menetrendjét tanulmányozva meg is vehetjünk a jegyünket.
Megannyi szolgáltatás egy helyen. Vajon a debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ is hasonlóan fel lesz szerelve?
Kerékpárral, busszal, gyalogosan vagy gépkocsival érkezve szállhatunk is át a vonatra.
Vagy repülhetünk vissza Debrecenbe.
Fotóalbum: '16.5.13., Malmö-Debrecen
De megnézhetjük (angolul) a malmöi közlekedési osztály (talán a városüzemeltetésnek feleltethető meg) bemutatkozó kampányfilmjét a legkerékpárosbarátabb svéd városról:
Van még mit eltanulnunk!