Debrecen: Hírek
Milyen az a város, ahol jó biciklizni? Hát olyan, ahol jó közlekedni; olyan, ahol mindenki nyugodt szívvel dönthet úgy reggelente, hogy kerékpárral indul a dolgára. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, nem árt ha van egy hatékony lobbitevékenységet folytató szervezet, mint a Magyar Kerékpárosklub, amely fejlett szakmai háttérrel és megalapozott szakmai javaslatokkal végzi tevékenységét. Ezeket a Közlekedési Munkacsoport biztosítja, nekik köszönhetően igen jelentős eredményeket ért már el a Kerékpárosklub.
Ha végigböngészed a Közlekedési Munkacsoport elkészült tervvéleményeit láthatod, hogy a több száz kérés közül 2007 óta minden egyes évben volt (és reméljük lesz is) debreceni vagy hajdú-bihar megyei felkérés. Mindezek közt volt olyan terv, amit az MK támogatni tudott, volt olyan is ami kisebb-nagyobb átdolgozásokkal volt csak támogatható és természetesen volt olyan is, ami az MK szakmai megítélése alapján nem volt előremutató!
Milyen kerékbarát-útkialakítási koncepciók illetve tervezési szempontok alapján véleményez és ad ajánlásokat a Magyar Kerékpárosklub?
Minden egyes utcában önálló kerékpárút építésére sem mód, sem szükség nincs.- Nem a forgalom résztvevőinek teljes fizikai elválasztására, hanem a kölcsönös együttműködésre kell alapozni a kerékpárosok biztonságos haladását, ezért a kerékpárost a többi járművel egy felületen javasoljuk vezetni.
- Sokszor olcsóbb, egyszerűbb és biztonságosabb a meglévő infrastruktúra kerékpárosbaráttá tétele, mint újak létesítése.
- Meglévő közlekedési hálózat kerékpárosbarát fejlesztésének lépései, sorrendben:
° forgalomcsillapítás,
° sebességcsökkentés,
° konfliktuspontok kezelése, forgalomszervezés,
° útpálya újrafelosztása,
° önálló kerékpárút építése,
° közös gyalog- és kerékpárút építése (legvégső esetben)
- A városi fejlesztés során az a cél, hogy mindenhová el lehessen jutni kerékpárral gyorsan, akadálymentesen és biztonságosan.
- A kerékpár jármű, tehát az úton a helye – nem a járdán.
- A kerékpározás integrált és egyenrangú része kell legyen a közlekedésnek.
- A kerékpározásra kijelölt útfelületek ne a gyalogos felület rovására legyenek kijelölve.
A fentiekből kiindulva érthető, hogy a Magyar Kerékpárosklub a véleményezések során miért emeli ki a megfelelő figyelemfelkeltést - táblák és felfestett útburkolati jelek alkalmazásával, vagy hogy miért támogatja a külterületeken a szeparált kerékpárutak létrehozását; és hogy miért kérdőjelezi meg az egyoldali kerékpárforgalmi infrastruktúra létesítését, vagy hogy miért nem támogatja azon megoldásokat, melyek a kerékpáros közlekedést a gyalogos közlekedés kárára fejlesztik vagy ha a kerékpáros úthálózat bővítése nem a meglévő közlekedési hálózat részeként tekint a bringás igényekre, azaz ha az infrastruktúra-fejlesztésekből hiányzik egy logikus, jól átgondolt, többrésztvevős koncepció.
Véleményezések:
Év | Település | Státusz |
2012 | Balmazújváros Debrecen | nem valósult még meg folyamatban |
2011 | Balmazújváros Bocskaikert Hajdúszoboszló Nyíradony | megvalósult megvalósult nem valósult még meg nem valósult még meg |
2010 | Debrecen Hajdúsámson | folyamatban |
2009 | Biharkeresztes Hajdúsámson | nem valósult még meg |
2008 | Berettyóújfalu Derecske Hajdúsámson | nem valósult még meg |
2007 | Nádudvar | megvalósult |
MK (Hajdú-Bihar) véleményezés nagyobb térképen való megjelenítése
A térképen jelölt kerékpárút-szakaszok nem feltétlenül jelentik azt, hogy a jelzés teljes szakaszán lehetséges a kerékpáros közlekedés!
Hajdúsámson-Nyíradony között megvalósult
Nádudvarban megvalósult
Biharkeresztesen még nem valósult meg
Mikepércs és Debrecen között még folyamatban van