Facebook Instagram Youtube

Debrecen: Hírek

PATTANJ BICIKLIRE

mkdebrecen - 2015-09-01
beszélgetés, előadás, fórum, magyar kerékpárosklub debrecen, párbeszéd

A minap felkérést kaptunk egy debreceni közösségi kezdeményezéstől, a Pár-Beszéd Estek szervezőitől, hogy a debreceni fiatalok által szervezett közösségi vitaesten virtuálisan biciklire pattanva, mutassuk be hogyan is látja a Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezete a helyi kerékpáros közlekedés helyzetét.


Nagyvonalakban a következő témákat érintettük a csoportunk bemutatkozását követően, ami alatt érdekes feladatot oldottak meg a jelenlévők!


Egy vaktérképet használva megkértünk mindenkit, hogy rajzolja fel a lakó- és munkahelye közti útvonalat, gépjárművel és kerékpárral is. Majd ha különbséget fedeztünk fel egy-egy út közt, megbeszéltünk vajon miért is alakulhatott másképp, pl.: kerékpárút hiánya, szubjektív veszélyérzet... érdekes indokok jöttek fel, amely legtöbbjét a tévhitek fejezetben sikerült kiveséznünk.

Előadásunk, röviden szemlézve, csatolmányként is elérhető!

A kerékpározás jó – a nem-kerékpárosoknak is. Egy rövid lista pár indokról, amiket igazából már mindenki ismer.


A kerékpáros közlekedés létjogosultságát olyan tények bizonyítják, mint pl. a lenti diaképen is látható helykihasználás. A települések utcáink zsúfoltságát az egyéni gépjárműhasználat növeli, míg a tömegközlekedés és a kerékpározás megoldást jelent.


Ugyan a sisak használata biztonságot adhat, különböző felmérések alapján a sisakhasználat magas százaléka nincs hatással a biztonságosabb kerékpározás kialakulására, de a kerékpáros tömegek már annál inkább, vö.: 

- USA: 38% sisak - 1% kerékpározás - 28% halálozás
- Hollandia: 0.1% sisak - 28% kerékpározás - 5% halálozás


Nem mindenhol van szükség elkülönített kerékpárutak létesítésére. Szakmai meglátások alapján adott útszakasz gépjárműforgalma és a sebességhatárok mutatják meg milyen infrastrukturális elem alkalmazandó, pl.:
- napi 2-5000 gépjármű, 40 km/h-es sebességhatárral nem indokolja az elkülönítést, ott az együttközlekedés javasolt
- napi 10-12000 gépjármű, 40 km/h-es sebességhatárral már indokolja az elkülönítést, ott már a kerékpárút létesítése ajánlott



A szubjektív biztonságérzet azt diktálja, hogy az elkülönítés minden esetben jó.
De ez valójában nem így van!
Kutatások figyelmeztetnek minket arra, hogy az elkülönítés sokkal több bajt okoz két elkülönített infrastrukturális elem találkozásánál, gondoljunk itt a kialakításra és a közlekedésben résztvevőkre (akik nem tanulják meg kezelni egymás közelségét).


Vannak helyzetek, mikor a biztonságra hivatkozva egy rövidke út, hosszú kalandozássá válik, pl. mikor a kerékpárosokat kitiltják a környék egyetlen felüljárójáról.


Tévhitek mindig létezni fognak, de sokuk könnyen megcáfolható. A beszélgetés részvevői is rácsodálkoztak pár megoldásra.


Így csinálnánk mi! Legalábbis az utolsó percekben erről beszéltünk: Debrecen rendelkezik egy tanulmánnyal, amely szakmailag megalapozott döntésekre alapozza az integrált, fenntartható (kerékpáros) közlekedés kialakítását... jelenleg nem ez valósul meg városunkban!
A városon kívüli rész "problematikájára" pedig aktuális országos projektünk, az Összetekerünk! program adhat választ.


Köszönjük a lehetőséget a szervezőknek, hogy bemutathattuk munkánk szakmaibb részét. Elképzelhető, hogy ezáltal a megszokottól kevesebb volt a párbeszéd és az építő jellegű vita, de legalább a témák a laikus közönség gondolatait is befolyásolják majd a jövőben.



Hogy mi is az a fentebb említett kezdeményezés, a Pár-Beszéd Est?
Saját szavaikkal a hitvallásuk:

Mutasd meg magad!
Add elő azt, amivel foglalkozol és nézd meg mit szólnak hozzá a többiek!
Változó világunkban sok régi értéket elveszítettünk. Egy ilyen érték az ötletek közös megvitatása is. A közös gondolkodást és az egymástól való tanulást hozzuk vissza a köztudatba.
Megvitatjuk az ötletedet, segítünk abban, hogy még jobb légy! Gyere el bátran akár előadóként, akár személyesen a legközelebbi eseményünkre.
Közösséghez tartozni jó!