Támogasd 1%-oddal a Kerékpárosklubot!

1.5 és 2 méteres előzési oldaltávolság és más bringabarát KRESZ változások Németországban

Kötelezően előírt minimális előzési oldaltávolságot, kerékpáros zónák, bringasztrádák és teherkerékpár-parkolók kijelölését, piros lámpánál jobbra kanyarodás lehetőségét és további bringabarát változtatásokat vezetnek be a német KRESZ-módosítások során. A Kerékpárosklub több éve dolgozik az előzési oldaltávolságot is tartalmazó KRESZ-módosításért, de a három éve zajló magas szintű egyeztetések egyelőre nem vezettek eredményre.

Fotó: Cyclechic.hu


A Radkompetenz összefoglalóját Bendó-Takács Eszter és Kessel Martin fordította, Halász Áron szerkesztette a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában.


A német kerékpáros ’KRESZ’ ambiciózus reformja

Az új igényeknek megfelelően átdolgozott közlekedési szabályokkal Andreas Scheuer, a német szövetségi közlekedési miniszter a kerékpáros közlekedés bátorítását, a bringázás népszerűbbé és biztonságosabbá tételét célozza. Az önjelölt „kerékpárminiszter” meglepően ambiciózus javaslatokat tett egyebek mellett az előzéskor tartandó minimális oldaltávolságra, kerékpáros zónák létesítésére és a „kerékpárost előzni tilos” tábla bevezetésére. A közúti közlekedési szabályokra vonatozó benyújtott módosító javaslatokat 2020.02.14-én részben el is fogadták.
 
A Bundesrat a kerekes-barát javaslatcsomag nagy részét ratifikálta, de annak több részletére vonatkozóan változtatásokat vár. Ugyanakkor egy néhányak által célzott, az eredetihez képest jelentősen gyengített javaslat vagy pár egyértelműen kerékpár-ellenes indítvány – így például a kerékpárral a kerékpárút szélén való parkolás - nem került elfogadásra. Mihelyt a szükséges módosítások szerint átdolgozzák a közúti közlekedési szabályokról szóló rendeletet, érvénybe léphet az új ’KRESZ’.
 
Az új StVO (Strassenverkehrsordnung vagyis KRESZ) több újdonságot tartalmaz, amelyek hamarosan, akár már 2020 márciusában hatályba léphetnek. A minisztérium összefoglalója itt található.
 
Előzmények, 2019
 
Scheuer 2019-ben világos szavakkal indította offenzíváját: Közlekedési miniszter vagyok, és ezzel egyúttal kerékpáros miniszter is. Egyértelmű szabályokkal megerősítjük a kerékpáros közlekedést, és gondoskodunk arról, hogy a kerékpározás hamarosan népszerűbbé és biztonságosabbá váljon. Most a tartományokhoz fordulunk javaslatcsomagunkkal, hogy ezek a kerékpáros közlekedés számára fontos intézkedések minél hamarabb érvénybe léphessenek. Ez lesz az utóbbi 20 év legnagyobb kerékpáros reformja. A kerékpár a közlekedés egyenrangú szereplője. Ezt kell tükröznie a közúti közlekedési szabályoknak is.
 
Ezek a német közlekedési minisztérium 2019-es javaslatai, amelyekről a Szövetségi Tanács 2020.02.14-i ülésén szavazott:
 

Támogasd adód 1%-ával a Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!

Adószám:18245402-2-43

1% tudnivalók


 

Minimális oldaltávolság előzéskor

Elfogadásra került a minimális oldaltávolság, amit a gépkocsikkal kerékpár előzése során be kell tartani. Ez lakott területen belül 1.5 méter, azon kívül 2 méter. Eddig a német KRESZ csak „elegendő” oldaltávolságot írt elő. E módosítással Németország jó példával szolgál a környező országoknak, pl. Ausztriának és Magyarországnak, ahol ezt a szabályt kérik, de még nem szavaztak róla.
 

Kerékpáros zónák létesítése

A 30 km/h-s zónákhoz hasonlóan a jövőben kerékpáros zónák létrejöttének lehetőségét is biztosítja a határozatcsomag.
 
Amennyiben egy adott területen a kerékpár a domináns közlekedési eszköz, akkor ezt a területet kerékpáros zónává lehet nyilvánítani, ezzel alkalmazkodva a kerékpáros forgalmi igényekhez. Ez alapvetően ’kerékpáros utcák’ hálózatát jelentené, ahol a 30 km/h maximális sebesség.
 
 
Fotó: Cyclechic.hu
 
A Fahrradstrasse  - vagyis kerékpáros utca - olyan közút, ahol a kerékpáros forgalom az elsődleges és ahova más jármű csak az ezt engedélyező tábla esetében hajthat be. Ezzel a most a Bundesrat által megszavazott szabállyal tehát a kerékpáros utcák egész utcahálókká, kerékpáros zónákká bővülhetnek.
 

A Kerékpárosklub és a Kerékpáros Miskolc Egyesület által 4 éve kidolgozott és 3 éve állami tárgyalóasztalokon lévő KRESZ-módosítási csomag településen belül 1, településen kívül 1.5 méter minimális előzési oldaltávolságot tartalmaz, és többek között bevezetné a kerékpáros utca fogalmát a magyar szabályozásba. 

Piros lámpánál jobbra kanyarodást engedő zöld nyíl kerékpárosok számára

A módosított cikkelyek a meglévő „zöld nyíl szabályt” kiterjesztik a kerékpárosokra, akik egy kerékpársávból vagy kiépített kerékpárútról jobbra szeretnének kanyarodni. Németországban a közlekedési lámpákhoz már korábban jobbra mutató zöld nyilakat ábrázoló táblákat szereltek föl, ahol erre a forgalmi helyzet lehetőséget adott. Ezzel nagyban rövidítve a jobbra kanyarodók várakozási idejét. A megszavazott határozattal a kerékpárosok megkülönböztetett zöld nyilat kapnak.
 

 

Egymás mellett való kerékpározás

Az egymás mellett való kerékpározás az KRESZ-módosító javaslat szerint kifejezetten engedélyezett, amennyiben ez az egyéb forgalmat nem akadályozza. Eddig a bringások mindig egymás mögött kellett, hogy haladjanak.
 

Kerékpárosok leelőzésének tilalma

Egy új közlekedési tábla bevezetésével a közlekedési hatóságok elrendelhetik például szűk utcákban a kerékpárosok megelőzésének tilalmát. Az új szabályozás minden egy nyomon haladó járművet védelmébe vesz. Így keskeny utakon, veszélyzónákban a személygépkocsik és tehergépjárművek számára tilos lesz kétkerekűeket előzni.
 

 

Teljes megállási tilalom a védősávon és megemelt bírság tilosban parkolás esetén

A közlekedési minisztérium magasabb, hatékonyabb bírságot tervez a védősávon való parkolás és a tilosban parkolások megfékezésére. A díjemelést már az idén tartalmazza majd az új bírságszabályzat. Az egyértelműség kedvéért: Védősávnak nevezik a gépkocsi- és a kerékpáros forgalmat elválasztó szaggatott fehér vonalat Németországban. Ott gépkocsiknak nem szabad parkolniuk, de eddig legfeljebb 3 percig várakozhattak a vonalon. Ez gyakran ahhoz vezetett, hogy a kerékpárosok nem használhatták a sávot teljes hosszában, mert a várakozó autók elállták az utat. Ezért megállási tilalmat és magasabb bírságot vezetnek be a jóváhagyott módosítások szerint.
 

Gyalogos tempó a jobbra kanyarodó tehergépkocsik számára

A jobbra kanyarodó tehergépkocsik számára a nagyobb közlekedésbiztonság érdekében 7-11 km/h sebességet ír elő a frissen megszavazott határozat.
 

A parkolási tilalom kibővítése kereszteződésekben és csomópontokban

A parkolás ezentúl tilos a kereszteződés előtti 5 méteres zónában, amennyiben ott az autós forgalommal párhuzamosan fut egy kerékpárút is. A Szövetségi Tanács által jóváhagyott javaslat célja, hogy javuljanak a látási viszonyok az autósforgalmi út és a kerékpárút között.
 

Könnyítések a teherkerékpárosok számára

Egy külön „teherbringás” közlekedési piktogram bevezetésével biztosítja az új német közlekedési szabályozás a teherkerékpárosok számára dedikált ki- és bepakolási illetve parkolási helyeket. A cargokerekest ábrázoló KRESZ-tábla nemcsak a szállítmányozásban résztvevő mutánsbringások közlekedését hivatott egyszerűsíteni, hanem a személyszállítókét is. Ezen felül a kerékpáros szövetség és a személyszállító kerekezőket összefogó egyesület nyomására az eddigi korhatárt is eltörlik. Korábban ugyanis teherkerékpárral csak a 7. életévét be nem töltött gyermeket fuvarozhattak ily módon. Mozgásukban korlátozott családtagot sem lehetett például teherbiciklivel  szállítani. A riksa-vállalkozók például indulásukkor a szabályozás alóli általános felmentésüket kellett, hogy kérjék. 
 
 
Az első teherkerékpáros táblák és felfestések Berlin egyik kerületében, ahol még további 5 ehhez hasonló parkolót létesítettek
(Fotó: Cargobike Jetzt)
 

Nincs többség a sebességkorlátozás mellett

Az eredetileg a környezetvédelmi bizottság által előterjesztett autópályákon betartandó 130 km/h-s sebességkorlátozást a Bundesrat nem fogadta el.
 

Külön tábla a gyorsforgalmi kerékpárutak jelzésére

A német KRESZ-ben a gyorsforgalmi kerékpárutak önálló táblát kaptak, hogy azok jelölését az útminőségtől függetlenül (pl. homokos talajon) is lehetővé tegyék.
 

 


Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!