Facebook Instagram Youtube

Előadtunk a Bringázni Élmény! szakmai konferencián

Előadtunk a Bringázni Élmény! szakmai konferencián
2015.12.01
Múlt héten rendezte meg az év legfontosabb kerékpárszakmai konferenciáját a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Az idén második Bringázni élmény! konferencián az országban most zajló fejlesztésekről, szemléletformálásról, közbringarendszerekről, költséghatékony megoldásokról volt szó.

Múlt héten rendezte meg az év legfontosabb kerékpárszakmai konferenciáját a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Az idén második Bringázni élmény! konferencián az országban most zajló fejlesztésekről, szemléletformálásról, közbringarendszerekről, költséghatékony megoldásokról volt szó.

A Bringázni Élmény! cím nem csak egy konferenciát takar. A most záruló projekt része többek között a Budapest - Balaton kerékpáros összekötésének fejlesztési terve, valamint a Balatoni bringakör és az EuroVelo 6 teljes hazai szakaszát felülvizsgáló megvalósíthatósági tanulmány is. Az idén másodszorra megrendezett konferencia a projekt elemeinek ismertetése mellett a városi kerékpáros közlekedés fontosságára és a fejlesztések szükségére hívta fel a figyelmet.

fotó: Pongrácz Farkas

A Kerékpárosklub két előadással szerepelt a szakmai napon. Radics Miklós, a klub közlekedésmérnöke arról igyekezte meggyőzni a hallgatóságot, hogy miért éri meg a kerékpáros közlekedés fejlesztésére költeni, Halász Áron elnökségi tag pedig hatásos szemléletformáló kampányok mikéntjéről adott elő.

Olcsó és megtérülő befektetés

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) tanulmánya szerint 2010-ben Európa kb. 200 milliárd eurót takarított meg azzal, hogy majdnem minden tizedik ember rendszeresen használt kerékpárt, emelte ki a fejlesztések fontosságát Radics Miklós. A motorizált közlekedés externális költségeit sokszor figyelmen kívül hagyjuk, pedig a rossz minőségű városi levegő vagy az inaktív életmód igen magas egészségügyi kiadásokkal jár, mondta.

A klub közlekedésmérnöke hangsúlyozta, hogy az alternatív közlekedési módokkal kiváltható autózás jelentős terhet ró városainkra, melyre kézenfekvő megoldás a mindennapi kerékpárhasználat népszerűsítése és a kerékpározás feltételeinek megteremtése.

A kerékpár, mint költséghatékony településejlesztési eszköz hozzájárul a városi életminőség javulásához, mindehhez jelentős gazdaságélénkítő hatás párosul.

A képlet egyszerű: élhetőbb környezetben szívesebben és több időt töltenek az emberek az utcán. A helyi gazdaság felélénkül, az ingatlanárak növekedése várható, mindemellett pedig a kapcsolódó ipari és szolgáltatási szektor is jelentős bevételt generál. Nem elhanyagolható a kerékpáros turizmus felélénkülése sem. Néhány érdekes tény:

  • A kerékpár minimális helyigénye csökkenti a dugókat, miközben a parkolási problémákra is remek megoldást nyújt. Egy autó helyén akár 6-8 bicikli is elfér.  
  • Városon belül kb. 5 km-ig a kerékpár a leghatékonyabb eszköz ha gyorsan és kényelmesen szeretnénk eljutni úticélunkig. Nem kell a megállóban a buszra várnunk vagy parkolóhelyet keresnünk, ha autóval vagyunk.
  • Közösségi közlekedéssel kombinálva hosszabb utak esetén is versenyképes a kerékpár, ehhez megfelelő B+R parkolók kiépítésére van szükség, hogy biciklinket biztonságosan tudjuk tárolni napközben.
  • A motorizált közlekedés jelentős zaj- és levegőszennyezéssel jár. A felesleges autóval megtett utak kiváltásával jelentősen javítható városaink életminősége.

Mit érnek a fejlesztések, ha senki sem használja?

Halász Áron, a Kerékpárosklub elnökségi tagja a városi kerékpározás hatékony népszerűsítéséről beszélt.

Előadásában hangsúlyozta, hogy a biztonságos és vonzó kerékpáros infrastruktúra megteremtése csak egy lépése a településeink élhetőbbé tételének, szemléletformáló kampányok nélkül a beruházások nem sokat érnek. A Kerékpárosklub elnökségi tagja a biciklis közlekedést pozitívan megközelítő, legszélesebb rétegeket megcélzó, hatékony népszerűsítő kampányok filozófiájáról beszélt előadásában.

Változó városok

A tavalyi konferencia után, az ott hallott előadásunk hallatára  keresett meg minket Eger városa, hogy segítséget nyújtsunk kerékpárosbarát fejlesztéseikben. Együttműködésünk keretében készítettük el Eger kerékpárosbarát koncepcióját, melyet a Városüzemeltetési Iroda vezetője, Tuza Róbert mutatott be.

Olyan anyagot állítottunk össze Eger számára, amely alapján a jövőben igazi biciklibarát településsé válhat a város. A koncepcióban önkormányzatoknak szóló kiadványunk filozófiáját követve olyan költséghatékony, jelentős beavatkozásokat nem igénylő javaslatokat adtunk, melyek a meglévő úthálózat kerékpárosbarát átalakításával könnyen megvalósíthatóak.

A konferencia programja

A konferenciát Simon Attila, a KKK műszaki igazgatója nyitotta meg.

A köszöntő után Juhász Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Programok Irányító Hatóságának osztályvezetője tartott előadást a KÖZOP keretén belül megvalósult kerékpáros fejlesztési projektekről. A program az országos főutak külterületi szakaszai mentén hivatásforgalmi célú kerékpárforgalmi létesítmények létesítését támogatta. A kb. 23 milliárd forintos keretből 135 projekt nyert el kisebb-nagyobb támogatást, melynek eredményeként 356,3 km kerékpárút épült, de ezek egyelőre nem alkotnak összefüggő hálózatot. A Kerékpárosklub véleménye szerint a települések közötti kerékpáros átjárhatóság biztosítására és a hálózatosságra a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetni.

Ezt követően Mihálffy Krisztina, a KKK osztályvezetője mutatta be a megvalósult projektelemeket.Többek között elkészült a Balatoni Bringakör, a Budapest - Balaton, illetve az EuroVelo 6 kerékpáros útvonalak megvalósíthatósági tanulmánya, illetve döntés-előkészítő javaslat készült egy kerékpározással kapcsolatos feladatok koordinációját ellátó központi szervezet létrehozására.

S. Tombor Katalin, a KKK projektvezetőjének előadásából megismerhettük a megújult Kerékpárút Nyilvántartó rendszert, a KENYI-t. További jó hír, hogy idén készítettek egy országos kerékpáros forgalomszámlálást is, melynek eredményeiből értékes következtetések vonhatóak le.

Pej Kálmán, a Tandem Mérnökiroda ügyvezetője, mint a tervező konzorcium tagja mutatta be az EuroVelo 6 Budapest-Mohács szakaszának újragondolt koncepcióját.

Dócsné Balogh Zsuzsanna a TRENECON Kft. igazgatója a már említett központi kerékpáros koordinációs szervezet (infrastruktúra, szolgáltatás, marketing és kommunikáció, felhasználói monitoring, szervezeti koordináció) lehetséges felépítését és működését mutatta be. A kerékpáros szakterület egységes és hatékony működését biztosító intézményrendszer megteremtése racionalizálhatja a jelenlegi, sokszor mostoha helyzetet.  
A kerékpárforgalmi létesítmények fenntartása ismert és jelentős probléma hazánkban. Egy új üzemeltetési modell alapján jövőre öt mintaterületen indulhat meg a tesztüzem, melynek tapasztalatai alapján később országos szinten is átszervezhető a feladatkör.

Barna Zsolt, az Értékterv Kft. ügyvezetője a  Kerékpáros KÖZOP projektek ellenőrzésének tapasztalatairól beszélt.

A szemléletformálást érdemes gyerekkorban elkezdeni, hangsúlyozta Bereczky Ákos, a BKK projektmenedzsere. A gyerekek keresik a követendő mintát, így ebben a korban lehetünk igazán hatékonyak, mondta. Bereczky szerint is gyakori probléma, hogy a kizárólag közlekedésbiztonsági megközelítés könnyen vezet félelemkeltéshez, veszélyérzet kialakításához. Mint mondta, a tudatos közlekedésre és racionális eszközválasztásra nevelésnek utóbbi csupán része, nem célja. Jó példaként mutatta be a BKK STARS projektjét, melynek keretében a diákokat, a tanárokat és a szülőket egyaránt a fenntartható közlekedési módok igénybevételére ösztönzik. A közösségi közlekedést, a gyaloglást, és a kerékpározást ajánlják az iskolába járáshoz.

A konferencia záró előadásaiban a különböző közbringarendszerek kerültek terítékre. Kovács Gergely, a TRENECON Kft. kerékpáros szakterület-vezetője a hazai rendszereket mutatta be. Már 7 városban használhatunk közbringát, miközben a turisztikai célú rendszerek is terjedésnek indultak, mondta. A MOL Bubi megvalósításáról és üzemeltetési tapasztalatairól Dalos Péter, a BKK üzemeltetési főmunkatársa beszélt. Szerinte a közbringa nem csupán közlekedési eszköz, hanem sokkal több, hiszen bárki számára kipróbálhatóvá és elérhetővé teszi a városi biciklizést. Az Ős-Dráva mentén megvalósult turisztikai célú közbringarendszerről Vörös Ferenc, a Public Bike System Hungary projektigazgatója tartott előadást.

A Bringázni Élmény! projekt megvalósult elemeit a Kerékpárposklub rendszeres konzultációkkal követte nyomon, véleményünket többször is kifejtettük a KKK számára.

A konferencia előadásai letölthetőek innen.

 

 



Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Add a Kerékpárosklubnak adód 1%-át! Az 1% felajánlásról mindent megtudhatsz itt.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron