Facebook Instagram Youtube

Kerékpározással a légszennyezés ellen – levél az EU-biztosnak és 9 ország miniszterének

Kerékpározással a légszennyezés ellen – levél az EU-biztosnak és 9 ország miniszterének
2018.01.29
Lépéseket vár az EU a legrosszabb légszennyezettségi adatait produkáló tagországok - köztük Magyarország - környezetvédelmi minisztereitől, különben a kilenc tagállamnak a kötelezettségszegési eljárás következő szakaszával, az Európai Unió Bíróságán történő keresetindítással kell szembenézniük a megállapított légszennyezettségi határértékek túllépése miatt - figyelmeztetett az Európai Bizottság. A Magyar Kerékpárosklub 8 másik tagország kerékpáros szervezeteivel együtt csatlakozott az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) leveléhez, melyet Karmenu Vella környezetvédelmi uniós biztosnak és az érintett tagországok környezetvédelemért felelős minisztereinek címzett. A szervezetek a kerékpáros közlekedés fejlesztését kérik a levegőminőség javításának céljából.

Lépéseket vár az EU a legrosszabb légszennyezettségi adatait produkáló tagországok - köztük Magyarország - környezetvédelmi minisztereitől, különben a kilenc tagállamnak a kötelezettségszegési eljárás következő szakaszával, az Európai Unió Bíróságán történő keresetindítással kell szembenézniük a megállapított légszennyezettségi határértékek túllépése miatt - figyelmeztetett az Európai Bizottság. A Magyar Kerékpárosklub 8 másik tagország kerékpáros szervezeteivel együtt csatlakozott az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) leveléhez, melyet Karmenu Vella környezetvédelmi uniós biztosnak és az érintett tagországok környezetvédelemért felelős minisztereinek címzett. A szervezetek a kerékpáros közlekedés fejlesztését kérik a levegőminőség javításának céljából.

I bike Budapest felvonulás 2017 - Fotó: Bódis Krisztián / Magyar Kerékpárosklub

„A környezetvédelemért felelős biztos, Karmenu Vella kilenc tagország, így Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, az Egyesült Királyság, Magyarország, Csehország, Szlovákia és Románia szakminisztereit hívta meg a január 30-i csúcstalálkozóra, amelynek célja "az Európai Unión belüli légszennyezés súlyos problémájának", illetve annak megvitatása, hogy az egyes országok hogyan kezelik a helyzetet. A fenti országok ugyanis rendszeresen, jelenleg is megsértik az EU nitrogén-dioxidra és a részecskeszennyezésre vonatkozó levegőminőségi szabályait” – írja a Portfolio.hu.

Magyarországon évente 8-14 ezerre becsülik a légszennyezettséghez kapcsolódó halálozások számát, EU-s szinten pedig több mint 400000 ember hal meg a rossz levegő miatt. 2016-os jelentésében a magyar kormány is elismeri, hogy nem teljesíti a PM10 szennyezés határértékét. „Gazdasági szempontból a rossz légminőség - a magas egészségügyi költségek és a munkavállalók termelékenységének csökkenése miatt - évente több mint 20 milliárd euróba kerül az európai gazdaságnak” – írja az újság.

A január 30-i miniszteri csúcstalálkozó célja a levegőminőségi szabályokat nem teljesítő országokkal szembeni jogi lépések elkerülése hatásos intézkedések meghozatalával.

Megoldás a kerékpározás

Az Európai Kerékpáros Szövetség és tagszervezetei ma levelet küldtek Vella biztosnak, valamint a fent említett 9 ország környezetvédelemért felelős minisztereinek, arra ösztönözve őket, hogy tegyenek konkrét, kerékpározással kapcsolatos lépéseket annak érdekében, hogy megfeleljenek az EU tiszta levegőre vonatkozó törvényének.

Magyarországon nincs önálló minisztériuma a környezetvédelemnek, ezért a levelet a Környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkárság felettes minisztere, Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter kapta meg.

Dr Bernhard Ensink, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) főtitkára így nyilatkozott: „A motorizált közlekedés a felelős a rossz levegőminőségért a városközpontokban. Bár az Európai Bizottság még 2002-ben kezdeményezte az Európai Mobilitási Hét létrehozását, az összes személyautóval megtett út körülbelül fele továbbra is 5 kilométernél kevesebb, kétharmaduk pedig 10 kilométer alatt van. Ezeket a távolságokat könnyedén megtehetnénk kerékpárral vagy elektromos kerékpárral is, ha annak feltételei biztonságosak és vonzóak lennének, és ez azonnali, kedvező hatást gyakorolna a levegő minőségére.”

Az ECF és az ECF tagszervezetek konkrét ajánlásai a tagállamok vonatkozásában az alábbiak:

  • Nemzeti Kerékpáros Befektetési Alap létrehozása, amely minimum 10 eurós befektetést jelentene személyenként évente, és a helyi és regionális kerékpáros projektek, például kerékpáros gyorsforgalmi utak és más intézkedések társfinanszírozását látná el;
  • Nemzeti támogatási rendszer kidolgozása vagy annak kiterjesztése a hagyományos vagy elektromos meghajtású kerékpárokra (L1e-A). Az utóbbi támogatás legyen hasonló az egy sor országban létező, e-autókhoz nyújtott támogatáshoz, illetve hozzanak létre adómentes juttatási rendszereket a kerékpárral munkába járók számára;
  • A kerékpározás nemzeti szintű támogatása és koordinációja legyen szisztematikus, dolgozzanak ki, és vezessenek be mindenhol nemzeti kerékpáros stratégiát.

Pozitív gazdasági és egészségügyi hatások

A kerékpározásba történő befektetés nem csupán a levegő minőségét javítja, és ezrek életét védi, a fizikai aktivitáson keresztül az egészségre is igen pozitív hatást gyakorol. Egy friss EU-szintű tanulmány szerint ha 167 európai nagyváros javítaná kerékpáros infrastruktúra-hálózatát, és elérnék, hogy a kerékpározás aránya 24,7% legyen a közlekedésben, több, mint 10.000 korai halálozás lenne megelőzhető éves szinten.

A rossz levegőminőség 400.000 állampolgár idő előtti halálát okozza az Európai Unióban. Ez elfogadhatatlan. A politikailag igen ellentmondásos megoldásokkal, például a diesel autók kitiltásával vagy a diesel részecske szűrők utólagos felszerelésével ellentétben a kerékpározásba történő befektetés széles körben népszerű, könnyen végrehajtható, és a hatása szinte azonnal érezhető.

A 10 EUR per fő per éves befektetés hatásai:

Amennyiben 10 EUR összeget fektetünk be személyenként és évenként, az összesen 3,65 milliárd eurós nemzeti befektetési összeget jelentene (a fenti, 9 érintett ország 365 millió lakosával számolva).

Ekkora összegből az alábbi fejlesztések lennének megvalósíthatóak:

  • Körülbelül 18.200 km hosszú, jó minőségű kerékpárút (átlagosan 200.000 EUR/km-es költség mellett)
  • Körülbelül 3.600 km hosszú kerékpáros gyorsforgalmi út (átlagosan 1 millió EUR/km költséggel számolva).

A 100 km hosszú Ruhr-vidéki kerékpáros gyorsforgalmi út megvalósíthatósági tanulmányának becslése szerint az út megépítésével napi 400.000 autóval megtett kilométer lesz kiváltható (amely 16.600 tonna széndioxid-kibocsátást spórol meg).

Van még mit tenni

Az ECF igazgatója, Bodor Ádám szerint. „Bár sok nemzeti kormány elkezdte támogatni a kerékpározást az elmúlt 10-15 évben, ideje, hogy fokozzuk az erőfeszítéseinket! Bár néhány nagyváros látványos sikerekkel büszkélkedhet, a kerékpározás a legtöbb tagállamban nemzeti szinten, és emiatt Uniós szinten is stagnál.”

Az EU kerékpáros stratégiája 2017-ben készült el, és számtalan ajánlást tartalmaz nemzeti és Uniós szinten a kerékpározás támogatására. Az Európai Kerékpáros Szövetség felhívja az Európai Biztost, valamint a tagállamok környezetvédelemért felelős minisztereit, hogy használják a kiadványt, és merítsenek belőle inspirációt január 30-án, a levegőminőség javítását célzó tárgyalásaik során.

Csatlakozó szervezetek:

  • adfc – Németország
  • SCK (Slovensky Cykloklub) – Szlovákia
  • CF (Ceská Cyklofederace) – Csehország
  • nadácia ekopolis – Szlovákia
  • FIAB – Olaszország
  • FUB – Franciaország
  • Green Revolution – Románia
  • ConBici – Spanyolország
  • Magyar Kerékpárosklub – Magyarország

A levelet itt érheted el, az ECF angol nyelvű sajtóközleményéi itt, a magyar fordítását pedig itt. A fordítást köszönjük Liptay Orsinak a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjából.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron