Miért jó nekünk és miért jó a tömegközlekedési vállalatnak? Milyen viselkedési normákat kell betartani? Külföldi példák
A rövid távú, 5 km alatti utazások esetén a kerékpár a leghatékonyabb közlekedési mód, nagyobb távolságokban a közösségi közlekedéssel kombinálva versenyképes. A közösségi közlekedés lefedettsége, kihasználtsága és így hatékonysága is nő, ha kerékpárral nagyobb távolságból is elérhetőek a megállók, ha bizonyos járatokon (hegyvidék, külváros pl.) is lehet szállítani a kerékpárokat.
A kerékpár hozzájárulhat a tömegközlekedés vonzóbbá tételéhez: a kerékpáros sebessége négyszerese a gyalogosénak, így távolabbról is odaér a megállóhoz azonos idő alatt. Így, ha egy átlagos 10 perces megállóhoz vezető sétát vagy bicajozást veszünk, egy megálló vonzáskörzete gyalogosan kb. 2 km2, míg kerékpárral 35 km2.
Természetesen ez csak akkor igaz, ha a kerékpáros le tudja tenni kerékpárját, vagy magával tudja azt vinni.
Az átszállás kifejezett hátránya a tömegközlekedésnek. Erre is hathatós megoldást nyújt a kerékpár, mivel azzal az utas közvetlenül közelítheti meg a nagyobb kapacitású és gyorsabb (metró-vonat) tömegközlekedési eszközt.
A Magyar Kerékpárosklub ajánlása
A Magyar Kerékpárosklub álláspontja az, hogy a kerékpárszállítást minden tömegközlekedési eszközön – lehetőleg ingyenesen, vagy nagyon kedvezményesen - meg kell engedni, amennyiben az nem akadályozza az utasok kényelmét és biztonságát.
Mindenesetre fontos tudni, milyen normákat kell betartanunk akkor, ha tömegközlekedési eszközön szállítunk kerékpárt:
- A kerékpárszállítás nem joga a kerékpárral érkező utasnak, csak lehetősége
- Ha kevés hely áll rendelkezésre a kerékpár szállításához, akkor ne felejtsük el: a buszvezető dönt. Emiatt előfordulhat, hogy nem jutunk fel rögtön az első buszra. Emiatt ne legyünk csalódottak, várjunk türelmesen.
- Ha kerekesszék és babakocsi is vár az utazásra, akkor adjunk nekik meg az elsőbbséget, és ha nem férünk fel, várjuk meg türelmesen a következő induló járatot.
- Mindig a többi utas érdekeit kell figyelembe venni: nem parkolhatjuk úgy a kerékpárunkat, hogy az a le és felszállást akadályozza, vagy más utasok utazás közbeni biztonságát veszélyeztesse
- Úgy kell elhelyeznünk a kerékpárunkat, hogy minél kisebb helyen minél több kerékpárt lehessen tárolni – lehetőleg leszállási sorrendben: aki hamarabb száll le, annak legyen közelebb az ajtóhoz a kerékpárja
- Arra is figyeljünk, hogy a nap nem minden órájában tudjuk ezt a szolgáltatást használni, csúcsforgalmi időben az utasoké az elsőbbség.
- Mivel a tömegközlekedési járműnek nagyon ki van számítva a menetrendje, fontos, hogy fel- és leszállásunkat a lehető leghamarabb elvégezzük
- Személyenként 1 db kerékpár szállítható, és ez nem lehet speciális kialakítású (cargo, tandem, motoros stb)
A magyarországi helyzet
Vasúton már évek óta magunkkal vihetjük kerékpárunkat (ráadásul 2008 óta Kerékpárosklub tagságival 25%-kal olcsóbban!)
Budapesten szállítható kerékpár a HÉV-en, a HÉV-pótlókon, a fogaskerekűn, és tesztjelleggel néhány buszon, villamoson és trolibuszon is.
- Hév: Kerékpár csak a kijelölt kocsikban, a piktogrammal jelzett peronokon szállítható, 1 db vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel. A kezelt menetjegy a vonal, a kerékpárbérlet bármely vonal teljes hosszán érvényes a kerékpár szállítására. Egy peronon legfeljebb 4 db kerékpár szállítható. 2013 márciusától már a hév-pótló buszokon is szállítható, de csak a kijelölt időben és helyen. Itt nem találsz piktogramot, és a járművezető megtilthatja a kerékpárral való felszállást zsúfoltság, vagy az utasok akadályoztatása esetén.
- Fogaskerekű: Kerékpár a fogaskerekű minden szerelvényén a kijelölt kocsiban, a piktogrammal jelzett peronokon szállítható, 1 db vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel. A kezelt menetjegy és a kerékpárbérlet a vonal teljes hosszán érvényes a kerékpár szállítására. A kijelölt peronokon egyszerre legfeljebb 8 db kerékpár szállítható.
- Busz, villamos, trolibusz: néhány viszonylaton lehet szállítani kerékpárt - egyelőre tesztjelleggel vezette be a BKK.
- Kisméretű és összecsukható kerékpárok ingyenesen szállíthatóak: A kisméretű, legfeljebb 41 cm (16”, azaz hüvelyk, illetve inch, vagy coll) külső kerékátmérőjű kerékpár valamint a roller, továbbá méretkorlát nélkül az összecsukott kerékpár kézipoggyászként díjtalanul szállítható valamennyi járművön, amennyiben az utasok ruházatát, a jármű berendezéseit nem rongálhatja meg, illetve nem szennyezheti be.
- További infó a >>BKK honlapján, illetve a BKK üzletszabályzatában (Kerékpár szállítása : 51. oldal, VII.3.)
Kerékpárok csúcsidőszakon (azaz 06:30-08:30; 14:00-17:00) kívül szállíthatóak. A kerékpár díja a normál jegy ára. A járművek átalakítására nem volt szükség: minden járaton és minden autóbusztípuson szállítható kerékpár: csuklósnál a 2. illetve a 3. ajtónál, szóló autóbusznál pedig a 2. ajtónál lehet a kerékpárt a járműre felvinni. Ezen ajtók piktogrammal vannak jelölve.
Most nézzük meg néhány külföldi példát - hogyan szállítható kerékpár
Általában elmondható, hogy ahol engedélyezett a kerékpárok szállítása autóbuszon, ez vagy ingyenes szolgáltatása az üzemeltető vállalatnak, vagy egy normál menetjegy árának megfelelő. Az is általános, hogy a vasúton ez a kérdés már megoldott: lehetséges a szállítás. Amiben más-más a szabályozás, az a busz, villamos és a metró.
Észak-Amerika városaiban többnyire a buszok elejére van felszerelve a kerékpártartó, amire az utasok maguk rögzítik kerékpárjukat. A kerékpár buszon belüli szállítása csak akkor lehetséges, ha az összecsukható. Viszont a metróban, vonaton, helyi érdekeltségű vasutak legtöbbjén megengedett a szállítás a csúcsidőszakokon kívül. Forrás: http://www.nctr.usf.edu/jpt/pdf/JPT12-3Pucher.pdf
Európában inkább az a jellemző, hogy a buszok belsejében lehet a kerékpárokat szállítani.
Forrás: http://doprava.praha-mesto.cz
http://www.berlin.de/tourismus/fahrradtouren/2012604-1740418-mit-dem-fahrrad-s-und-ubahn-nutzen.html
http://www.bvg.de/index.php/de/3811/name/Fahrraeder+mitnehmen.html
Ausztriában 2012 májusától ingyenesen szállítható a kerékpár a bécsi metrón hétköznap a csúcsidőszakokon kívül és hétvégente egész nap. Villamoson és buszon biztonsági okokból nem szállítható kerékpár. A metrómegállókban a kerékpározás nem megengedett, azt tolni kell. A fel és lemenetelhez a lépcsőt vagy a liftet kell használni, a mozgólépcső nem vehető igénybe. Csak a piktogrammal jelölt kocsikba vihető fel a kerékpár. Egy ajtónál maximum kettő kerékpár szállhat fel. Személyenként 1db kerékpár utazhat velünk, ami nem lehet különleges építésű (pl. tandem, cargo, stb). Kutyával együtt sem vihet fel valaki magával kerékpárt, hacsak a kutya nincs zárt ketrecben. A 12 évnél fiatalabb gyerekek csak szülői felügyelettel szállíthatnak kerékpárt (minden gyereknek egy kísérő kell). Ha menetközben kell üzemzavar miatt kiszállni, a kerékpárt a kocsiban kell hagyni.
Forrás: http://www.wien.info/en/vienna-for/sports/cycling/bicycles-public-transportation
http://www.wienerlinien.at/media/files/2012/fahrradfolder_2012_72744.pdf
Dániában, Koppenhágában a legtöbb viszonylaton bármely időszakban szállítható kerékpár a buszokon, egyes más járatokon pedig csak csúcsidőszakon kívül. Amiket tudni kell:
- Figyelni kell arra, hogy néhány buszra még nincs felszerelve rögzítőszíj, emiatt ezekbe a buszokba még nem lehet felvinni a kerékpárt, de a közlekedési vállalat folyamatosan szereli fel ezeket a szíjakat a buszaikra.
- Minden esetben a sofőr az, aki az utasokra és a biztonságra tekintettel a végső döntést meghozza arról, szállíthatod-e a bicajodat. Ezért sosem veheted biztosra, hogy bicajostól felférsz a buszra.
- Személyenként 1db normál kerékpár szállítható (azaz tandem, cargo és egyéb kerékpár nem szállítható)
- Egyszerre maximum csak 2 kerékpár/babakocsi/kerekesszék fér el egy buszban, ezért az élvez előnyt, aki hamarabb érkezett. Az utasnak kell járművét a busz közepére felvinnie és szíjjal rögzítenie
- egyes viszonylatokon ingyenes a szállítás, más viszonylatokon menetjegyet kell a kerékpárra is váltani
Forrás: http://www.moviatrafik.dk/cykler
Hollandiában és Nagy Britanniában nem megengedett a buszokon belüli szállítás, hacsak nem összecsukható kerékpárról van szó. Amszterdamban kedvezményes áron szállítható a metróban és 1 villamosvonalon kerékpár. Rotterdamban ingyenesen szállítható kerékpár a hétköznapi csúcsidőn kívül és hétvégén. Bár biztonsági okok miatt Európában nem engedélyezett, de történtek próbálkozások a kerékpárok busz elejére erősítésével Gelderlandban. (A hollandok jellemzően inkább két biciklivel közlekednek, eggyel a pályaudvarra, ahol azt lelakatolják, majd vonatra szállnak, és a célállomáson felveszik második kerékpárjukat, amivel továbbhajtanak.)
Belgiumban egy villamosvonalon vihető csak kerékpár, melyet az utasnak kell szíjjal rögzítenie.
Franciaországban Strasbourgban a kerékpárokat csúcsidőn kívül a villamosok hátulján lehet szállítani. Párizsban az RER-en és néhány metróvonalon szállítható kerékpár.
Svédországban, Stockholmban a csúcsidőn kívül, azaz reggel 6:00-9:00 és délután 15:00 és 18:00 óra kivételével szállítható kerékpár a helyi érdekeltégű vasúton, de a Centralstationen-nél nem lehet le- és felszállni.
Spanyolországban, Barcelonában hétköznap a csúcsidőn (6:30-9:30 és 16:30-18:30 órán) kívül szállítható kerékpár a metrón. Hétvégén, ünnepnapokon, valamint júliusban és augusztusban nincsenek korlátozások. Az FGC vonatokon bármikor szállítható kerékpár, a Renfe Rodalies járatokon pedig hétköznap 10:00 és 15.00 óra között és hétvégén. Madridban szállítható kerékpár a metrón hétköznap reggel 10:00 és 12:30 között és este 21:00 óra után, valamint hétvégén és ünnepnapokon egész nap.A regionális Cercanía vonatokon hétköznap reggel 10:00 órától egész nap, és hétvégén egész nap.
További információért látogass el ez Európai Kerékpáros Szövetség, az ECF honlapjára .