Facebook Instagram Youtube

Ezt vállalják a főpolgármester-jelöltek a 2024-ig szükséges fejlesztéseket soroló 12+1 pontunkból

Ezt vállalják a főpolgármester-jelöltek a 2024-ig szükséges fejlesztéseket soroló 12+1 pontunkból
2019.04.26
Elküldtük az őszi önkormányzati választásokra készülő főpolgármester-jelölteknek az I bike Budapest felvonulásra írt 12+1 pontunkat, amiben a következő ciklusban szükséges kerékpárosbarát fejlesztéseket foglaltuk össze. Célunk, hogy a lakossági igények alapján a mostaninál sokkal többen közlekedhessenek kerékpárral, és a hiányzó fejlesztések ezt biztosítsák. Tarlós István, Karácsony Gergely és Puzsér Róbert is elköteleződött céljaink mellett, bár nem azonos mértékben vállaltak a későbbiekben számon kérhető lépéseket. Alább olvashatjátok a nekik írt levelünket és válaszaikat - változtatás nélkül.

Elküldtük az őszi önkormányzati választásokra készülő főpolgármester-jelölteknek a vasárnapi I bike Budapest felvonulásra írt 12+1 pontunkat, amiben a következő ciklusban szükséges kerékpárosbarát fejlesztéseket foglaltuk össze. Célunk, hogy a lakossági igények alapján a mostaninál sokkal többen közlekedhessenek kerékpárral, és a hiányzó fejlesztések ezt biztosítsák. Tarlós István, Karácsony Gergely és Puzsér Róbert is elköteleződött céljaink mellett, bár nem azonos mértékben vállaltak a későbbiekben számon kérhető lépéseket. Alább olvashatjátok a nekik írt levelünket és válaszaikat - változtatás nélkül.

Frissítés: Cikkünk áprilisi megjelenése után új jelöltek szálltak be az ellenzéki előválasztási versenybe. Az április után érkezett válaszokat a cikk alján találjátok.

Példanélküli, hogy civil felkérésre politikai oldaltól függetlenül, számonkérhető vállalásokat tettek a főpolgármester-jelöltek. A kerékpáros közlekedés fejlesztése pártokon felül álló közérdek, amit jól mutat, hogy minden párt jelöltje konkrét ígéreteket tett a következő önkormányzati ciklusra vonatkozóan.

Köszönjük a sokszínű közösségünk támogatását, akik nélkül nem juthattunk volna el idáig. Segítségetekre a jövőben is szükség lesz. A Kerékpárosklub pártállástól függetlenül képviseli a kerékpárral közlekedőket és közlekedni vágyókat. Ennek megfelelően pártállástól függetlenül törekszünk szakmai partnerségre a mindenkori politikai vezetéssel.

Alább olvashatjátok a főpolgármester-jelölteknek írt levelünket, amit a főpolgármester-jelöltek válaszai követnek kommentár nélkül, olyan sorrendben, ahogy hozzánk megérkeztek.

Tekerj velünk az I bike Budapest felvonuláson most vasárnap!
Esemény részletek itt.


Számítunk rád!
Támogasd munkánkat adód 1%-ával és klubtagsággal!



Levelünk a főpolgármester-jelöltekhez:

A bringabarát Budapest 12 pontja 2025-ig

„Ahol jó bringázni, ott jó élni” – László János

Reprezentatív kutatások és forgalomszámlálási adatok szerint egyre jelentősebb tömeg közlekedik a mindennapokban kerékpárral, és még nagyobb lakossági igény van a környezetbarát, minimális helyigényű, nulla lég- és zajszennyezéssel járó kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása iránt. A felmérések szerint sokkal többen ülnének kerékpárra, ha adottnak éreznék a feltételeit.

A Kerékpárosklub szakmai munkacsoportja és területi szervezetei segítségével összeállított egy 12+1 pontos programot, melyet a 2025-ig tartó önkormányzati ciklusban szükséges lenne megvalósítani a kerékpáros közlekedés arányának növelése, a kerékpározás gazdasági, egészségügyi és környezeti hasznának kiaknázása, a város élhetőbbé tétele céljából. A Budapest-programunkban további részletek olvashatóak.

A 2024-ig szükséges kerékpárosbarát fejlesztések:

  •  A belváros összekötése a külvárosokkal

- Dél-Pest és Kőbánya hiányzó kapcsolatainak pótlása kerékpársávval a Baross utcán és az Üllői úton, a Kerepesi út, Jászberényi út, Soroksári út, Kőbányai út, Gyáli út menti fejlesztéssel
- A Hűvösvölgybe vezető kerékpárút modernizálása
- A dunaparti Eurovelo 6 érje el a nyugat-európai szakaszok komfortját, legyen alkalmas a tömeges használatra

  • Épüljön kerékpárút a pesti alsó rakparton!
     
  • Lánchíd átadása az akadálytalan tömegközlekedés, kerékpáros, gyalogos, motoros közlekedés és taxik számára, kerékpársávval a hídfőkben és a József Attila utcán
     
  • Kétoldali kerékpársáv a Bajcsy Zsilinszky úton
     
  • Lakóövezetek tehermentesítése 30-as zónák és lakó-pihenő övezetek kiterjesztésével, forgalomlassító és csillapító módon.
     
  • Kerékpáros tengely kialakítása a Váci úti irodafolyosón a Nyugati tér és a Duna Plaza között
     
  • Petőfi-híd felújítása kerékpársávokkal
     
  • Érjen össze a Bartók Béla út két végén már megépült kerékpársáv!
     
  • Induljon kerékpártároló-építési program! Új kerékpártárolók a legjobban hiányzó, népszerű úticéloknál, közintézményeknél, tömegközlekedési átszállóhelyeknél. Kisebb bürokráciát és ingyenes köztérhasználatot a lakossági kezdeményezéseknek!
     
  • Hatékonyabb karbantartást: Több forrást, gyorsabb intézkedést, tartós javításokat a lakossági panaszok kezelésére, kerékpárutak lezárásánál tájékoztatás és terelőutak kijelölése.
     
  • Népszerűsítés és oktatás: Induljanak pozitív hangvételű szemléletformáló és oktató kampányok, épüljenek új tanpályák gyerekeknek
     
  • Felhasználóbarát Bubit: Jobb minőségű kerékpárokat, 21. századi ügyintézést, lakossági promóciót, az állomások sűrítését, bővítését kérjük.

+1: Kerékpárral is biztonságos Nagykörutat és Rákóczi utat! Induljon el kerékpárosbaráttá tételük komplex keresztmetszeti újratervezéssel.

 

Budapest,
2019. április 15.”

 

Tarlós István (Fidesz-KDNP) válasza:

"Kürti Gábor elnök úr részére

Magyar Kerékpárosklub

 

Tisztelt Elnök Úr!

 

Válaszolva 2019. április 16-án kelt, hozzám írt levelére, valamint az abban felsorolt 12 pontos programra az alábbiakban tájékoztatom:

 

Ahogy szóban is jeleztem, hízelgő, felelőtlen, a műszaki és pénzügyi kötöttségeket figyelmen kívül hagyó, úgynevezett „szavazat kunyeráló” ígéreteket nem áll módomban tenni. Az Ön által melléklet kutatási adatokat én sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudom. Az ilyen kutatások – ide értve a politikai típusúakat is – eredményeit rendszerint megnézem magam is. Tájékozódni érdemes belőlük, főként ami a több kutatás alapján mutatkozó trendeket illeti, ugyanakkor mindig is volt bennem némi ambivalencia a közvéleménykutatásokkal szemben. Közel 30 év alatt kevés olyan felméréssel találkoztam, amelyik a megrendelő (feltételezett) igényeit teljesen figyelmen kívül hagyta.

Bizonyára Ön is konstatálta (a mellékelt kutatás vonatkozó eredménye is alátámasztja), hogy az utóbbi 10 évben az időnkénti kommunikációs párbajok ellenére a kerékpáros fejlesztések jelentősen meghaladták a korábbi időszak eredményeit.

A folyamatban levő, számottevő kötelezettségvállalások (M3-as metró, árvízvédelem, BKV járműcserék, Lánchíd és környezete felújítása…) figyelembe vétele mellett a magam részéről továbbra is hajlandóságot mutatok a fővárosi kerékpáros fejlesztések folytatására, az állammal történő költségvetési vita függvényében esetleges gyorsítására is. Javaslom, hogy történjék egyeztetés az Önök 12 pontjának preferencia sorrendjáről is.

Ami konkrétan a 12 pontot illeti, a listában harmadikként felsorolt, Lánchíddal kapcsolatos előterjesztésük elfogadására részben forgalomszervezési, részben műszaki okokból nem látok reális lehetőséget.

A Petőfi híd kerékpárosokkal történő felújítása esetében több alternatívát is felsorolnak. Ezek műszaki feltételeit és forrásszükségleteit meg kell vizsgálnunk, de ennek eredménye függvényében nem zárkózom el a Petőfi híd kerékpáros közlekedésbe történő bevonásától. A megoldási javaslatok közül ki kell választani azt, ami Önöknek még elfogadható, a város pedig képes finanszírozni.

A Bubi teljes kerékpárállományának lecseréléséről konzultációt kell folytatni a társfinanszírozóval, de személy szerint indokoltnak tartom.

A 12 pont többi javaslatát módosítás nélkül, előzetesen támogatni tudom, viszont az ütemezés közös megtervezését szükségesnek vélem.

Erről „kampánymentes” egyeztetést javaslok, ahogy a Nagykörút és a Rákóczi út újratervezéséről is, hiszen ez a plusz egy pont az Önök 12 pontját, és a város egyéb beruházási szükségleteit tekintetbe véve ütemezési szempontból fokozott óvatosságot igényel.

Várom még véleményüket a módosított „ex Balázs Mór” tervről, a Főváros Mobilitási Tervéről is.

 

Budapest, 2019. április 23.

Tisztelettel,

Tarlós István"

Letölthető PDF itt.

 

Karácsony Gergely (MSZP-Párbeszéd) válasza:

"AZ EGÉSZSÉGES BUDAPEST KERÉKPÁROSBARÁT.

VÁLASZOM A MAGYAR KERÉKPÁROSKLUB FELHÍVÁSÁRA

Főpolgármester-jelölti programom kiemelt célja a kerékpáros közlekedés támogatása, bővítése Budapesten. Elkötelezett vagyok a fenntartható közlekedés fejlesztése mellett; a motorizált módok helyett a motorizálatlan, az egyéni közlekedés helyett a közösségi közleke­dés támogatása az alapja a közlekedéspolitikai elképzeléseimnek. Ennek szerves része a ke­rékpározás feltételeinek javítása Budapesten.

A Magyar Kerékpárosklub 12+1 pontjának szellemiségét messzemenő­kig támogatom. A programom azonban nem csak konkrét projektek megvalósításáról, hanem átfogó elképzelések érvényre juttatásáról szól. Azt is mondhatnám, csalódott lennék, ha 2024-ig csupán a felhívásban megfogalmazott pontok teljesülnének. A következő főpol­gármesteri ciklusban az alábbi lépéseket fogjuk megvalósítani:

1. Megkezdjük az első budapesti bringasztráda-hálózat kiépítését. Olyan kerékpáros főforgalmi útvonalakat létesítünk, amelyek gyors és biztonságos eljutást biztosítanak a város különböző részei, kerületei között. A bringasztráda azonban ennél többet, állandó karbantartást, különleges szolgáltatásokat, egyedi jelzés­rendszert és népszerűsítő kampányt is jelent majd.

2. Budapesten évente félszázan halnak meg közúti balese­tekben. A balesetek számának és súlyosságának mérséklé­sére a legfőbb megoldás a közúti forgalom csillapítása és lassítása. Ezért általános sebességcsökkentést, a 30-as zónák kiterjesztését vezetjük be a lakóterületeken a legfőbb, városi fontosságú főutak kivételével. Ez a közlekedésbiztonság javítása mellett kellemesebb környezetet jelent a gyalogosok és a kerékpározók számára is.

3. A város biciklis átjárhatóságának kulcskérdése a hidakon való átjutás megoldása. Vállaljuk, hogy megteremtjük a feltételeket a budapesti Duna-hidak kerékpározhatóságához. Az előttünk álló felújítások esetében biztosítjuk, hogy kerékpárral komp­romisszumok nélkül lehessen átjutni a Duna felett, és a többi hídon is biztosítjuk a biciklis közlekedés minimumát.

4. Célunk a kerékpározás népszerűsítése, hogy olyanok is kipróbálják és rákapjanak a biciklizésre, akik korábban nem így közlekedtek. Ennek érdekében megújítjuk a MOL Bubi közbringa rendszert, új állomások és biciklik mellett integ­ráljuk a BKK tarifarendszerébe, így Budapest-bérlettel is használhatóak lesznek a közösségi kerékpárok. Felada­tunknak tekintjük a kerékpározás népszerűsítését és oktatá­sát az iskolások és a felnőttek körében egyaránt.

5. Általános cél a kerékpáros szolgáltatások fejlesztése: ennek része a kerékpáros infrastruktúra fokozottabb karbantartása, takarítása; kerékpártárolók építése, valamint olyan szolgál­tatások biztosítása, amelyek kényelmesebbé és komfortosab­bá teszik a kerékpározást (pumpák, ivócsapok, szerszámos készletek telepítése).

+1 Támogatjuk a Magyar Kerékpárosklub azon kezdeményezé­seit, amelyek a különböző módon közlekedők együttműkö­dését, az egymásra való odafigyelést segítik.

Ezeknek a programpontoknak a megvalósításával maradéktalanul teljesítjük a Kerékpárosklub kéréseit. Ugyanakkor hiszem, hogy a budapesti kerékpáros forradalom következő lépésének megtételé­hez új megoldásokra is szükség van. Olyan környezetet kell terem­tenünk, amely megoldást nyújt a különböző módon kerékpáro­zóknak, ahol magabiztosan és komfortosan tud biciklizni kezdő és gyakorlott, fiatal és idős ember egyaránt. A részletek kidolgozására párbeszédet kezdeményezek a Magyar Kerékpárosklub tagjaival, hogy közösen tegyük Budapestet kerékpárosbaráttá.

Budapesten a változás élet-halál kérdése; az egészséges környezetnek és az egészséges életmódnak pedig alapja a kerékpározás fejlesztése, hogy egyre többen és egyre többet biciklizzünk Budapesten.

 

Karácsony Gergely

Főpolgármester-jelölt"

Letölthető PDF itt.

 

Puzsér Róbert (Sétáló Budapest, LMP-Jobbik támogatással) válasza:

"Kedves Kürti Gábor!

Megkértem a közlekedéssel és a programírással foglalkozó kollégáimat, hogy adjanak részletes és leginkább őszinte választ a Kerékpáros Klub által felvetettekre. Én nem vagyok kerékpáros, és nem akarok abban a szerepben tetszelegni, hogy el tudom dönteni, hogy hol a legszükségesebb a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése a városban. Megválasztásom esetén ezekben a kérdésekben azoknak a tanácsait fogom követni, akik a lenti választ megfogalmazták.

Személy szerint csak annyit akarok hozzátenni, hogy minden erőmmel azon vagyok, hogy ezt a várost átvezessük a XXI. századba. Ennek része, hogy szakértőkre és civilekre támaszkodom a döntéseknél, része, hogy meg akarom teremteni azt a társadalmi igényt egy olyan városra, ami nem az autókra, hanem az emberekre van optimalizálva, és része az, hogy nem ravaszkodom, a lehető legkevesebb ígéretet próbálom tenni, hogy ezeknek a vállalásoknak legyen súlya és legyen politikai realitása.

Üdvözlettel: Puzsér Róbert

 

„Kedves Robi,

a kerékpáros programrészünkben erősen támaszkodtunk a Kerékpáros Klub mondásaira, szinte lehetetlen volt, hogy ezzel a csomaggal ne értsünk egyet. Az azonos szemléletmód miatt az újnak nevezhető javaslatok is egybevágnak az elképzeléseinkkel – ahol pedig valami részletet explicite nem említünk, most azt is beépítjük a programunkba, hiszen a szemléletmód közös; a kerékpáros közlekedés javítása elválaszthatatlan az egészséges, emberközpontú várostól és a városi fenntarthatóságtól.

Értelemszerűen náluk a belvárosi kerékpárhasználat lehetőségei minden eddiginél jobban kitárulnak, de a közös alapelveknek megfelelően a Sétáló Budapest programja szintén hangsúlyosan tartalmazza a kerékpározás kultúrájának további terjesztését a belvároson túl is; a kerékpárosbarát Budapest kialakítását. Ennek része a KK által említett sugárirányú kerékpáros főúthálózat (a főbb harántirányokra is kiterjesztenénk), része természetesen az autómentes pesti rakpart bicikisbaráttá tétele, a Lánchídi autósforgalom megszüntetése, továbbá a belvárosi nagyobb utak, mint a Bajcsy-Zsilinszky út, a Rákóczi-tengely, a Váci út, a Nagykörút és a hidak kerékpárosokra jobban odafigyelő kialakítása. Szintén lelkesen támogatjuk a sokszor elsikkadó kiegészítő infrastruktúra (pl. nagy intézményeknél bringatárolók) létesítését, a szemléletformálást és a megépítés után nem elmaradó karbantartást is – itt is ügyelve az elsikkadni látszó kiegészítő elemekre, mint hóeltakarítás és közvilágítás. A BuBi továbbfejlesztését is elősegítjük, és a felvevőpontok sűrítése, a könnyebben használható kerékpárok mellett tanulmányozzuk majd az alternatív megosztók rendszerbe integrálásának kérdését, valamint azt is, hogy kombinált bérletfajtákkal hogyan lehet a BuBi is a komplexebb budapesti mobilitási szolgáltatáscsomagok része.

A technikai részletek szintjén vehetünk észre icipici különbségeket a mondanivalóink között, de ezek már nem is a szorosan vett kerékpáros stratégiához tartoznak, s így messze nem akadályozzák a Kerékpáros Klub és a Sétáló Budapest program kompatibilitását: mi -- nyilván a központi sétálózónát kialakító politika keretében -- a Láchídról száműznénk a belső égésű motorral hajtott motorbicikliket és a robogókat is. A taxik esetében sem a teljesen szabad és ingyenes átjárhatóságban gondolkodunk, de a hozzáférést teljeskörűen nem tiltjuk meg.  

Üdv,

Bozon”

Letölthető PDF itt.

 

Kerpel- Fronius Gábor (Momentum):

Május végén szállt be a főpolgármesteri előválasztásba Kerpel-Fronius Gábor, a Momentum jelöltje. A június végi ellenzéki előválasztás előtt a kerékpározásról közzétett videójában kiemelte a 12 pontunk támogatását.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron