Három hónap alatt meghatszorozódott a Nagykörút biciklis forgalma, ezzel Budapest második legnépszerűbb kerékpáros útvonalává vált az ideiglenesen felfestett biciklisávoknak köszönhetően. A kerékpársávok megtartása nem csak törvényi kötelesség, hanem a Nagykörút vonzó városi korzóvá alakításának egyik összetevője – hangzott el a teltházas előadáson, melyen a Magyar Kerékpárosklub a nagykörúti kerékpársávok tapasztalatait és jövőképét mutatta be szerda este. A főváros augusztusra ígérte döntését a nagykörúti kerékpársávok megtartásáról. Cikkünkben összefoglaltuk az előadások legfontosabb megállapításait, megmutatjuk, hogy milyen kerékpártípusok hogyan befolyásolnák a Nagykörút komplex fejlesztésének jövőképét.
A részletekért olvassatok tovább és nézzétek meg a videókat!
Kerékpározás a Nyugati téren 2020 nyarán
Fotó: Halász Áron - Magyar Kerékpárosklub
Forgalmi adatok elemzése, valamint széleskörű civil tapasztalatcsere alapján a nagykörúti kerékpársávok megtartását javasolta a Magyar Kerékpárosklub szerda este, a józsefvárosi Lumen Kávézó udvarán tartott eseményén.
A Kerékpárosklub 2018-as reprezentatív közvélemény-kutatásának adatai szerint a fővárosi felnőttek 67%-a számára elérhető eszköz a kerékpár. A magyarok többsége szívesen is kerékpározna, ha javulnának a feltételei. A Nagykörúton jellemzővé vált napi 4-5000 kerékpáros utazás bizonyítja, hogy a városlakók szívesen kerékpárra váltanak, ha ezt vonzóbbnak találják – hangzott el.
Nagykörúti kerékpárforgalom 2020.04.19-08.07. között.
Forrás: BKK
A körút legnépszerűbb napját tekintve még úgy is meghatszorozódott a biciklis forgalom, hogy a kerékpársávokat építés nélkül, egyszerű sárga csíkok felfestésével alakították ki.
„Ha az autózás vonzó, autózni fognak az emberek, ha a kerékpározásnak teremtenek vonzó feltételeket, azok is fognak kerékpározni, akik máskor autóval vagy villamossal közlekednének” – hangzott el az előadáson.
Halász Áron a Kerékpárosklub elnökhelyettes-szóvivője felhívta a figyelmet, hogy nem "az autósoktól vesz el helyet a bicikliseknek a kerékpársáv", hiszen nem autósok vagy biciklisek, hanem közlekedők vannak. Ebből következően az akár autóval közlekedőknek segít másik eszközt, a biciklit választani egy kerékpársáv.
Kerékpársáv nélkül sokan a járdán gyalogosok között, a kocsisorokban döcögő autók tükrei között, vagy villamossínen bicikliznek, de a legtöbben inkább nem választják ezt az egészséges és mások számára sem káros közlekedési módot.
Bem rakparti (piros), nagykörúti (fekete-lila), Árpád hídi (kék), kerékpárforgalom 2020.04.19-08.07. között.
Forrás: BKK
A Nagykörút Budapest második legnépszerűbb kerékpáros útvonala lett a több évtizede meglévő budai rakparti kerékpárút mögött, majd a sáv felfestése után a nagykörúti biciklis forgalom megelőzte az Árpád hídon több mint másfél évtizede kialakított kerékpárút kihasználtságát is.
Az adatokból az is látszik, hogy a közösségi és autós közlekedéssel ellentétben a legforgalmasabb útvonalakon nem esett vissza a koronavírus miatt bevezetett karantén idején mért biciklis forgalom. Sőt, a veszélyhelyzettel járó korlátozások feloldása után még tovább nőtt a kerékpáros forgalom.
A Kerékpárosklub munkatársai szerint a sávok megtartása garantálja a biciklis forgalom további növekedését. Az infrastruktúra megléte feltétele a Budapesti Mobilitási Tervben – összpárti konszenzussal – elfogadott célnak, miszerint 2030-ra csökkentik az autóforgalmat és az összes megtett utazás arányának 10%-ára növelik a kerékpározást.
Halász Áron prezentációja letölthető innen
A nagykörúti kerékpársávok felfestésekor a fair minimumot teremtette meg a főváros azzal, hogy a kerékpározás helyét is kijelölte a Nagykörúton, hangzott el. Ez ugyanakkor nem csupán elvi kérdés, hanem egy törvénytelen állapot megszűnését jelenti, hiszen az 1988. évi közúti közlekedési törvény szerint:
“A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.“
Ezzel kapcsolatban Halász Áron feltette a kérdést: Ha valaki megszüntetné a kerékpársávot, akkor önkormányzati, közútkezelői felelősségével nemet mond-e a kerékpározás egészségügyi, társadalmi, gazdasági hatásaira és kimondja-e, hogy állítsunk vissza egy törvénytelen állapotot? Vagy inkább arról kéne beszélni, hogy a többi úton meddig fogjuk fenntartani a mai törvénysértő állapotot?
Halász Áron
Fotó: Tuba Zoltán - Képszerkesztőség
A Kerékpárosklub képviselője szerint nem szükséges több milliárdos és évtizedekig tartó elkerülőút- vagy P+R parkolóépítések feltételéhez kötni, hogy valaki elbiciklizhessen bevásárolni a Nagykörúton, hiszen az átmenő forgalom elterelése, kerékpársávok felfestése már sok helyen bevált, olcsó eszköz, amit kiegészít a kerékpár legtöbb ember számára elérhető volta és nagyságrendekkel olcsóbb fejlesztése.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a használók számára gyors, olcsó és egészséges kerékpározás fejlesztése az önkormányzatok számára is megéri, hiszen kisebb befektetésekből helytakarékosan, egy adott útszakaszon az autóknál több embert elszállítani képes, ugyanakkor a helyi gazdaságot, a közterek fejlődését és a közegészségügy javulását, ezzel a jobb munkaképesség feltételeit szolgáló közlekedési eszközbe fektethetnek.
Korábbi tanulmányok úgy számoltak, hogy a külső forgalmi sávban kijelölt kerékpársávok nem felével, csupán 1/3-ával csökkentik a gépjárműkapacitást, mivel a külső sávot jelentős mértékben használják a kanyarodó, parkolóhelyet kereső autóvezetők és gyakori a szabálytalan parkolás is, mondta a klub szóóvivője. A Kerékpárosklub szerint az elvett gépjárműkapacitás kerékpárral – kis helyigénye miatt – pótolható, amennyiben megmaradnak a kerékpársávok.
"Emberekben és ne autókban számoljuk a közlekedési kapacitást" - hangzott el újra.
Milyen kerékpársávok legyenek a körúton?
Erről, illetve a különböző megoldások más körúti funkciókra gyakorolt hatásáról Molnár Berta, a Kerékpárosklub mérnöke tartott előadást, többféle lehetséges fejlesztési irányt felvázolva a nagykörúti kerékpársávok esetére.
Molnár Berta
Fotó: Tuba Zoltán - Képszerkesztőség
A Kerékpárosklub mérnöke kijelentette, hogy nem támogatunk olyan kerékpársávot, ami a gyalogosoktól vesz el helyet, kellemetlenebbé teszi a körutat, ellehetetleníti az üzletek, vendéglátóhelyek feltöltését, vagy a teraszok működtetését.
Ahogy azt Molnár Berta Építészfórumon megjelent cikkében részletesen megírta, a Nagykörút kerékpározhatóságának kérdése korábbi fejlesztési elképzelésekben is megjelent, legutóbb Budapest településfejlesztési tervében jelölték a kerékpáros főhálózat részeként.
Molnár Berta prezentációja letölthető innen
Változatok a kerékpársávra és hatásuk a környezetre:
1. Jelenlegi kialakítás megtartása
A parkolósáv baloldalán vezetett kerékpársáv szolgálja legjobban a többi nagykörúti funkció fejlődését. A jelenlegi felosztás esetén a parkolósáv helyén bővíthetők a vendéglátóhelyek teraszai, amivel értékes járdafelület szabadulna fel a korzózó gyalogosoknak. Ugyanígy teresedések, zöldfelületek alakíthatóak ki egyes parkolók helyén és az áruszállítás is könnyebben megoldható.
A kialakítás hátránya, hogy kevesebb embernek – főleg gyerekes családoknak – adja meg a szubjektív biztonságérzetet, kevésbé védett a szabálytalan parkolástól és előzésektől, ugyanakkor pozitívum, hogy az autóvezetők jobban látják a kerékpározókat. Bíztató, hogy a jelenlegi felfestéses, parkolók baloldalán vezetett kerékpársáv is nagy növekedést hozott a kerékpárforgalomban.
2. Parkolósáv és járda között vezetett kerékpársáv
Rövid távon is kialakítható lenne egy védett kerékpársáv, ami több embernek ad szubjektív biztonságérzetet a parkoló autók és járdaszegély közti vezetéssel.
A mostani helyzetben ez 1.75 méter széles, előzésre alkalmas kerékpársávot (jelenleg 2 méter széles kerékpársáv vezet a körúton) és a kerékpársávtól balra parkoló autók mellett 80 cm védőzónát jelentene az ajtónyitásos balesetek elkerülésére.
A jobbra kanyarodó autókkal szemben is védett megoldást lehet alkalmazni, így a szélessége mellett ezzel a megoldással nem alakulnának ki olyan helyzetek, mint a korábbi Andrássy úti kerékpársáv esetén. Előnye még, hogy a parkoló autók nem a kerékpársávot igénybe véve állnak be a parkolóhelyre.
A kialakítás hátránya, hogy nem segíti a teraszok út felé történő bővítését, új zöldfelületek kialakítását, ezzel a járda kevésbé szabadíthat fel korzónak. Nehezebb takarítani és az árurakodás is a kerékpársávon keresztül történne.
Ez a megoldás a szubjektív biztonságérzet erősítésével alkalmasabb lehet a kerékpárforgalom gyorsabb növelésére, ami majd egy komplex felújítás során az 1-es verzió kialakításához is nagyobb biztonságérzetet képező tömeget jelent majd.
3. 2x2 forgalmi sáv, kerékpársáv a parkolósáv helyén
Bár kompromisszumos megoldásnak tűnik, nem szolgálja a Nagykörút komplex fejlődését és a város stratégiai céljait a 2x2 forgalmi sáv újbóli bevezetése.
Ferenc körút a Mester utcánál 2020 nyarán
Fotó: Halász Áron - Magyar Kerékpárosklub
A városfejlesztéssel, revitalizációval foglalkozó tanulmányok egybehangzó tapasztalata, hogy a lég- és zajszennyezés nagysága kellemetlen a gyalogosoknak, a lakóknak és a akadályozza a hosszabb időtöltést, a korzózást, teraszokon étkezést.
A parkolósáv megszüntetése esetén az áruszállító teherautók a lakóutcákban keresnek parkolóhelyet, plusz forgalmi terhelést, balesetveszélyt, lég- és zajszennyezést okozva a túlterhelt negyedekben. Vagy inkább megállnak a kerékpársávon.
A villamosmegállók mellett és több további szakaszon sincs parkolósáv, így ott újra az autók közé vagy a járdára terelődne a kerékpáros forgalom, ami kellemetlenséget, balesetveszélyt, komfortvesztést jelentene a kerékpáros, gyalogos, autós közlekedőknek egyaránt.
A Magyar Kerékpárosklub nem javasolja a 2x2 forgalmi sáv újbóli bevezetését és mellette a kerékpársáv parkolósáv helyén való vezetését.
4. 2x2 forgalmi sáv, kerékpársáv, parkolás a berendezési sávban
Kompromisszumos megoldás lehet a parkoló autók felhelyezése a járdán lévő berendezési sávba (fák közé), ezzel egy szűkebb kerékpársáv létrehozása a parkolósáv és a forgalmi sávok között.
A metszetben zölddel jelöltük a védtelen közlekedők tereit
A parkolók berendezési sávba helyezése azonban az ott lévő teraszok, pavilonok, telefonfülkék, padok, trafódobozok működése, a fasor védelme és a fogyasztásmentes közterületek bővítési lehetőségének szempontjából sem kedvező, sőt veszteséget jelentene mindezen funkcióknak.
A villamosmegállók és más szűkebb helyszínek esetén ebben az esetben sem megoldható a kerékpársáv továbbvezetése, aminek szakaszos járdára terelését ezeken a helyszíneken nem támogatjuk.
Ebben az esetben is újra megjelenne a csökkenteni szándékozott autóforgalom, annak összes káros mellékhatásával együtt – például, mennyire lehet kétszer akkora zajban sétálva beszélgetni -, ami akadályozza a Nagykörút komplex megújulását, vonzó köztérré alakítását.
A Magyar Kerékpárosklub nem támogatja a berendezési sáv parkolósávvá alakításával 2x2 forgalmi sáv és kerékpársáv kialakítását.
5. Kerékpáros forgalom mellékutcákba terelése
Gyakran felmerülő javaslat, ami nélkülözi Budapest városszerkezetének ismeretét. Nincs egybefüggő, párhuzamos, könnyen járható mellékúthálózat a Nagykörút mentén, amin gyorsan el lehet jutni A pontból B pontba és kielégíti a körúti úticélok (Nyugati pályaudvar, mozik, színházak, boltok, vendéglátóhelyek, lakóházak, irodák) megközelítésének igényét.
Eddig is lehetséges volt a mellékutcákban kerékpározni, de nem véletlenül nem nőtt meg rajtuk olyan jelentősen a kerékpáros forgalom, mint három hónap alatt a körúti kerékpársávokon.
Kereszteződések fejlesztésének vizsgálata
A Magyar Kerékpárosklub megvizsgálta a holland és dán kialakítású kereszteződések alkalmazásának lehetőségeit a Corvin-negyed csomópontjára berajzolva.
Felül a tipikus holland, alul a tipikus dán kereszteződés a Nagykörút és Űllői út csomópontjára berajzolva
Ebből kiderült, hogy a holland kialakítás elválasztottabb modellje nagyobb szubjektív biztonságérzetet nyújthat, viszont több közteret igényel és költségesebb kialakítani. Kevesebb kerékpáros tud rajta egyszerre áthaladni és indirekt balkanyarhoz felállni, egyben a gyalogosokat is hosszabb utakra tereli.
A dán modell kevésbé hangsúlyos elválasztással több kerékpározónak ad teret, kisebb közteret foglal, és közvetlenebb kerékpáros és gyalogos átjutást biztosít a csomóponton, ugyanakkor talán valamivel gyengébben teljesít szubjektív biztonságérzet szempontjából.
Kérdés, hogy melyik megoldás segítené jelenleg a kerékpáros közlekedés növelését, a Nagykörút újjáélesztését?
A kerékpársáv nem (csak) a kerékpározásról szól
Az előadáson arra is felhívtuk a figyelmet, hogy nem csak Budapest Mobilitási Terve, hanem 2030-ra szóló Városfejlesztési Koncepciója alapján is meg kell újítani a Nagykörutat. A dokumentum mai kapuszerepe helyett a városközpont szerves részévé tenné ezt az – egyébként csupán a budapesti közúthálózat 0.07%-át lefedő - útvonalat.
Molnár Berta kiemelte, hogy a kerékpársávok többet jelentenek a kerékpározóknak átadott vonzó közlekedési felületnél. A kerékpársáv segít a kerékpározni vágyóknak elindulni, segít a gyalogosoknak biztonságosabban közlekedni, az autóvezetőknek nem kell félteni a tükrüket, csökkenti a zajt és szmogot, látogatókat hoz a boltoknak és éttermeknek.
Ahogy most formálódó, és hamarosan a főpolgármesterhez forduló civil összefogásunk tételmondata fogalmaz:
„A Nagykörút ne az átmenő autóforgalmat szolgáló tengely, hanem Pest kulturális, kereskedelmi, vendéglátó főutcája, zöld, árnyas korzó, a Hungária gyűrű és a Kiskörút közti terület fő találkozóhelye legyen.”
Ehhez pedig nem elég a kerékpározást fejleszteni. Az eseményen várostervező és humánökológus előadó is felszólalt, akik hangsúlyozták: a Nagykörút komplex újratervezésére van szükség.
Ongjerth Richárd
Fotó: Tuba Zoltán - Képszerkesztőség
Ongjerth Richárd várostervező, a DRO Studio ügyvezető igazgatója szerint a „közterületek a város nappalijai”, a közlekedés mellett a szabadidő eltöltésének, a találkozások, együttlét helyszínei is. Utóbbiak kiteljesedéséhez viszont minőségi, vonzó, rendezett közterületek szükségesek.
Előadásában Ongjerth Richárd is felidézte, hogy több tanulmány, várostervezési dokumentum és határozat is foglalkozott már a Nagykörút helyzetével, ezek egy részét viszont később nem használták a megrendelő önkormányzatok.
Ongjerth Richárd prezentációja letölthető innen
A várostervező szerint a „siker titka” a körút faltól-falig történő megújítása a környező negyedek adottságainak figyelembe vételével, felmérésekkel, sokféle szempont ütköztetésével. A tervezés során nem csak a leghelytakarékosabb és környezetbarátabb közlekedési megoldásokra, hanem a vonzerő növelésére is figyelni kell például marketinggel, márkaépítéssel. A tervezés célrendszerét a gazdasági prosperitás megteremtésére kell alapozni, amihez kellemesebb életkörülményeket kell teremteni a közterületeken.
A kellemesebb életkörülmények elemei a vonzóbb járdafelületek, rendezett teraszok és kevésbé zajos közlekedés. Olyan együttműködésre is szükség lehet a nagykörúti üzletek között, mint egy plázában: a boltok nyissanak és zárjanak egy időben, hogy a vásárló tudja, mire számíthat, ha végigmegy a korzón.
Ongjerth szerint elengedhetetlen, hogy ehhez a legkülönbözőbb érdekelti körök bevonásával, a kerületi és fővárosi önkormányzatok együttműködésében induljon el egy program.
A Nagykörút közterületi problémái és megoldási lehetőségei lakossági szemmel
A Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldal tanácsadója, Sebők Máté az eseményen bemutatta, milyen problémákat jelentenek be a járókelők a Nagykörúton és környezetében.
Sebők Máté
Fotó: Tuba Zoltán - Képszerkesztőség
A problémák túlnyomó többsége visszavezet azokra a célokra, amelyek Ongjerth Richárd megoldandóként sorolt fel a Nagykörút vonzóbbá tételéhez. Legtöbb bejelentés a köztisztaság hiányával, majd a járdák állapotával és a parkolás által ellehetetlenített gyaloglással foglalkozik, sokan panaszkodnak a roncs járművekre és a zöldfelület hiányára is.
Ezekre a problémákra keres választ az a formálódó civil együttműködés, amin városfejlesztéssel, lakossági problémákkal és környezetvédelemmel is foglalkozó fővárosi és helyi szervezetekkel közösen dolgozunk. A nagy autóforgalomból származó zaj- és légszennyezés, a zöldfelületek hiánya és a parkolási problémák mellett válaszokat keresünk az információ, az együttműködés és a helyi elköteleződés, valamint a találkozóhelyek hiányának kihívásaira is.
Közös álláspontunk szerint a Nagykörút pesti főutcajellegének fejlesztéséhez garantálni kell a közlekedés biztonságát, a zaj- és légszennyezés csökkentését, a környék kulturális, gazdasági, környezeti megújulását, gyerekbarát és zöld közterek létrehozását, a védtelen közlekedők védelmét, aminek alapfeltétele az átmenő gépjárműforgalom csökkentése.
Sebők Máté prezentációja letölthető innen
Az előadásokat követő beszélgetés során felszólalt Polányi Péter, a Magyar Mérnöki Kamara Kerékpáros Szakosztályának elnöke és Rádai Dániel józsefvárosi alpolgármester is, akik támogatásukról biztosították a nagykörúti kerékpársáv megtartásának igényét.
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke úgy fogalmazott, "biztosan lesz kerékpársáv a Nagykörúton". Felhívta a figyelmet arra, hogy annak idején viszonylag kis autóforgalmi igény mellett döntöttek az autóbarát város létrehozása mellett.
Kürti szerint biztosan meg lehet ezt is változtatni, hiszen a leggazdagabb nagyvárosok is a kerékpáros és gyalogosbarát irányba haladnak. "Ha ebből visszalépnek, az elég mulatságos lesz" - mondta Kürti Gábor.
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
- Vásárolj pólót, ajándékot! Webshopunk itt érhető el.
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!