Facebook Instagram Youtube

Nemzeti Kerékpáros Stratégia készül, részt veszünk az előkészítésben

Nemzeti Kerékpáros Stratégia készül, részt veszünk az előkészítésben
2017.05.28
A Magyar Kerékpárosklub is részt vett a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban pénteken összehívott találkozón, melyet a készülő Nemzeti Kerékpáros Stratégia tervének szakmai és civil szervezetekkel történő egyeztetésére hívtak össze. Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztos főosztályán készülő anyagot ősszel szeretnék kormánydöntésre vinni.

A Magyar Kerékpárosklub is részt vett a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban pénteken összehívott találkozón, melyet a készülő Nemzeti Kerékpáros Stratégia tervének szakmai és civil szervezetekkel történő egyeztetésére hívtak össze. Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztos főosztályán készülő anyagot ősszel szeretnék kormánydöntésre vinni.

2027-ig meghatározó kerékpáros fejlesztési célokat összefoglaló stratégiai tervet készít a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban működő kerékpáros főosztály. A stratégia munkaanyagát több civil és szakmai szervezet is véleményezi, a pénteki egyeztetésen a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Közlekedéstudományi Intézet (KTI), Kerékpárosbarát Települések Országos Szövetsége (KETOSZ) szakemberei mellett a Magyar Kerékpárosklub képviseletében Molnár Berta és Halász Áron vettek részt.

A stratégiaalkotás célja egy olyan dokumentum létrehozása, mely tíz éves távlatban fogalmazza meg a kerékpáros közlekedés és kerékpársportok fejlesztési irányát, lépéseit. Az NFM képviseletében Berencsi Miklós főosztályvezető és Tóth Judit volt jelen, akik elmondták, hogy jelenleg nincs kormány által jóváhagyott kerékpáros stratégia. Elmondásuk szerint a kormánybiztos felkérése készülő dokumentumban konkrét célokat akarnak megjeleníteni.

Előzmények

Legutóbb 2014 elején, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Bringázni Élmény c. programjában készült Komplex Kerékpáros Program (KKP) nevesítette azokat a fejlesztéseket, melyeket a 2013-as Nemzeti Közlekedési Stratégia – Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati Tervben (NKS-OKKHT) meghatározott célok alapján jelöltek ki. Ezek teljesülését vizsgálni kell.

A Komplex Kerékpáros Program egy nagy alapossággal elkészített szakmai anyag, melynek szövegezésében László János vezetésével a Magyar Kerékpárosklub is részt vett. A mostani tervbe utóbbiakból fontos, előremutató szemléletű gondolatok kerültek át.

2013-ban készült el a Kerékpáros Kerekasztal részvételével a Nemzeti Kerékpáros Koncepció 2014-2020-ig tartó időszakra. Az NFM képviselőinek elmondása szerint a 2020-ig zajló fejlesztések már eldőltek, ezért van most szükség a következő időszak tervezésére, amihez egy rövidebb, az eddigi szakmai anyagoknál jobban kommunikálható („rövid, tömör, vázlatos”) dokumentumot szeretnének készíteni.

Vélemények

A szakmai és civil szervezetek egybehangzó véleménye volt, hogy egy tíz éves távlatú stratégiai anyagnak támaszkodnia kell a korábban elkészült dokumentumokra, azok céljait értékelni érdemes. A készülő stratégiának szakmai részletességű megalapozottságra van szükség, ezt nem befolyásolhatják tömörséget elváró külső kommunikációs célú szempontok. A 2014-2020 közötti célokat megfoglmazó Komplex Kerékpáros Program, és a korábbi NKS-OKKHT is alapos munkával megalapozott, a kerékpározás helyzetét, érintettjeit és szükséges fejlesztési irányait részletesen meghatározó dokumentum, melyet érdekes alapként használni egy új stratégiában.

A stratégiai terv első munkaanyaga egyelőre a főbb célokat és témákat vázolta fel, a múlt heti megbeszélésen az alapelvek tisztázására jutott idő.

A szöveg súlypontja egyelőre a szabadidős, turisztikai célú kerékpározás felé billen, ezt a hazai kerékpározási szokások és a kívánt közlekedési célok elérése érdekében fontos lenne a közlekedési célú kerékpározás felé vinni.

A szakmai szervezetek közösen javasolták, hogy a stratégia része legyen egy két éves rendszerességgel megvalósuló átfogó kerékpáros kutatás készítése, melyben a közlekedésen belül a kerékpározási szokások és attitűdök változását, az infrastruktúra helyzetét, baleseti adatokat, a kerékpárosbarát fejlesztések gazdasági hatásait vizsgálnák. Erre jó alap lehet a KSH 2011-es kutatása. Egy ilyen kutatás a stratégiai célok megvalósulásának, hatékonyságának mérésére is szolgálhat, segítheti az elvégzett munka értékelését.

A kerékpáros fejlesztési stratégia fő célja javaslatunk szerint az kéne legyen, hogy minél több ember, nemre, korra, társadalmi háttérre való tekintet nélkül szabadon választhassa a kerékpárt mindennapos közlekedési eszközéül, illetve szabadidejében. Ez lehetne a Nemzeti Kerékpáros Stratégia által megfogalmazott jövőkép, mely alapján meghatározhatnák a fő célokat, és értékelnék a fejlesztéseket.

Többen szóvá tettük, hogy a stratégiai terv egyelőre kerékpárutak hosszában méri a fejlesztési célokat. Ez téves mérce, hiszen a kerékpározás nem a kerékpárutak hosszától, hanem a kerékpárosbarát terület nagyságától lesz elérhető közlekedési mód mindenki számára, ehhez pedig a bicikliutak építésén kívül számtalan eszköz áll rendelkezésre. Ezért is lehet hatásosabb mérőszám a kerékpárral megtett utak, illetve a kerékpározók számának mérése.

A kerékpárosbarát fejlesztési stratégiának komplex közlekedési szemlélettel kellene létrejönnie, a fenntartható közlekedési fejlesztések integrált részeként, más területekhez kapcsolódóan.

Felvetődött, hogy egy állami kerékpáros stratégiát az önkormányzatoknak is követnie kellene, és fontos, hogy komplexen csatlakozzon más, közlekedéssel kapcsolatos stratégiákhoz az anyag.

Hangsúlyoztuk, hogy a pozitív, népszerűsítő célú szemléletformálásnak legalább olyan hangsúllyal kell megjelennie egy stratégiában, mint az infrastruktúra fejlesztésének, és a kerékpározás terjedését a szabályozási környezet pozitív változtatása is segítheti.

Folytatás

A közeljövőben tematikus munkacsoportokban folytatódik a munka, melyre a Magyar Kerékpárosklub meghívást kapott. Ez alapján az infrastruktúra és közlekedés, a turizmus és szabadidő, a szemléletformálás és promóció, valamint a kerékpáripar és kereskedelem területeivel külön foglalkozva folytatódik a célok meghatározása, javaslattétel és szövegezés. Tömeg és versenysport témában nem lesz külön munkacsoport, e témában a már elfogadott Sportágfejlesztési Stratégiát veszik alapnak.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron