A PÉTERFIA UTCAI BALESET TANULSÁGAI
mkdebrecen - 2014-11-27
balesetmegelőzés, együtt közlekedünk, közlekedésbiztonság, magyar kerékpárosklub debrecen
Június 20-án halálos baleset történt a Péterfia utca - Hunyadi utca kereszteződésében, akkor még tisztázatlan körülmények között. Ennek következtében a sajtóban különböző találgatások jelentek meg az eset után (itt, itt és itt), és egy homályos magyarázat született: "kerékpárján fent ülve szabálytalanul haladt a gyalogátkelőhely közelében". A bizonytalan helyzet miatt a rendőrség sokáig szemtanúkat keresett, hogy a baleset körülményeit megfelelően rekonstruálhassák.
Mi történt?
Hajdú Online szerint: "A vádlott a Péterfia utcán várakozott a piros lámpánál, hogy jobbra, a Hunyadi János utcára kanyarodhasson. A vádirat szerint a biciklis ekkor tűnt fel a teherautó jobb oldala és a járdaszegély közötti egyméteres "folyosóban", és a vezetőfülke mellett állt meg. A zöldre mindkét jármű megindult, de a vádlott csupán az elinduláskor jelezte jobbra kanyarodási szándékát, amikor a sértett már nem észlelhette. A fokozatosan gyorsuló, csaknem egyenes haladó - holttérben maradó - kerékpáros a kanyarodó gépkocsi bal elejéig jutott, és csaknem átért előtte, amikor azonban összeütközött annak bal elejével, és a kerékpár a teherautó alá fordult."
Hogyan volna elkerülhető a hasonló baleset?
Gépjárművet vezetve. A holttér az holttér. Egy teherautó sofőrüléséből nem látunk bele, legfeljebb a forgalom folyamatos figyelése mellett követhetjük, hogy épp milyen jármű tűnt el a holttérben, illetve bukkant fel a holttérből.
Hogy csinálják máshol?
A példa angol, ezért a rossz oldal. (forrás: ctc.org.uk)
Kerékpáron ülve.
Legyünk tisztában a holttérrel és mindig látszódjunk! A KRESZ szerint a kerékpáros a forgalmi okból álló járműveket kerülheti jobbról. Ekkor se álljunk meg azonban a gépjármű mellett, hanem vagy soroljunk legelőre, vagy két autó között, de jól látható helyen álljunk meg! Amennyiben előresorolás közben zöldre vált a jelzőlámpa, ne haladjunk tovább, amint lehet, kerüljünk két autó közé. Soha ne előzzünk mozgó járművet jobbról!
Hogy csinálják máshol?
Figyelemfelhívó kampány Angliában.
Forgalomszervezőként. A hatékony, kerékpárosbarát infrastruktúra jelenléte nem csak a "kerékpárosoknak" fontos. Nem egyszerűen csak a kerékpározási kedvet növeli, hanem biztonságos közlekedési feltételeket teremt, bármilyen módon is közlekedjünk. Ebben az esetben a világ minden részén már évek óta teljes biztonsággal alkalmazott előretolt kerékpáros felállóhely megelőzhette volna a balesetet. Az előretolt kerékpáros felállóhelyen a kerékpáros a gépjárművek előtt indulhat, elkerülve ezzel azt, hogy egy teherautó melletti, ill. előtti holttérbe kerüljön.
Hogy csinálják máshol?
Előretolt kerékpáros felállóhely Csehországban. (forrás: MK Debrecen)
Előretolt felállóhely Szegeden. (forrás: Szegedbicaj)
Sokszor azonban szükség van a teljes kereszteződés újragondolására. Erre ad jó példát a holland és dán modell az irányhelyes, kétoldali szeparált kerékpárúttal vagy kerékpársávval.
Holland megoldás a kerékpárosbarát kereszteződésre.
A rögtönzött animáción jól látható, hogy sajnos pont az az 1 méter hiányzott a kerékpárosnak, amit az előretolt felállóhely biztosított volna. Így a holttéren kívül állhatott volna meg a kerékpáros, és biztonságban indulhatott volna el, a gépjárművezető által is jól látható helyről.
A Péterfia utcai baleset rekonstrukciója.