Facebook Instagram Youtube

Székesfehérvár: Hírek

INDIÁN NYÁRBAN TEKERTÜNK SZÉKESFEHÉRVÁRTÓL CSÓKAKŐIG

Varga Andrea - 2015-11-19

Az Összetekerünk projekt kapcsán november 8-án, egy indián nyárt idéző napon tekertük végig első nyilvános útvonalbejárásunkat. A túrázás élményeit, filmforgatással színesítettük, melyből egy kedvcsináló rövidfilm fog készülni, amely jövőre lesz látható.

A közel 75 km hosszú túra keretében a Székesfehérvár – Iszkaszentgyörgy – Kincsesbánya – Fehérvárcsurgó – Bodajk – Csókakő útvonalon tekertünk, és visszafele is ugyanezen az útvonalon haladtunk. Túránk során érintettük az útközben fellelhető látványosságokat, nevezetességeket is.

20 főből álló csoportunk 2 helyről indult a reggeli órákban. Az „A” csapat, mely a kényelmesebb tempót képviselte a Csitáry-Kútnál gyülekezett és 9 órakor indult el Iszkaszentgyörgy irányában a kiépített kerékpárúton. A „B” csapat a székesfehérvári vasútállomáson gyülekezett 9:15-kor a forgatócsoporttal együtt.

Ezek után a csapatok az Iszkaszentgyörgy határában gyönyörű környezetben fekvő gémeskútnál találkoztak – miközben a forgatás is folyamatosan zajlott a gémeskúthoz vezető úton. A „B” csapat két tagja akciókamerával is rögzítette az útvonalat és a helyszíneket is. A gémeskúttól szép kilátás nyílik Iszkaszentgyörgy egyik büszkeségére, az Amadé-Bajzáth-Pappenheim kastélyra. A forgatás a kastélyparkban folytatódott.

A kastély legrégebbi részét a 18. század elején építtette Amadé Antal; majd később, 1764-ben Amadé Tádé felépíttette a keleti mellékszárnyat és kaput is. A 19. század elején a kastély Bajzáth József tulajdonába került, aki kibővítette a főszárny két végét oldalirányban. A század végén a Pappenheim grófok birtokába került, akik egészen a második világháború végéig birtokolták azt. A kastélyban jelenleg egy finn származású úr lakik, aki múzeumot hozott létre, koncerteket és kiállításokat rendez és művészeket lát vendégül. További érdekesség, hogy a Kastélybirtok tanösvényének egyik állomásán ismét megtekinthető az a piramis is, melyet még Pappenheim Szigfrid emelt. A festői környezetben fekvő kastélyból több, mint 15 km-re ellátni Székesfehérvár irányába.

Iszkaszentgyörgyről együtt indultunk tovább Fehérvárcsurgóra a Gúttamási felé vezető úton. Ezen a végig aszfaltozott útszakaszon csodálatos a kilátás és jó a levegő. Akik a Kincsesbányára vezető szerpentinen szeretnének legurulni Fehérvárcsurgó felé, azoknak Gúttamási fele félúton kell elkanyarodniuk jobbra. Akik több erőt éreznek magukban, azok feltekerhetnek egészen Gúttamásiig, majd a templomnál kanyarodhatnak el jobbra. Ezen az útszakaszon szép kilátás nyílik a fehérvárcsurgói víztározóra, továbbá ez az útvonal elhalad a Gaja-völgy bejárata előtt is.

A Gaja-völgy számos kikapcsolódási lehetőséget nyújt a bringásoknak. Van lehetőség a kerékpárok biztonságos letámasztására, vagy ha valaki megéhezik, akkor bográcsozhat, szalonnát süthet, vagy ha csak pihenni szeretne egyet, akkor a fedett pihenőhelyek egyikén megteheti ezt. Fehérvárcsurgóra beérve utunkat a Károlyi kastély felé vettük.

A kastély egész évben nyitva áll a látogatók előtt. A kastély parkja közel 40 hektáros, melyben több, 150 évesnél is idősebb fenyők, hársak, gesztenyék és tölgyek találhatóak. Nemrégiben fejeződött be a kastélypark felújítása, így mi már a teljesen helyreállított tavat tekerhettük körbe. Fehérvárcsurgó horgászási lehetőségeket is kínál.

Fehérvárcsurgóról Bodajkra vezetett utunk, ahol a Segítő Szűz Mária Plébániát tekintettük meg. Innen már jól láttuk a Vértes oldalában álló Csókakő várát is. Aszfaltozott úton haladtunk tovább Csókakő felé. A várhoz egy nagy emelkedő vezet fel. Aki kicsit pihenni szeretne, az megállhat a félúton található tisztáson, a bátrabbak megállás nélkül feltekerhetnek.

A várnál kerékpár tároló volt, egymás kerékpárjaira figyeltünk, míg mindenki bejárta az egyre szépülő építményt. A várból kinézve elénk tárult az egész Móri-árok.

Mivel már jócskán benne voltunk a délutánban, el kellett indulnunk haza, hiszen nem szerettünk volna teljes sötétségben hazatekerni.

Utunk során ismét megbizonyosodtunk arról, hogy sok feladat áll még előttünk. Az útvonal és a látványosságok kitáblázása mellett a megfelelő, biztonságos kerékpártárolók kialakításáért is sokat kell még tennünk.

Nagyon szép és tartalmas napot töltöttünk együtt. A tavaszias időjárás és a jó társaság kíséretében csak úgy repültek a kilométerek. Minden résztvevőnek köszönjük, hogy velünk tartott! Tavasszal újra forgatunk - de addig is sok a teendő!

Hamvasi Mercédesz

Magyar Kerékpárosklub Székesfehérvár és Térsége Területi Szervezete

A program a Norvég Civil Támogatási Alap és az Ökotárs Alapítvány segítségével valósulhat meg. Projekt azonosító: NCTA-2014-10906-E.