2018-ban, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával 4 év szünet újra meg tudtuk rendezni a Kerékpárosklub által 2007-ben elindított Bringázz a Munkába kampányt. Tavalyi újításunk a Bike Citizens alkalmazás volt, a majdnem 6000 regisztrált játékos mérte tekeréseit, ezzel részt vehettek a 4 millió forint összértékű nyereménysorsolásban. Minden felhasználó térképen láthatta a saját tekeréseit, melyek alapján összesített hőtérképek is készültek a mérésekből. A névtelen, nem azonosítható adatokból látszik, hogy milyen útvonalakon tekertek a játék résztvevői. Ezzel bringás fejlesztési igények is feltérképezhetőek.
A majdnem 6000 regisztrált résztvevő területi megoszlása alapján három város - Budapest, Debrecen és Székesfehérvár - biciklis hőtérképét tudjuk ezúttal bemutatni. A térképekből jól látszanak a városok népszerűbb biciklis útvonalai, melyek nem minden esetben követik az adott város úthálózatát. Budapesten például szembetűnő a kijelölt kerékpárutak és sávok népszerűsége, míg például a Nagykörút vékonyabb vonallal szerepel, mint amilyen fontos szerepet tölt be a város életében.
Részletesebb – de továbbra is anonim - adatelemzésből azt is ki tudtuk szűrni, hogy milyen kerülőutak, és tömegközlekedéssel vagy autóval nem járható alternatívák népszerűek a kerékpározók körében, hol lehet igény egyirányú utcák kétirányúsítására, vagy milyen sebességgel tekernek az egyes helyeken kerékpározók. Az így megszerzett tudást fel tudjuk használni szakmai munkánkban, fejlesztések iránti javaslattételeinkben.
Minél zöldebb egy utca a képen, annál többen választják ahhoz képest, hogy hálózati szerepe szerint milyen közvetlen eljutást nyújt. Jól látszik, hogy a kerülőt jelentő, de kerékpározásra kijelölt infrastruktúrával rendelkező budai Varsányi Irén utca sokkal népszerűbb útvonal a Széll Kálmán tér és a Margit híd között, mint az autókkal telített, kerékpársáv nélküli Margit körút, ahol viszont több üzlet, vendéglátóhely és hivatal - vagyis potenciális úticél - működik.
(Forrás: Bike Citizens)
Az is látszik, mik a feltáratlan területek. Egy újabb, applikációra alapozó kampány esetén látható lesznek változások is. Ilyen lehet egy új kerékpárosbarát útvonal megjelenése (most például a XVI. és XVII. kerület között jön létre két hiányzó kapcsolat), egy útvonal lezárása vagy egyes területek funkcióváltása, új forgalomvonzó intézmények megjelenése.
Bringás érdekvédelem során is jól jönnek az adatok. A városligeti Olof Palme sétány megszüntetése elleni érveink alátámasztását is segítette a hőtérkép: meg tudtuk mutatni a Ligeten keresztülvezető, fákkal övezett útvonal népszerűségét, de látszott rajta több más útvonal kihasználtságának mértéke is.
Nézzük a térképeket!
- Budapest – nagyobb felbontás itt tölthető le.
- Debrecen – nagyobb felbontás itt tölthető le.
- Székesfehérvár – nagyobb felbontás itt tölthető le.
A Bringázz a munkába! kampány egy hónapig, 2018. május 14. – június 10. közötti időszakban tartott, és a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, illetve az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával és a védjegyoltalom jogosultságának hozzájárulásával valósult meg.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
- Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!