Facebook Instagram Youtube

Átalakítanánk a Batthyány téri derékszögű kerékpáros átkelőt

Átalakítanánk a Batthyány téri derékszögű kerékpáros átkelőt
2019.09.18
Családja szeme láttára gázolt halálra augusztusban egy holland apukát a villamos a budai rakparti kerékpárút Batthyány téri átkelőjében. Most nem a konkrét szerencsétlenségről írunk, hanem arra teszünk javaslatot, hogyan lehetne a jelenlegi adottságok figyelembevételével viszonylag olcsón biztonságosabbá és kényelmesebbé tenni a város legforgalmasabb kerékpáros útvonalának találkozását a budai fonódó villamosvonallal.

Családja szeme láttára gázolt halálra augusztusban egy holland apukát a villamos a budai rakparti kerékpárút Batthyány téri átkelőjében. Most nem a konkrét szerencsétlenségről írunk, hanem arra teszünk javaslatot, hogyan lehetne a jelenlegi adottságok figyelembevételével viszonylag olcsón biztonságosabbá és kényelmesebbé tenni a város legforgalmasabb kerékpáros útvonalának találkozását a budai fonódó villamosvonallal. Javaslatainkat elküldjük a Budapesti Közlekedési Központnak is.

Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

Előszó

Ez a cikk nem a rakpart korzóvá alakításáról, nem kerékpáros sztráda kialakításáról szól. A Kerékpárosklub is egy gyalogos- és kerékpárosbarát korzó létrehozását szorgalmazza - több milliárd forintos beruházás lenne - a mai igencsak szűk, senkinek sem igazán kényelmes, és Budapest stratégiai céljainak elérését sem segítő helyzet helyett. A forgalmi sávok és parkolóhelyek számának keretei közé szorított jelenlegi állapot azonban várhatóan még több évig velünk marad, így most ezeken a kereteken belül teszünk korrekciós javaslatot a baleset helyszínére.

A Batthyány tér és Csalogány utca csomópontjában történt sajnálatos balesethez - más balesetek jellemzőihez hasonlóan - az egyéni hiba mellett az infrastruktúra nem megfelelő, veszélyes kialakítása is hozzájárult. A következőkben nem a személyes felelősséget firtatjuk, hanem arról írunk, hogyan lehetne átláthatóbb, biztonságosabb kialakítással elkerülni a jövőbeli tragédiákat.

Az anyag végén javaslatot adunk a Bem utcai kerékpársáv és a Duna-parti kerékpárút összekötésére is. Ez is egy konfliktusgeneráló pont, a csomópontot ugyanis úgy alakították ki, hogy szabályosan nem, csak a zebrán át lehet felhajtani a vízparti kerékpárútra a Bem utcai bringasávról.

A kezdetek

A csomópont a budai fonódó villamoshálózat Batthyány tér és Margit híd közti nyomvonalának megépítésekor jött létre mai formájában, ekkor szűkítették az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal részét is képező kerékpárutat.

Kritizáltuk az eredményt, már akkor felhívva a figyelmet a Bem téri és Csalogány utcai csomópont hibáira

A tervezők nem kaptak nagy mozgásteret.

Az I. kerületi önkormányzat meg akarta tiltani a kerékpározást a parti korzón. Jogos igény, hogy a Duna partján nyugodtan, egymást nem veszélyeztetve haladhasson az évek során megnövekedett gyalogos és kerékpáros forgalom, de a kerékpárút megszüntetése még nem oldja meg az igények kiszolgálását, sőt. A II. kerület elsősorban a parkolóhelyekért aggódott, ami majdnem zátonyra is futtatta a villamosprojektet.

Így került a Csalogány utca és Vám utca közötti szakaszon a villamosvágányok Várhegy felőli oldalára a kerékpárút, és jött létre egy a korábbinál szűkebb, a jelenlegi forgalmat is alig elviselő kerékpárút a Csaolgány utca és a Margit híd között, ami az akkori műszaki előírásoknak is csak bajosan volt megfeleltethető.

A villamosvágány két oldalára a Csalogány utcánál lehet átkelni, ahol még a Csalogány utcai kerékpársávok is a kerékpárútba rácsatlakoznak.

Mi a gond?

A csomópont geometriája – a derékszög visszatér

Az átvezetések derékszögű kialakítása miatt nincs elég hely a menetirány szerinti sávon belüli kanyarodáshoz. Az úttest felőli oldalon még úgy-ahogy bevehető a kanyar, de a Duna-parti oldalán már nagyon szűk a mozgástér. Kerékpárral szabályosan, a kijelölt sávban való kanyarodáshoz majdnem állóra kell fékezni a kerékpárt, ami egy jelzőlámpás csomópont elhagyása (veszély esetén menekülés) esetében már kockázatos is lehet.

A piroshullám

A rossz geometriához csatlakozott a kerékpárosok számára még rosszabb jelzőlámpa-program is. A kerékpárúton a villamossín keresztezésétől pár méterre, a Csalogány utcát a sétánnyal összekötő gyalogátkelőnél is jelzőlámpát helyeztek el.

A rakpart vonalában haladókat indokolatlanul hosszú piros jelzések akadályozzák a villamos keresztezésénél. Annak ellenére, hogy elég lenne csak akkor pirosat adni a kerékpárútnak, ha tényleg jön a villamos. A kerékpárutat keresztező lámpát egyszerű megoldással lehet az érkező villamoshoz igazítani. Ehelyett minden periódusban hosszan, sokszor feleslegesen várakoztatják a gyalogos és kerékpáros közlekedőket.

A Csalogány utca felől érkező kerékpáros a Csalogány utcai jelzőlámpa piros-sárga jelzése mögött az éppen villogó gyalogos zöldet láthatja, így a kerékpárúthoz érkezve garantáltan tilos jelzést fog kapni, ha a Margit híd felé megy tovább.

A jelzőlámpa programja nem segíti a közlekedést, az arra járók legtöbbször „felesleges” piros jelzést látnak, amikor nem jön villamos. Az indokolatlan jelzések nem azt üzenik a közlekedőknek, hogy a szabályok értük vannak, így indokolt helyzetekben sem tartják tiszteletben azokat.

És akkor jönnek a használók

Ahogy várható volt, a tervezők elképzelései nem estek egybe az arra járókéval.

A kerékpározók közül sokan nem vállalják a kétszeri sínkeresztezést, és a villamos Duna felőli oldalán maradnak. Ezzel csökken a baleseti kockázatuk, míg a sétányon andalgó vagy a Parlamenttel fotózkodó gyalogosoké nő. A járdán továbbhaladást az átadás után kicsivel labirintkorláttal nehezítették meg – kisebb akadályt képezve a gyalogosok számára is.

A kerékpárosok útvonalai. Pirossal a szabályos, zölddel a szabálytalan, ám lényegesen kényelmesebb útvonalak.

A rendszeresen erre járók hamar rájöttek, hogy a kerékpáros átvezetéssel párhuzamos kis forgalmú gyalogátkelőn sokkal járhatóbb íven, lényegesen könnyebben, kényelmesebben kanyarodhatnak. Ez mindkét irányban és a Csalogány utca felől is kényelmesebb, de szabálytalan útvonalat biztosít.

A villamos hiányában is rendszeresen pirosat mutató jelzőlámpa jelzését a gyalog és kerékpárral közlekedők egyaránt „nézz körül” jelzésnek értelmezik már.

A villamosok nagy sebességgel közlekednek ezen a helyen, ami a csomópont kaotikus működését ismerve a baleseti kockázatot növeli. Kisebb sebességgel is csak pár másodpercet veszítenének a villamosok, ami a menetrendet nem, a kereszteződés vészhelyzeteinek kezelését viszont nagyban befolyásolhatná.

További veszélyt fokozó elemek

A kerékpárút amúgy is túl szűk, villamos menti derékszöge mellé egyéb akadályokat is elhelyeztek: lámpaoszlop, elektromos szekrény, KRESZ-tábla, parkolásgátló oszlopok zavarják az erre járókat. Ezek természetesen nem a szabálytalan, hanem a szabályos közlekedők életét nehezítik, hiszen még nehezebbé teszik a csomópont elhagyását, különösen vészhelyzetben.

A közlekedők összetétele

A rakparti útvonal egyszerre ingázó és rekreációs útvonal is. A BKK Bem téri forgalomszámlálója a baleset napján (2019. augusztus 18-án, vasárnap) 2555 kerékpározót mért.

Míg egy átlagos útvonal használói jellemzően jó helyismerettel közlekednek, itt ez egyáltalán nem mondható el. Nagyon sok a helyet, a megszokott szokásjogot, trükköket kevésbé ismerő turista, és nagyon sok a család, a gyermek is. Egy rosszul kialakított útvonal még nagyobb kockázatot jelent számukra.

Milyen legyen?

A következőkben javaslatot adunk a csomópont kis költséggel megvalósítható korrekciójára, amit elküldünk a BKK-nak is.

Alapelvek: Egyszerűbb használat, önmagát magyarázó utak

A csomópont használatát a kerékpározók és a gyalogosok számára is javítani kell. A kerékpározók számára elsősorban tisztán jelzett és logikus elsőbbségi rend szükséges: például a rakparti kerékpárútnak legyen elsőbbsége a Csalogány utcai kerékpársávval szemben a jelenlegi ellentmondásos jelzésrendszer helyett.

A gyalogosok számára elsősorban a síneket keresztező gyalogátkelő kerékpáros használatának megszüntetése a fontos.

Alapelvek: Megbocsátó környezet

„Az emberek mindig is hibázni fognak, nem számíthatunk ennek ellenkezőjére. Ugyanakkor egy atomerőműhöz hasonlóan az utakon sem kell tragikus következményekkel járnia az emberek hibáinak. Olyan rendszereket kell építenünk, amelyek megakadályozzák az emberi hibák tragédiába torkollását.”

Az idézet Maria Kraffttól a svéd közlekedési minisztérium vezetőjétől származik. Mondandójának lényege, hogy valamennyi közlekedő hibázhat, és ez elkerülhetetlen. Ezért az utak kialakításába - bár feltételezzük a szabályok betartását - bele kell kalkulálnunk a közlekedők hibalehetőségeit is. Úgy kell kialakítanunk a környezetet, hogy a közlekedők lehetőséget kapjanak a hibáik korrigálására, a balesetek vagy sérülések elkerülésére, enyhébb kimenetelére.

A Batthyány téri villamoskeresztezés esetén a megbocsátó környezet elsősorban a villamospályáról történő menekülés biztosítását tekintve a legfontosabb. Jelenleg az északi irányban szabályosan közlekedő kerékpározók kifejezetten akadályozva vannak ebben.

Az elektromos szekrény és az oszlopok miatt gyakorlatilag állóra kell fékezni a kerékpárt, főleg, ha valaki balról érkezve rosszul veszi be a szűk kanyart. Több egymás mögött haladó kerékpáros esetén ez már torlódást is okozhat.

Megbocsátó kialakítás esetén talán a holland család sem gyászolva, hanem boldogan tért volna haza budapesti nyaralásáról.

A javasolt kialakítás

Koncepció:

A javasolt kialakítás.
(A piros szín a kerékpáros, kék a gyalogos felületeket, a sárga a villamospályát jelöli.)

A kerékpáros átvezetés eltolása északra, a gyalogátkelőtől elválasztva. Ennek eredménye, hogy nem egy bonyolult rendszerben, hanem külön-külön csatlakoznak a Bem rakpartra a Csalogány utcai kerékpársávok. A csomóponti rendszer így átláthatóbbá válik.

Ferde kerékpáros átvezetés kialakítása: a derékszögű átvezetésnek nincs gyakorlati értelme, a felállási hely hiánya nem segíti a beláthatóságot. 60 fokos szögben javasoljuk kialakítani az új átvezetést, ami a ráfordulásokat lényegesen megkönnyíti, ugyanakkor a láthatóságot sem rontja. 60 fokos szög esetén a kerékpár-villamossín keresztezés sem okoz még problémát, 30-45 fok alatti keresztezéseknél akadhat be jellemzően egy biciklikerék a villamossínbe. A 60 fokos szög további előnye, hogy kényelmesebbé válik a gyalogátkelőnél, így nem lesz vonzóbb a zebrán kerékpározni, mint a biciklis átvezetést használni.

A ferde átvezetés a villamossínek elhagyását is segíti, mivel lényegesen egyszerűbb befordulni a kerékpárútra.

A ferde csomópont a meglévő helyen is kialakítható hasonló elvek mentén. Ennek hátránya, hogy a Csalogány utca felé fordulóknak a keresztező csomóponti mozgások között kell a torkolathoz hajtaniuk.

A ferde átvezetés gyakorlatilag egy az egyben megegyezik a Kőbányai úti kerékpárút Mázsa téri villamos keresztezésének kialakításával, a javasolt megoldás tehát Budapesten sem egyedülálló:

Egyéb javaslatok:

  • A kerékpárút vörös színű burkolatának megszakítása már a kerékpárosok megállását jelző vonalnál, egyfajta “biztonsági sávot” képezve a villamospálya és a kerékpárút között.
  • Jelzőlámpa jelzésének ismétlése az átvezetés íveivel szemben a jobb észlelhetőség érdekében.
  • Csalogány utcai irány torkolatánál a kerékpárút kis elhúzása, hogy a felállási hely biztosítható legyen.
  • A Csalogány utcai kapcsolatokban jobban járható ívek alkalmazása.
  • A Csalogány utca alárendelése a rakparti kerékpárútnak (csak a jelzőlámpa kikapcsolt állapotában jelent változást).
  • A villamos keresztezésében működő jelzőlámpa leválasztása a csomópont jelzőlámpájáról és a villamos bejelentkezésére váltó program bevezetése. Ez a jelzőlámpa jelzésének komolyságát javítaná, hiszen a tilos jelzés valóban a villamos érkezését jelentené.
  • A kerékpáros csomópontnál található hirdetőoszlop áthelyezése szükséges, célszerűen a túloldali járdafülre.
  • A villamospálya keresztezése előtt fizikailag járható, de rázó burkolattal ellátott (pl. kiskockakővel kirakott) terelősávok kialakítása. Ezek a villamospályára ráfordítás mellett szükség esetén a kerékpárosok rendeződését segíthetik, elsősorban a Duna felőli oldalon, ahol így a jelzőlámpa előtti szakaszon nem lesznek a kerékpárosok a korlátnak szorítva. Nem utolsó sorban jobban járható ívek alkalmazhatóak a kerékpáros átvezetés két oldalán.
  • Javasolható a feleslegesen nagy, ám használat nélküli aszfalt felületeken zöldfelületek kialakítása.

Bem tér javasolt korrekciója

A Bem téren minimális módosítással biztosítható a kerékpársáv átvezetése a rakparti kerékpárúthoz. A meglévő gyalogátkelőt északra tolva (mely a megállóhoz még közelebb is helyezi a zebrát) adódik a kerékpáros átvezetés helye. A kerékpársávot azért nem javasoljuk egyenesen átvezetni a kerékpárúthoz, mert így a zebra és a peron közé kerülne.

A módosítással lehetőség nyílik a gyalogos keresztezési hossz csökkentésére is a járdafül szélesítésével.


 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron