Facebook Instagram Youtube

Válasszuk szét a gyalogos és kerékpáros közlekedést a Szent Gellért rakparton!

Válasszuk szét a gyalogos és kerékpáros közlekedést a Szent Gellért rakparton!
2019.06.11
A Magyar Kerékpárosklub javaslatára két hétvégén tesztjelleggel kettéválasztják a dunaparti kerékpárút egyik legforgalmasabb és legszűkebb szakaszának gyalogos és kerékpáros forgalmát. A pünkösdi, illetve a június 22-23. közti napokon az általános forgalmi sávból jelöltek ki kétirányú kerékpárutat, a járda pedig a gyalogosoké. Azt is kezdeményeztük, hogy kisebb átalakításokkal kétoldali, állandó megoldás szülessen a konfliktus a város és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal egyik legkonfliktusosabb szakaszára.

A Magyar Kerékpárosklub javaslatára két hétvégén tesztjelleggel kettéválasztják a dunaparti kerékpárút egyik legforgalmasabb és legszűkebb szakaszának gyalogos és kerékpáros forgalmát. A pünkösdi, illetve a június 22-23. közti napokon az általános forgalmi sávot jelölik ki kétirányú kerékpárúttá, a járda pedig a gyalogosoké. Azt is kezdeményeztük, hogy kisebb átalakításokkal állandó, kétoldali, a szűk szakaszt tehermentesítő megoldás szülessen a város és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal egyik legkonfliktusosabb részére.

Ki emlékszik még arra, amikor a Margit-híd felújítása előtt, 2008 nyarán ideiglenes kerékpárutat jelöltek ki a híd északi oldalának egyik forgalmi sávjában? Óriási nyomás volt a híd járdáján, tömegek akartak átkelni Pestről Budára, illetve a Margitszigetre, és kerékpárút híján ez volt a legkézenfekvőbb megoldás a konfliktusok elkerülésére. A Kerékpárosklub javaslata akkor megágyazott a hídon kialakított kerékpárútnak – amit azóta kinőttünk, és ami mellett egy déli oldali kerékpársávra is szükség lett volna a Budáról Pestre tartók számára.

A 2008-as minta alapján, illetve abból tanulva fordultunk a fővároshoz a Szent Gellért rakpart túlterheltségének enyhítése érdekében. Egyrészt a járda és kerékpárút tesztjellegű szétválasztását javasoltuk nyári hétvégékre, illetve egy kétoldali, Erzsébet hídra való felhajtást, és a Bartók Béla út közvetlen elérését is biztosító állandó megoldást kértünk. A Gellért rakpart már túltelített, a gyalogosok, kerékpározók, futók és rollerezők között rendszeresek a konfliktusok. Egyre népszerűbbek a környezetbarát közlekedési módok, melyeknek több helyre van szükségük. Javaslatunk ezt segítené elő.

Az Indexnek is nyilatkoztunk Szent Gellért rakpartról

A Fővárosi Önkormányzat Cities4People projektje keretében Pünkösdkor kétirányú kerékpárúttá alakították a külső forgalmi sávot, az autók a villamossínen haladhattak. A gyalogos és kerékpáros elválasztást viszont nem jelölték ki elég jól láthatóan, így csak kevesen használták ki a plusz felületet – sokan azt hihették, hogy vezetéképítés miatt bójázták le a sávot. Pedig nem, ez egy ideiglenes kétirányú kerékpárút volt a Kerékpárosklub javaslatára, a gyalogos-kerékpáros konfliktusok elkerülésére. A problémát jeleztük a projekt szervezőinek, így június 22-23 között talán már jobban láthatóvá válik az ideiglenes bringaút.

Reméljük, sikeres lesz a teszt, és legalább a sok embert vonzó Szabihíd programok idején is bevezetik. Fontos lenne, hogy mérések és megfigyelések készüljenek a tesztidőszak és a normál működés alatt is.

Hosszú távú megoldásra van szükség

Nem oldható meg bójákkal egy rendszerhiba, állandó megoldásra van szükség, hogy az egyre nagyobb kerékpáros, gyalogos, rolleres forgalom biztonságosan haladhasson ezen a szakaszon.

A főváros közlekedésfejlesztési céljaiban a környezetbarát közlekedési módok használatának növelése, és az autóforgalom csökkentése szerepel. Jelenleg a kis helyigényű és fenntartható közlekedési módok osztoznak a legszűkebb helyen, míg a Duna partját az alsó és felső rakparton is autók foglalják el.

Még februárban – a nagy tavaszi kirajzás előtt – küldtük el javaslatainkat a Budapest Közút számára.

Ebben azt kértük, hogy a Rudas fürdő előtti kevés autónak helyet adó, kihasználatlan, de több ezer itt közlekedő elől helyet foglaló autóparkoló helyén különálló kerékpárút kapjon helyet - mintegy 170 méternyi területet nyernének így a környezetbarát közlekedési módok. A járdasziget és egy rövid szakaszon a buszsáv átalakítása még hosszabb önálló kerékpárútnak adhatna helyet.

A Rudas fürdő déli végénél új gyalogátkelőhelyet és kerékpáros átvezetéseket alakítanánk ki. A Rudas fürdő oldalában kerékpársáv létesülhetne az Erzsébet híd lábáig, valamint a Szent Gellért tér felé irányhelyesen is tovább lehetne menni.

Utóbbit úgy oldanánk meg, hogy a Gellért-hegy oldalában lévő, jelenleg lezárt Pávakert rendezésével zöld környezetben vezetnénk az itteni gyér gyalogosforgalmat, míg a jelenlegi járda kerékpárúttá alakítva adna új kerülőutat a parton vezető szakasz helyett, illetve közvetlen kapcsolatot a Krisztina körút és Bartók Béla út között. A Pávakert felújításához tanulmányterv készítése lehet szükséges.

A parton vezető szakasz továbbra is kétirányú maradna, hogy akadálymentes kapcsolatot adjon az Eurovelo nyomvonalon közlekedőknek. A kétoldali megoldással viszont elterelhetőek lennének a Bartók Béla út felé kerékpározók.

Írjunk levelet!

A Fővárosi Önkormányzat várja tapasztalataitokat a teszthétvégékről a c4p@budapest.hu címen. Ha gondolod, másolatban elküldheted leveledet az ibikebudapest kukac kerekparosklub.hu címre is. 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron