Facebook Instagram Youtube

EU mobilitási politika és a kerékpározás

2013.06.15
EU mobilitási politika és a kerékpározás címmel az ECF főtitkára, Bernhard Einsink vezette az utolsó plenáris ülést. A beszélgetés résztvevői:Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelős elnökhelyettese, az Európai Parlament két tagja: Mathieu Grosch (EPP) és Michael Cramer (Zöldek) és az ECF 2 tagszervezetének elnökei: Marijke van Haren a holland Fietsersbondtól és Ulrich Syberg a német ADFC-től.

EU mobilitási politika és a kerékpározás címmel az ECF főtitkára, Bernhard Einsink vezette az utolsó plenáris ülést. A beszélgetés résztvevői:
Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelős elnökhelyettese, az Európai Parlament két tagja: Mathieu Grosch (EPP) és Michael Cramer (Zöldek) és az ECF 2 tagszervezetének elnökei: Marijke van Haren a holland Fietsersbondtól és Ulrich Syberg a német ADFC-től.


Kallas összegezte azokat az intézkedéseket, amiket a Bizottság a kerékpározás érdekében tett. Elsőként, 2007 és 2013 között az EU a regionális és struktúrális alapjain keresztül 600 millió €-t invesztált kerékpáros infrastruktúrába, ami az ECF számítása szerint a közlekedési invesztíciók 0.7%-a. Cramer szerint ez a % nem elendő, az ő pártja pont azért kampányol, hogy 15%-ot költsenek a gyalogos és kerékpáros fejlesztésekre.

Kallas kikerülte a vitát és inkább arra hívta fel a regionális és nemzeti hatóságokat, hogy adjanak be konkrét javaslatokat az "európai zsebek irányában". A kerékpáros infrastruktúra projektek 85%-át finanszírozhatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap ott, ahol ez lehetséges.

A résztvevők hangsúlyozták a kerékpáros irányelvek minden szinten történő koordinálásának fontosságát. Syberg javasolta, hogy használják az EU-ban mintaként a második Német Országos 2013-2020-ra készített tervezetet. Ez biztosítja az miniszteri szinten történő koordinációt, a német kormány ezért bevezette az Országos Kerékpáros Koordinátor pozíciót a Közlekedési Minisztériumban. Kallasnak ez nincs ellenére, de szerinte a tagállamok ellenállásába ütközhet. A nagyobb felelősség mindig egy vitatott kérdés. Grosch szerint az Európai Tanácsnak, azaz a tagállamoknak kell támogatniuk az EU kerékpáros politikáját.

Kallas szerint nagyobb valószínűséggel lehet nemzeti szinten támogatást kapni, ha többeknek is ugyanaz a célja, például ahogy a közlekedésbiztonság esetében.

Közlekedésbiztonság kapcsán Cramer felszólította az Európai Bizottságot a 30 km/h sebességkorlátozás lakóövezeteken belüli bevezetésére, ahogy azt az Európai Parlament már 2011-ben is javasolta. Kallas: Fogunk találni EU pénzt kerékpáros projektekre, ha a régiók és tagállamok jó javaslatokat nyújtanak be.

Az EU Alapok 3 fő témáján túl (kerékpáros infrastruktúra, Európai kerékpáros keretterv / Európai kerékpáros főtisztviselő és közlekedésbiztonság) a vitafórum résztvevői érintettek még sok más fontos témát: a kerékpározás egészségügyi haszna, annak beillesztése az "externáliák internalizálása" koncepcióba, az Eurovelo bevonása a TEN-T-be (Trans-European network for transport), a kerékpáros befektetések pozitív költség-haszon aránya, mobilitás-tervezés és elektromos kerékpárok. Syberg utalt a németországi elektromos kerékpárok sikerére: több, mint 1.3 millió darab került a német utakra 0 € támogatással, míg 600 millió €-val támogatták a 7,000 elektromos autó forgalomba helyezését.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron