Facebook Instagram Youtube

Megújította együttműködési megállapodását a BKK és a Magyar Kerékpárosklub

Megújította együttműködési megállapodását a BKK és a Magyar Kerékpárosklub
2018.01.31
A BKK és a Magyar Kerékpárosklub 2016 februárjától rendszeres konzultációt folytat a kerékpáros fejlesztésekről, koncepciókról, kutatásokról és a kerékpáros infrastruktúra folyamatos fejlesztéséről. A tavaly december végén megújított együttműködési megállapodás további célként jelölte meg a kerékpárral közlekedők részarányának növelését, illetve az M3-as metró pótlása által érintett területek kerékpáros közlekedésének segítését egy intézkedéscsomag kidolgozásával. Az eddigi tapasztalatok alapján látható, hogy a kerékpár, illetve a MOL Bubi közbringa kiegészítő közlekedési alternatívát jelent az M3-as metróvonal felújítással érintett szakaszán. A metrópótló autóbuszok és a sűrűbben közlekedő villamosok mellett a kerékpározást, illetve a MOL Bubi almazöld kerékpárjait is sokan választják a megszokott közösségi közlekedési módok helyett vagy azok kiegészítőjeként. Az elmúlt évben több, a BKK és a Magyar Kerékpárosklub együttműködésében megvalósult akció is segítette a kerékpáros közlekedés népszerűsítését.

A BKK és a Magyar Kerékpárosklub 2016 februárjától rendszeres konzultációt folytat a kerékpáros fejlesztésekről, koncepciókról, kutatásokról és a kerékpáros infrastruktúra folyamatos fejlesztéséről. A tavaly december végén megújított együttműködési megállapodás további célként jelölte meg a kerékpárral közlekedők részarányának növelését, illetve az M3-as metró pótlása által érintett területek kerékpáros közlekedésének segítését egy intézkedéscsomag kidolgozásával. Az elmúlt évben több, a BKK és a Magyar Kerékpárosklub együttműködésében megvalósult akció is segítette a kerékpáros közlekedés népszerűsítését.

Kerékpáros fejlesztési tervek egyeztetése a BKK, tervezők és a Kerékpárosklub részvételével


Kerékpárforgalmi Hálózati Terv készült

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK a kerületi önkormányzatokkal konzorciumot alkotva 12 projektre 8,4 milliárd Ft támogatást nyert el a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” pályázatán. A BKK (és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) civil szakmai partnereként a Magyar Kerékpárosklub is részt vett a projektenként elkészülő (összesen 12 különböző) Kerékpárforgalmi Hálózati Terv (KHT) szakmai kontrolljában és tervzsűrijében. Mindegyik KHT-t elfogadta a pályázat kiírója, a felek pedig a meginduló engedélyezési-kiviteli tervezésben is szorosan együttműködnek.

Adatok a kerékpárral közlekedők szokásainak feltérképezésére

Az ECC résztvevők kerékpáros útvonalainak hőtérképe (nagyban itt)

A tavaly májusi European Cycling Challenge kampány időtartama alatt a résztvevő városokban a kerékpárral közlekedők egy erre a célra kifejlesztett okostelefon-alkalmazással gyűjtötték a megtett kilométereket városuknak így versenyezve egymással. Budapest másodszor vett részt a kihívásban, 1181 aktív résztvevővel és közel 110 000 megtett kilométerrel a 10. helyet érte el. Ez a 2016-os eredményekkel összehasonlítva 16 pozíciós javulást és a megtett kilométerek megháromszorozását jelenti.

A Magyar Kerékpárosklub aktívan vett részt a játék hirdetésében, résztvevők toborzásában.

A részvétel lehetőséget adott nagy mennyiségű GPS adat összegyűjtésére. A nyers adatok feldolgozását, és az útvonaladatok felhasználását követően elkészült a verseny applikációját használók áramlási ábráját bemutató hőtérkép, aminek segítségével néhány fontosabb következtetés vonható le:

  • hétköznapokon a forgalom háromszorosa a hétvéginek,
  • a munkanapi forgalomban a 3-6 km közötti utazások a leggyakoribbak,
  • a közbringával megtett utak hossza jóval rövidebb a saját kerékpárral megtett utazásoknál.

Az így nyert adatok nagyban hozzájárulnak a kerékpározással kapcsolatos fejlesztések szakmai támogatásához, és a fővárosi közlekedési rendszer erősítéséhez is, valamint lehetővé teszik a városlakók mobilitási igényeinek pontosabb megértését és a közlekedésszervezői feladatok magasabb színvonalú ellátását.


MOL Bubi használata és kerékpározás az M3-as metró felújítása alatt

Az eddigi tapasztalatok alapján látható, hogy a kerékpár, illetve a MOL Bubi közbringa kiegészítő közlekedési alternatívát jelent az M3-as metróvonal felújítással érintett szakaszán. A metrópótló autóbuszok és a sűrűbben közlekedő villamosok mellett a kerékpározást, illetve a MOL Bubi almazöld kerékpárjait is sokan választják a megszokott közösségi közlekedési módok helyett vagy azok kiegészítőjeként. 

A Kerékpárosklub évtizedes kérése valósult meg a Bulcsú utca kétirányúsításával.

Az felújítás kezdete óta az M3-as metró alternatívájaként a MOL-BUBI közbringarendszer használata és a saját kerékpárral történő utazás is népszerűnek bizonyult.

A kerékpáros közlekedési lehetőségek javítását több célzott, a Kerékpárosklub által javasolt forgalomtechnikai beavatkozás segítette:

  • a Victor Hugo utca a Visegrádi utca és Váci út között autóval egyirányú, de kerékpárral szabályosan lehet mindkét irányban közlekedni rajta, így a Váci út–Victor Hugo utca MOL Bubi gyűjtőállomás megközelíthető a Dráva utca térségéből, a Pannónia utca–Gogol utca–Visegrádi utca–Victor Hugo utca útvonalon;
  • a Váci úti kerékpárút Duna Plaza előtti szakasza módosult az ideiglenes buszmegállók miatt. Az új nyomvonal változatlanul kerékpárút, új felfestések segítik az eligazodást;
  • a Gogol utcai és a Bulcsú utcai kerékpársávokat összekötötték: átvezették a Váci úti csomóponton;
  • a Kassák Lajos utca védett útvonallá vált, azaz kerékpárral is végig lehet hajtani a korábbi egyenrangú kereszteződéseken elsőbbségadás nélkül. A meglévő kerékpársávokon kényelmesen és a korábbinál gyorsabban juthatnak el céljukhoz a kerékpározók;
  • a Kassák Lajos utca Lehel téri torkolatánál, a piac mögötti gyalogosövezet a metrófelújítás idejére osztatlan gyalog- és kerékpárúttá változott, így a kerékpártárolók megközelítése könnyebb. Ezen a területen azonban a gyalogosokra különös figyelmet fordítva kell kerékpározni;
  • a Berda József utcában kerékpársáv épült a korábban elkészült Tél utcai szakasz meghosszabbításaként;
  • a Magyar Kerékpárosklub javaslatára a Visegrádi utca végéről nagy ívben balra lehet kanyarodni a Szent István körútra;
  • a Bulcsú utcát a kerékpározók mindkét irányba igénybe vehetik, amivel összeköttetés épült ki a Bajza utca irányába.

A BKK a metrópótlás megtervezésekor is kiemelten kezelte a kerékpáros közlekedés segítését. A BKK egyeztetett a Magyar Kerékpárosklubbal az infrastruktúra további fejlesztéséről, hogy a kijelölt útvonalak a kerékpárosok számára vonzóbb, versenyképesebb alternatívát jelentsenek.

Az M3-as metró felújításának ideje alatt folyamatosan frissülő kerékpáros forgalmi információk a BKK oldalán olvashatók. Hasznos tippeket, útvonaljavaslatokat a Metrópótló oldalunkon találhattok.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron