Facebook Instagram Youtube

12 bringás nagyberuházás tervei készülnek, ott vagyunk mindegyik kerületben – VEKOP hálózati tervek

12 bringás nagyberuházás tervei készülnek, ott vagyunk mindegyik kerületben – VEKOP hálózati tervek
2017.05.15
Talán legsűrűbb, egyben legtöbb lehetőséget nyújtó időszakát éli jelenleg a Kerékpárosklub. 16 budapesti kerület 12 biciklis beruházásában 112 négyzetkilométeren – ez Budapest 21%-a - hamarosan 8.39 milliárd forintnyi EU-s forrást költenek el. A Kerékpárosklub pár hét alatt 35 egyeztetésen tárgyalt tervezőkkel, kerületi, fővárosi, BKK-s szakemberekkel. 1199 oldal tervet néztünk át 25 önkéntessel és munkatárssal, több mint 1700 közösségi észrevételt építettünk be 19 javaslatcsomagba, melyekhez térképeket, fotóalbumokat, saját tervrajzokat csatoltunk. Célunk, hogy a beruházásoktól jobb legyen kerékpározni, többen és olyanok is bringára üljenek, akik még nem tették. Olvasd el kerületi bontásban, hogy mik várhatóak, és miket javasoltunk! Az összefoglaló után minden beruházás részleteit megtalálod.

Talán legsűrűbb, egyben legtöbb lehetőséget nyújtó időszakát éli jelenleg a Kerékpárosklub. 16 budapesti kerület 12 biciklis beruházásában 112 négyzetkilométeren – ez Budapest 21%-a - hamarosan 8.39 milliárd forintnyi EU-s forrást költenek el. A Kerékpárosklub pár hét alatt 35 egyeztetésen tárgyalt tervezőkkel, kerületi, fővárosi, BKK-s szakemberekkel. 1199 oldal tervet néztünk át 25 önkéntessel és munkatárssal, több mint 1700 közösségi észrevételt építettünk be 19 javaslatcsomagba, melyekhez térképeket, fotóalbumokat, saját tervrajzokat csatoltunk. Célunk, hogy a beruházásoktól jobb legyen kerékpározni, többen és olyanok is bringára üljenek, akik még nem tették. Olvasd el kerületi bontásban, hogy mik várhatóak, és miket javasoltunk! Az összefoglaló után a beruházások részleteiről olvashatsz.

Támogasd 1%-oddal a bringás fejlődésért dolgozó Kerékpárosklubot! Részletekért kattints ide!

A Magyar Kerékpárosklub Budapest nagy lehetőségének tartja a – néhol százmilliós, máshol milliárdos összegű - pályázatok beadását, melyek sikeressége érdekében már ősszel részletes javaslatcsomagot mutattunk be a projektekre közösen pályázó főváros és a kerületek vezetőinek. Észrevételeinket akkor nem fogadták meg, de nem adtuk fel. Tél végén kérdőívben kértük javaslataitokat. A több mint 1700 kitöltőnek, és helyi Kerékpárosklub csoportok tudásának köszönhetően még erősebben vághattunk neki a tavaszi, már a készülő tervekről szóló tárgyalásoknak.

A projektek között sok jó ötlet van, de több százmillió forintot hatékonyabban is el lehetne költeni. Olyan fejlesztésekre van szükség, melyeknek köszönhetően bárki el tud tekerni munkába, iskolába, szórakozni, vagy kikapcsolódni. Alapgondolatunk, hogy nem a kerékpárutak hossza, hanem a kerékpározhatóvá váló terület nagysága dönti el, mennyire hasznos 1-1 projekt. Kerékpársávok építése mellett számtalan kisebb vagy nagyobb eszközzel segíthető a kerékpározás, hogy élhetőbb városunk legyen. Logikus, egységes, a kerékpárt a közlekedés egyenrangú résztvevőjének tekintő beruházásokra van szükség. Fontos szempont, hogy a helyszín igényei alapján, a meglévő hálózathoz csatlakozó létesítmények készüljenek, és a főbb úticélok megközelíthetőségét új kerékpárparkolók segítsék.

Javaslataink valódi forgalomcsillapítást, kerékpáros közlekedési tengelyek kialakítását, új bringasávokat, egyirányú utcák biciklis kétirányúsítását, kerületek összekötését, csomópontok átjárhatóbbá tételét, népszerű célpontoknál és tömegközlekedési csomópontokban bringaparkolók építését, a gyalogos – kerékpáros – autós – tömegközlekedő együttműködés segítését célozzák.

A projektek többsége sokat lendíthet a kerületek bringázhatóságán, de több helyen alapjaiban kellett megkérdőjelezni egy projekt hasznát. Voltak kerületek, ahol fogalmi kérdéseket kellett tisztáznunk, hibás adatokra hívtuk fel a figyelmet, vagy a évtizedekkel tolták volna ki a valódi fejlesztéseket.

Budapest-programunk céljai mellett a fenti elvek megvalósulását várjuk a - VEKOP pályázati forrásokból megvalósuló - beruházásoktól, szakmai egyeztetéseinken ez alapján tárgyalunk. A pályázatok célja, hogy megoldják a dugók, a légszennyezés és az autózásnak alárendelt közterületek problémáját, ehhez azonban valós elkötelezettségre, és hatásos fejlesztésekre van szükség.

Mi az, hogy VEKOP?

A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretében megvalósuló 12 projekt célja, hogy növekedjen a gyalogos, kerékpáros és vagy közösségi közlekedési módot választók részaránya a közlekedők körében, hozzájárulva ezzel az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez.

Itt követheted a VEKOP híreinket.

Hol tartanak most a projektek?

A szeptemberben beadott, majd télen elbírált pályázatok után május végéig utcarészletességű Kerékpárforgalmi Hálózati Tervet (KHT) készítenek az egyes projektterületekre. A hálózati terv arra jó, hogy végre ne semmiből semmibe vezető kerékpárutak épüljenek, hanem megvizsgálják a teljes érintett városrészt és minden egyes utcára készüljön valamilyen javaslat az egyszerű forgalomcsillapítástól a kerékpársávon át az elválasztott kerékpárútig.

A hálózati tervek elemzik a tervezési területek problémáit, közlekedési igényeit, a baleseti helyzetet és egyéb adottságokat, majd ez alapján rövid és hosszútávú javaslatcsomagot adnak a területek kerékpárosbarát fejlesztéséhez. Igyekeztünk a területek adottságaira reagálva teljeskörű, hosszú távban is gondolkodó javaslatcsomag készítése felé terelni az ügyeket, szeretnénk elkerülni a projektötleteket öncélúan alátámasztó tanulmányokat. A KHT-k túlmutatnak a jelenlegi VEKOP projekten, a kerületek hosszú távon tudják használni a most felvázolt fejlesztési lehetőségeket.

Az utóbbi hetekben több tucat megbeszélés, levelezés, véleményezés, javaslattétel során kísértük figyelemmel a KHT-k készülését, alakulását. Az önkormányzatok, BKK, vagy tervezők által szervezett egyeztetéseken sokat segítettek a kérdőívünkre érkezett közösségi vélemények, és területi szervezeteink évek során felhalmozott tudása, térképeik, fotóalbumaik.

Vedd fel a kapcsolatot területi szervezeteinkkel, lépj be tagsági akciónkban, jelentkezz önkéntesnek!

A Kerékpárosklub nem csak a megoldandó problémákra mutat rá, hanem javaslatokat tesz, és hivatali körben is véleményezi a terveket. A hálózati tervek értékelésének fontos lépése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztálya által rendezett tervzsűri, ahol rendszeres résztvevő a Magyar Kerékpárosklub. Dél-Budapest, II. kerület, X. kerület, XII. kerület, XV. kerület, XVI. kerület, valamint Rákos-patak menti hálózati tervek zsűrizése már megtörtént, az eddigi tapasztalatok alapján sikerült javulást elérni, ahol szükségesnek láttuk a határozott kritikát.

Következő fázis ősszel várható, amikor a részletes engedélyezési tervek készülnek. Támogatásotokkal ezek véleményezésében is részt vehetünk.

Nézzük egyenként, hogy állnak a projektek!

Térkép:

Projektek:

Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztés (XVIII. - XXI. - XXIII. kerületek összekötése) – 2.38 mrd Ft

Mind közül a legellentmondásosabb projekt. A három kerületet összekötő közlekedési és turisztikai útvonal jönne létre, mely Csepelt, Soroksárt és Pestszentlőrincet kapcsolná rá az Eurovelo 6 még kialakulatlan Soroksári Duna-ág menti szakaszára. A projekt javasolt nyomvonala kevésbé alkalmas a közlekedési igények kielégítésére, a beruházás szükségessége kérdéses. Olyan területen épülne kerékpáros útvonal, ahol jelenleg nem igazán tapasztalható erre igény, részben beépítetlen területekről van szó.

A Kerékpárosklub szakmai anyagában részletes javaslatot dolgozott ki az érintett városrész-központok (Pestszentlőrinc, Pestszentimre, Soroksár, Csepel) belvárosi kapcsolatainak és a kerületek központjainak területi alapú kerékpárosbarát fejlesztésére. Szakmai javaslatunk a hangsúlyok hatékonyság szerinti átrendezését kezdeményezte.

A Kerékpárosklub és a minisztérium tervzsűrin elhangzott kritikái alapján a projekt tartalma átgondolásra kerül, remélhetőleg több hangsúlyt fektetve a három kerület központi területei és a kapcsolódó lakóterületek (így Soroksár-Újtelep és Pestszentimre) kerékpárosbarát fejlesztésére.

Vissza a projektekhez

 

Rákos-patak menti kerékpáros útvonal (XIII. – XIV. – X. – XVII. kerület Dunától a városhatárig) - 2,3 Mrd Ft

A legnagyobb és legátfogóbb projekt mind közül: a cél, hogy a patak mentén Rákoscsabától a Dunáig megvalósuljon egy kerékpáros folyosó, ami a közlekedési funkció mellett a szabadidős bringázást is segítheti. Az útvonal városi zöldút lehet, ennek értelmét külön cikkben fejtettük ki.

Itt találsz fotókat az útvonal 2017 tavaszi állapotáról.

Budapest egyik nagy hiányossága Kelet-Pest és a belváros kerékpárosbarát összeköttetésének hiánya, ami a Rákos-patak menti kerékpáros útvonal kialakításával végre megoldódhat. A patak mentén meglévő (pl. Rákoskeresztúr) nyomvonalak már ma is népszerűek a mindennapi ingázók és a szabadidejükben kerékpározók számára, több helyen azonban hiányos szakaszok (Zugló - Rákoskeresztúr), vagy rosszul kialakított, elavult megoldások (13. kerület) nehezítik az útvonal használhatóságát.

A Rákos-patak természetes közösségi térként fiatalabbak és idősek, futók, sétálók, családosok számára, vagyis nem csak kerékpáros szempontból fontos célpont. A közlekedési és szabadidős funkciók kialakítását egységesen kell kezelni, és - a Szilas-patak környékének fejlesztése alapján - várható népszerűsége miatt legalább 4-5 méter széles felületekkel kell megtervezni a jövőbeli létesítményeket.

A beruházás sikeréhez szükséges, hogy ne csak a patak mentén, hanem a csatlakozó utcákban – különös tekintettel a sugárirányú városi útvonalakra - is megfelelő kerékpáros kapcsolatok szülessenek. A XIV. kerületi szakaszokra javaslatot adtunk a Kerékpárosbarát Zugló - VEKOP javaslatok című anyagban.

Javaslatok

Kerületként, utcára bontva küldtük el javaslatainkat a BKK számára, melyet itt olvashatsz. Felhívtuk a figyelmet, hogy több szakaszon már most nehezen férnek el egymás mellett a gyalogosok, kerékpározók, futók, kisgyerekesek, ezért megfelelő szélességű felületeket kell építeni.

A beépítetlen, természetvédelmi területen futó szakaszon betonozás és aszfaltozás, valamint közvilágítás nélkül környezetbarát, de kényelmesen járható burkolatot javasoltunk. A természetesebb szakaszokon minél kisebb beavatkozást szeretnénk elérni, de erről még nem született végleges döntés.

A térkővel burkolt szakaszok átépítését, a felesleges oldalváltások, valamint a szükségtelen járdahasználati kötelezettségek eltörlését javasoltuk. Fejleszteni kell a vasúti, autópálya és közúti keresztezéseket.

Kerékpárparkolók kialakításához a klub ajánlását küldtük el a tervezőknek.

Maratoni egyeztetéseink és több körös véleményezés során sokat segítettek a Kerékpárosklub aktív tagjai. A fejlesztés 4 kerületet érint, Észak-Pest és Kelet-Pest területi szervezetek részt vettek a tervezővel, kerületekkel, BKK-val tartott egyeztetéseken is. A tervzsűrin látott tervvel alapvetően egyetértünk, és támogatjuk. Egyes nehezebben eldönthető kérdések (oldal- és burkolatválasztás, stb.) a következő, részletesebb tervezési fázisban fognak eldőlni.

A műszaki tartalom összeállításában nagyon sokat segített helyi csoportjaink és szakembereink helyismerete.

Vissza a projektekhez
 

MOL Bubi közbringarendszer bővítése kerékpárosbarát úthálózati átalakításokkal (III. és XIII. kerület) – 703 millió Ft

A MOL Bubi 2017-es bővítése során a Hungária körút vonaláig kb. 30 új állomással gazdagodik a rendszer a Óbudán, a pesti oldalon és a Margitszigeten. Ehhez kapcsolódóan az utakat is bringázhatóbbá teszik, bár ezek a beavatkozások várhatóan 1-2 éven belül készülnek csak el.

Az utak kerékpározhatóbbá, vonzóvá tétele létfontosságú a kerékpáros közlekedés népszerűbbé tételéhez, lendíthet a közbiciklik használatán is. A Kerékpárosklub részt vett a tervezési diszpozíció véleményezésében, az óbudai kerékpárforgalmi hálózati terv Kerékpárosbarát Óbuda koncepciónk alapján készült.

XIII. kerületi javaslataink a gyalogos szempontokat, és a terület forgalomcsillapítására megmutatkozó egyre nagyobb lakossági igényeket is figyelembe vette. Egyirányú utcák megnyitását, több csomópont (köztük a Váci út) átjárhatóbbá tételét, a meglévő infrastruktúra fejlesztését, új kerékpársávok és bicikliparkolók kialakítását javasoltuk. Az újlipótvárosi és vizafogói területről a balesetek csökkentése érdekében az átmenő autóforgalom kiszorítása szükséges.
A kerületre vonatkozó javaslatainkat a BKK és a tervező befogadta, de még kérdéses, hogy a VEKOP keretében mi fog elkészülni. A tervzsűri május végén várható, hamarosan megkapjuk a hálózati terv frissített verzióját.

A Váci út és Róbert Károly körút kereszteződésében (volt Volánbusz pályaudvar helyén) épülő Agora Budapest irodaházfejlesztés jelentős közlekedési változásokat, a mostaninál sokkal nagyobb autóforgalmat hozhat Vizafogó területére. A hálózati terv időszerűsége miatt is felvettük a kapcsolatot a tervezővel, valamint bevontuk a BKK-t is az egyeztetésbe, hogy a tervezett változtatásokat kerékpárosbarát irányba mozdítsuk.

Vissza a projektekhez
 

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest II. kerületében - 250 millió Ft

A projekt eredeti tervei egy új kerékpárútról szóltak a Rózsadomb tetején, a Törökvész út Gábor Áron utcától felfelé eső szakaszán, valamint kerékpáros nyom felfestéséről az erdőszéli Görgényi úton és Szalonka úton. Bár a fejlesztések műszakilag megfelelőek lehetnek, a Kerékpárosklub kezdettől fogva azt mondta, hogy a szakasz nem kíván külön kerékpáros létesítményt. A 250 millió forint sokkal költséghatékonyabban költhető el a kerület alacsonyabban fekvő, városközponthoz közelebbi területein, ahol a nehezebben megközelíthető hegyvidéki részekkel ellentétben egyre többen kerékpároznak mindennapos közlekedési és szabadidős célból.

Kerékpárosklub korábbi javaslatai alapján a projekt alternatívájaként javasoltuk a Szilágyi Erzsébet fasor régi, elavult útvonalának fejlesztését gyalogosoktól elválasztott kerékpárúttal, a Pasaréti út, Kelemen László utca és környezete kerékpárosbarát átalakítását. Fontos lépés lenne a hűvösvölgyi végállomás környékének biciklibarát való fejlesztése, Pesthidegkút és a belváros kapcsolatának javítása új útvonalak (Völgy utca) kialakításával a meglévő utcahálózaton.

A Margit körút főbb csomópontjainak kerékpárosbarát fejlesztése a már elkészült döntéselőkészítő tanulmány alapján lehetséges lenne, illetve az utca Duna felőli keresztezésén is segíteni kellene.

A kerület belső területein sikeres fejlesztések zajlottak az utóbbi években, melyeket folytatni szükséges. Az úttest rossz állapota és az egyre nagyobb gyalogos és biciklis forgalom miatt fejlesztésre szorul a Varsányi Irén utca népszerű kerékpáros folyosója. Kerékpársávra van szükség a Bem József utcában, és kerékpársávokkal, illetve kerékpárúttal kellene összekötni a Zsigmond teret a Margit híd budai hídfőjével.

Okos forgalomszervezéssel megoldható lenne a kerület belső, szűk utcás területeinek védelme az autós átmenőforgalommal szemben, valamint további utcák (pl. Fényes Elek utca biciklis összekötése a Jurányival, Kitaibel Pál utca) kerékpáros kétirányúsítása könnyű és hatékony beavatkozás lenne. Az alacsonyabban fekvő területeken kerékpártámaszok telepítésére van szükség – írtuk már tavaly.

A projekt némileg változott az utóbbi időben, jelenlegi állás szerint a Törökvész út – Bimbó út vonalon, és a Marczibányi tér környékét fejlesztenék. A tervzsűrin kértük, hogy a hálózati terv foglalkozzon a már meglévő 30-as sebességű övezetek hatásosabb forgalomcsillapításával, a menekülőutak megszüntetésével, valamint a forgalmas útvonalak átjárhatóságával.

A javaslatok között kértük az iskolák, óvodák környékének kerékpáros és gyalogos megközelítésének segítését. Fontosnak tartjuk, hogy a Marczibányi tér és a Margit körút városi funkciókban gazdag területére olyan, minden utcára és csomópontra kiterjedő javaslatcsomag készüljön, ami útvonalak kijelölése helyett lehetővé teszi bármely célpont kényelmes elérését.  

A Retek utcán naponta több mint 2000-szer haladnak át kerékpárral, ez 16 parkolóhely miatt mégis egy szűk járdán történik. Többféle javaslatot tettünk a Retek utca lehetséges kialakítási módjaira, a parkolóhelyek közelben történő pótlásával.

Javasoltuk további kerékpártárolók elhelyezését, különösen a hegyi buszjáratok alsóbb megállóiban közlekedési módok vegyítését elősegítve.

A hálózati terv tárgyi tévedéseire is felhívtuk a figyelmet, többek közt az Útügyi Műszaki Előírásra tévesen hivatkozva állították, hogy nagy forgalmú útvonalakon nem lehetséges a kerékpározás fejlesztése.

A tervzsűrin elhangzott, hogy a hálózati terv a projekt céljai ellenére nem szabályozza az autóforgalmat és a parkolást. Javaslatot tettek a hegyi lépcsőkön babakocsival és kerékpárral is használható rámpák kialakítására. Felhívták a figyelmet, hogy az elektromos kerékpárok terjedése a meredekebb utcákon is népszerűbbé teheti a közeljövőben a kerékpározást. Kiemelték, hogy a kerékpáros nyom elhelyezésétől még egy adott útszakasz nem válik kerékpárosbaráttá.

Vissza a projektekhez


Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest IV. kerületében – 300 millió Ft

A projekt keretében a kerület belső, déli részein várható bringás fejlesztés. A Kerékpárosklub javasolja a metróállomások környékének, illetve a kerületi központok környékének komplex kerékpárosbarát fejlesztését, illetve észak-déli és kelet-nyugati kapcsolatok javítását az Újpest Városkapu – Attila út – Farkaserdő utca, illetve az Újpesti Vasúti híd – Tél utca tengelyeken.

Kerékpársávokra lenne szükség a Külső Szilágyi úton, Megyeri úton, Óceánárok utcában, a Pozsonyi utcában, István utcában, Rózsa utcában és a Fóti út hiányzó részén. A Nyár utcában egy lakótelepet átszelő kelet-nyugati tengelyt lehetne létrehozni és 30-as övezetekre, kerékpározóknak kétirányúsított utcákra, valamint jobb összeköttetésekre lenne szükség a 15. kerület és Dunakeszi irányába. A régebben épült kerékpárutak nagy része felújításra szorul. Kerékpársávokat szeretnénk az Árpád úti felüljárón és az István – Pozsonyi utca vonalán. Több csomópont átjárhatóbbá tételét, 30-as övezetek fejlesztését javasoltuk.

Területi szervezetünkkel közösen javaslatcsomagot készítettünk a tervező számára, egyeztetéseken az észak-pesti területi szervezet képviselte az álláspontunkat. A hálózati tervbe bekerült a kerületközpont átjárhatóságának fejlesztése, különös hangsúllyal az Attila utca észak-déli tengelyének, és a Szilágyi út fejlesztésére.

Várjuk a hálózati tervet véleményezésre.

Javaslatok és térképek:

Vissza a projektekhez
 

Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések a X. kerületben - 650 millió Ft

A hálózati terv elsősorban két kerékpáros tengely kiépítéséről szól: az egyik a Kőér utca - Algyógyi utca vonalában, a Rákos-patakhoz való csatlakozással, a másik pedig a Harmat utca mentén Kőbánya felső és az újhegyi lakótelep között. Emellett új 30-as zónák is létrejönnek, és sok egyirányú utca is kerékpárral kétirányú lesz.

A Kerékpárosklubot már tavaly augusztusban bevonták a X. kerületi kerékpárforgalmi hálózati terv véleményezésébe. A terv fejlődésével párhuzamosan többször is véleményeztük a javaslatokat, és a tervzsűri is lezajlott áprilisban. Igen részletes problémafeltárás készült, a terv jó irányba fejlődött, és a javaslataink nagy része bekerült a hálózati tervbe. A tervzsűrin kértük, hogy a hálózati terv egészüljön ki a hosszútávon megvalósítható beavatkozásokkal.

Vissza a projektekhez


Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületében - 100 millió Ft

A projekt keretében gyalogosbarát forgalomtechnikai átalakítások, lakóterületi forgalomcsillapítás, kerékpáros fejlesztések várhatóak az Etele út – Bartók Béla út – Bocskai út – Irinyi József utca – Budafoki út által határolt területen. A Hamzsabégi úti sétány és kerékpárút korszerűsítése valósulhat meg, várható több egyirányú utca kerékpáros kétirányúsítása. Javaslat született a kerületet elvágó vasútvonal több ponton történő keresztezésére, a Kelenföldi pályaudvar alatti aluljáró átjárhatóbbá tételére, a főutak bringasávosítására.

A fejlesztésre kijelölt területből kimaradt a Petőfi híd és a Rákóczi híd között elterülő lágymányosi egyetemi kampusz és Infopark. A területet érinti ugyan a fejlesztés előtt álló EuroVelo6, azonban a kampusz kerékpárosbaráttá tétele, kerékpártárolók kiépítése fontos és valószínűleg sikeres lépés lenne. Kérdés, hogy a Kopaszi-gátnál várhatóan nagy forgalmat generáló, épülő felhőkarcoló és lakópark milyen fenntartható közlekedési lehetőségeket kap.

Fontos fejlesztések színtere lehet az Etele út – Bartók Béla út – Bocskai út – Irinyi József utca – Budafoki út által határolt terület. Megfelelő műszaki tartalom esetén - a kis költségvetés ellenére is - jó projekt valósulhat meg.

Tervzsűri a napokban várható, utána frissítjük a cikket.

Vissza a projektekhez
 

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XII. kerületében - 100 millió Ft

A kerület fő fejlesztése a Zugligeti úti kerékpársávok kialakítása lehet, melynek közelében két utca kerékpáros kétirányúsítása várható. A Kerékpárosklub kezdetektől fogva felhívta a figyelmet a kerület alacsonyabban fekvő, központibb részein könnyen megvalósítható fejlesztésekre, de a végleges projektterület nem érinti ezeket a részeket. A jelenlegi projekt helyett javasoltuk a Krisztina krt. - Alkotás utca - Jagelló út - Németvölgyi út - Kék Golyó utca - Városmajor út - Szilágyi Erzsébet fasor által határolt terület fejlesztését.

A Zugligeti útra jó megoldás lehet a kerékpársáv, de felhívjuk a figyelmet a Budakeszi út – Zugligeti út – Szilágyi Erzsébet fasor kereszteződésének rendezésére, a 2. kerületi kapcsolatok megteremtésére. A fasoron gyalogosoktól elválasztott kerékpárutat javaslunk, és a Budakeszi út fejlesztése is szükséges lenne – a tervzsűri javasolta előtérbe helyezésüket a Zugligeti úttal szemben.

A baleseti adatokból kiindulva a Szent János kórháznál is kerékpárosbarát fejlesztésre van szükség, de erre nincs javaslat. A hálózati tervhez valószínűleg hiányos baleseti térképet csatoltak, a meglévő hálózat vizsgálata nem reflektál a baleseti gócpontokra.

Javasoljuk a tömegközlekedési csomópontok B+R parkolókkal való ellátását, ami segítheti a hegyi járatok és a városi kerékpározás ötvözését. A tervben csak a Zugligeti út vonalán vizsgálják kerékpártámaszok elhelyezését, ami nem elég a projekt hatékonyságához.

A területen tervezett 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetésére véleményünk szerint a táblázás nem elég, forgalomlassító eszközökre is szükség lesz.

A kerülettel sajnos nem volt lehetőségünk tárgyalóasztalhoz ülni, de korábbi széleskörű egyeztetéseken és a tervzsűrin elmondtuk véleményünket.

Vissza a projektekhez
 

Budapest - Fót kerékpárút XV. kerületen belüli szakasza - 200 millió Ft

A projektötlet szerint eredetileg a Külső Fóti úton építettek volna kerékpárutat, de a szakemberek egyhangúan a belső szakasz bringázhatóbbá tételét szorgalmazta. A döntés most a kerület kezében van.

Belterületi fejlesztés esetén Újpest és Zugló felé lehet kapcsolat, valamint az intézményekkel ellátott városiasabb területeken várhatóak változások.

A forrás így valószínűleg hatékonyabban lesz elkölthető, amihez további javaslatokat fogunk adni.

Később beszámolunk a fejleményekről.

Vissza a projektekhez


Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XVI. kerületében - 700 millió Ft

A XVI. kerület az utóbbi években a Kelet-pesti területi szervezetünkkel folyamatosan egyeztetett kerékpárosbarát fejlesztéseket hajtott végre. A kerület alapvetően területi alapú, költséghatékony kerékpárosbarát fejlesztéseket tervez a kerületi alközpontok kerékpáros elérhetőségének javítására, emellett fejlesztenék a belvárosi és agglomerációs területek felé vezető útvonalakat is. A hálózati tervek azonban elhalasztották volna a valódi fejlesztések ütemezését.

A XVI. kerületi KHT tervezőjével többször egyeztettünk, egyes útvonalakra részletes javaslatot készítettünk, a teljes kerületre pedig javaslatcsomagot adtunk át. A kerülettel egyetértettünk több számunkra fontos ponton, mint a Rákosi út belső szakaszának humanizálása. A tervzsűrin hangsúlyos volt a Veres Péter út újragondolása, a meglévő elavult kerékpárút felülvizsgálata, valamint az ütemezés kérdése.

A tervzsűrin bemutattak egy „elsősegély beavatkozások” javaslatcsomagot, aminek priorizálását kértük. A rövidtávú fejlesztési tervek között nem szerepeltek hatásos beavatkozások, azok csak 11-20 éves távlatban vannak jelen. Pár táblázás és kerékpáros nyomok felfestése nem teszik vonzóvá és biztonságosabbá a kerékpározást, ezekkel önmagukban nem érhetőek el a projekt céljai.

A Kerékpárosklub a főúthálózat fejlesztését, valódi forgalomcsillapítást és a tervből még hiányzó kerékpárparkolás pótlását tartja elsődleges feladatnak.

A tervzsűri ajánlásai szerint módosított végleges hálózati tervet még várjuk, a fejleményekről később beszámolunk.

Vissza a projektekhez


Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések a XIX. kerületben - 350 millió Ft

A projekt elsősorban a kerület Wekerletelepen kívüli részeinek területi alapú komplex kerékpárosbarát fejlesztését javasolja a szomszédos kerületek és a belváros felé vezető kerékpáros kapcsolatok megkönnyítésével.  A fejlesztések főleg az Üllői útra, a Hunyadi utcára és a Katona József utca környékére koncentrálódnak, de a főbb utak közé eső részeken is várható forgalomcsillapítás, autóknak történő egyirányúsítás. A lakótelepi kerékpártárolás problémái miatt a projekt része 2-3 helyszínen egyenként zárható lakossági biciklitároló is. Egyelőre nehéz megítélni, mi kap prioritást.

A Kerékpárosklub több fő- és fontos útvonal fejlesztését is javasolta. Ezek az Üllői út, Hunyadi utca (a felüljárón kerékpársáv lesz), Ady Endre utca, Vas Gereben utca a Köki felé, Mészáros Lőrinc utca, Puskás Ferenc utca, József Attila utca, Távíró utca.

Egyirányú utcák kerékpáros kétirányúsítására tettünk javaslatot, itt van róluk egy térkép.

Javasoltunk kisebb csomóponti beavatkozásokat, vasúti átjárások rendezését, a rossz típusú kerékpárparkolók és az elavult, gyalogosokkal közös kerékpárutak fejlesztését.

Tervzsűri a közeljövőben, beszámolunk a fejleményekről.

Vissza a projektekhez


Kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében - 350 millió Ft

A kerületet eddig nem túl sok kerékpáros fejlesztés érintette, így előrelépés lehet a mostani projekt. A Szent Erzsébet térbe torkolló utcákon várhatók fejlesztések a szomszédos kerületek, illetve a kerület déli része irányába különböző megoldások használatával. A fő cél, hogy a kerület központja megközelíthető és átjárható legyen biciklivel.

A Kerékpárosklub többször felhívta a figyelmet a biciklis közlekedést akadályozó értelmetlen tiltások feloldására, egyirányú utcák kétirányúsítására, és csupán kerékpáros nyomok – sokszor indokolatlan - használata mellett valódi beavatkozások megtételére. Valódi, a főútvonalakat is vonzóvá tevő fejlesztések nélkül nem teljesülnek a projekt céljai. Tervvéleményünkben felhívtuk a figyelmet, hogy a tömegközlekedés nem zárja ki egy útvonal kerékpározhatóbbá tételét.

Korábban javasoltuk a Baross utca, a Kossuth utca, Helsinki út és Határ út bringabarát fejlesztését, egyirányú utcák megnyitását kétirányú biciklis forgalomnak, gyalogos-kerékpáros övezetek kialakítását, több helyen forgalomcsillapítást és a belvárosi, illetve kispesti kapcsolatok fejlesztését.

A kerületi tervzsűri a napokban várható, fejleményekről később beszámolunk.

Vissza a projektekhez
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. 
Tagsági akciónkban értékes nyeremények és garantált I Bike Budapest ajándékok várnak. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron