Facebook Instagram Youtube

Hómentesebb kerékpárutakra számíthatunk - Az FKF, Mozgásvilág, Kerékpárosklub együttműködése

Hómentesebb kerékpárutakra számíthatunk  - Az FKF, Mozgásvilág, Kerékpárosklub együttműködése
2017.12.01
Ősszel kezdeményezett együttműködést a fővárosi utak takarítását végző FKF Nonprofit Zrt. a netes bringaút-térképet üzemeltető Mozgásvilág.hu szerkesztőségével a bringautak téli karbantartásának fejlesztéséről. A cég 8 új kis és közepes méretű hókotrót vásárolt, amivel 14-re nőtt a bringautak takarítását végző gépek száma. A Mozgásvilág.hu megkereste a Kerékpárosklubot, hogy közösen készítsünk listát a legsürgősebb kerékpárutakról. Közös kérdőívet készítettünk, aminek válaszait forgalomszámlálási adatokkal és további szempontokkal vetettük össze. Az így kapott „fontossági sorrendet” eljuttattuk az FKF-hez, akik a november 15. óta tartó téli munkarendjükben már ez alapján takarítják a havat és jeget a budapesti kerékpárutakról.

Ősszel kezdeményezett együttműködést a fővárosi utak takarítását végző FKF Nonprofit. Zrt a netes bringaút-térképet üzemeltető Mozgásvilág.hu szerkesztőségével a bringautak téli karbantartásának fejlesztéséről. A cég 8 új kis és közepes méretű hókotrót vásárolt, amivel 14-re nőtt a bringautak takarítását végző gépek száma. A Mozgásvilág.hu megkereste a Kerékpárosklubot, hogy közösen készítsünk listát a legsürgősebb kerékpárutakról. Közös kérdőívet készítettünk, aminek válaszait forgalomszámlálási adatokkal és további szempontokkal vetettük össze. Az így kapott „fontossági sorrendet” eljuttattuk az FKF-hez, akik a november 15. óta tartó téli munkarendjükben már ez alapján takarítják a havat és jeget a budapesti kerékpárutakról.

2010-es kép, még a régi flotta egyik tagjával

A budapesti kerékpárutak és sávok takarításában az utóbbi években fejlődést tapasztalhattunk, de – ahogy közösségi gyűjtésünk is mutatja - továbbra is jellemző volt, hogy főbb belvárosi kerékpárutakon és sávokon kívül csak lassan tisztították meg a fontosabb, városrészeket összekötő kerékpárutakat.

A helyzetet bonyolítja, hogy az úthálózat takarítási sorrendjét még mindig egy 6 fokú rendelet határozza meg, aminek – például a koppenhágai első hellyel ellentétben – még mindig a végén van a bicikliutak takarítása. Még nehezebbé teszi a takarítást, hogy járdán vezetett kerékpárutak esetén gyakran hárítják egymásra a felelősséget felelősségét a lakóházak, kerületek és fővárosi szervek. Az FKF-et az előzőekben említett összetett helyzet kezelésének javítása motiválta az említett együttműködés kezdeményezésében.

A Kerékpárosklub több éve foglalkozik a problémával, 2014-ben György István főpolgármester-helyettestől személyesen kértük a bicikliutak gyorsabb hómentesítését. Ő akkor a kevés bicikliút hókotrót jelölte meg legfőbb akadályként.

Valamennyi fejlődést tapasztaltunk azóta az utak takarításának gyorsaságában, területi kiterjedésében viszont az FKF mostani beszerzése segíthet igazán. A 14 gép mellett pedig több kerület saját hókotrókkal takarítja a területén lévő járdákat és bicikliutakat, de ezt a mostani együttműködés nem érinti.

Az új flotta: 6 db Holder X30-as és 2 db Holder MUVO
Fotó: FKF Zrt.

Ez most a kerékpárutakról szól

Az új gépek kifejezetten a járdák és kerékpárutak takarítására alkalmasak, az úton vezetett kerékpársávokat, vagy kerékpáros nyommal jelölt utcákat továbbra is a nagyobb gépek takarítják. Amikor felhívtuk az FKF figyelmét, hogy ezekkel a gépekkel sokszor pont a bringasávokra, vagy a kerékpárutak fel- és lehajtóira tolják a havat, biztosítottak bennünket arról, hogy a továbbiakban nagyobb figyelemmel lesznek ezeknek a helyeknek a takarítása során.

Pár hete a Mozgásvilággal közösen készített kérdőívben kértük tőletek, hogy jelöljétek meg a legkevésbé takarított bicikliutakat. A válaszok között jellemzően a főbb hálózati elemek szerepeltek, de kisebb külvárosi szakaszokra is felhívtátok a figyelmünket.

Aranyos rajzfilmfigura arcuk van
Fotó: FKF Zrt.

A válaszok összesítése, a kerékpárutakról rendelkezésre álló forgalomszámlálási adatok, és a Kerékpárosklub helyi szervezeteinek jelzései alapján készítettünk egy 4 fokú prioritási listát, amit eljuttattunk az FKF-hez. További szempont volt még az egyes utak fővárosi és helyi főhálózati szerepe, illetve kikerülhetetlensége.

A leadott listával 90%-ban egyetértettek, egyes helyeken (pl. Városliget Olof Palme sétány tömegközlekedés nélküli szakasza) viszont jelezték, hogy környezetvédelmi okokból csak letolni tudják a havat, síkosságmentesítő anyaggal szórni nem lehet.

Legsürgősebb, 1. szintű prioritásba kerültek az egybefüggő Duna-menti, kerületeket, illetve egyes központi helyeket összekötő kerékpárutak. Az új hókotróknak köszönhetően könnyebb téli bringázásra számítunk első körben Dél-Budától, illetve Csepeltől Óbudáig, A Hungária körút mentén, a belvárosban, a Rákospalota, Újpest és Hűvösvölgy közti tengelyen, vagy Zuglóban és Kőbányán.

A második csoportba a hasonló helyi jelentőségű utak kerültek a külsőbb területeken, míg a 3. kategóriában csatlakozó helyi útvonalak, míg a 4.-ben rövid külvárosi szakaszok vannak.

A listát itt nézhetitek meg térképen, illetve ebben a dokumentumban olvashatjátok:

Bízunk benne, hogy az együttműködésnek köszönhetően idén már sokkal könnyebb lesz havas és jeges időben is kerékpárral elindulni otthonról. Az FKF és a Kerékpárosklub is jelezni fogja a tapasztalatokat egymásnak. Várjuk a visszajelzéseiteket, hogy mit tapasztaltok a mindennapokban. Ezeket küldhetitek nekünk, de még jobb, ha a probléma észlelése után azonnal jelzitek az FKF-nek saját elérhetőségein, vagy a Járókelő.hu oldalon.

Olvassátok el a Mozgásvilág FKF Zrt-vel készített interjúját is.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Tagsági akciónkban értékes nyeremények várnak. Részletek itt.
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron