Facebook Instagram Youtube

Debrecen: Hírek

ÉVZÁRÓ MBB ÜLÉS

mkdebrecen - 2015-12-26
balesetmegelőzés, debrecen és környéke, hajdú-bihar megye, magyar kerékpárosklub debrecen, megyei balesetmegelőzési bizottság

Meghívást kaptunk, és részt is vettünk a 2015. december 10-i a Hajdú-Bihar Megyei Balesetmegelőzési Bizottság decemberi ülésén, mely a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr Főkapitányság előadótermében került megrendezésre. A meghívottak között a rendőrkapitányságok vezetőin kívül szerepeltek az Országos Mentőszolgálat, a Katasztrófavédelem, a Magyar Közút, a Közlekedéstudományi Intézet, és A Közlekedés Biztonságáért Alapítvány is. Az ülés fő témája a 2015-ös év személyi sérülésekkel járó baleseti statisztikája, és a balesetek eloszlásának, okainak elemzése volt. Az ülést Bacsó Attila r. alezredes úr vezette le.

Az előző év első 11 hónapjához képest a 2015-ös adatok sajnos sötétebb képet mutatnak. Számszerűen 861 személyi sérüléssel járó baleset történt, ami 10%-os növekedést jelent. A halálos balesetek 52%-kal, a súlyos sérüléssel járók 10%-kal, a könnyű sérüléssel járók száma pedig 11%-kal emelkedett. Ittas állapotot is több okozónál állapítottak meg, mint tavaly, de az emelkedés itt nem olyan jelentős. A balesetek fő okozói még mindig a személyautók vezetői. Őket jóval lemaradva követik a kerékpárok és a tehergépkocsik vezetői.

A tavalyi adatokhoz képest csak néhány százalékos elmozdulás van az okozók arányában, a személyautók vezetői által előidézett balesetek nagyjából olyan ütemben nőttek, mint ahogyan a kerékpárvezetők által okozottak csökkentek.
A baleseti okok között idén a gyorshajtás vette át a vezető szerepet, amit szorosan követ az elsőbbségi jogok figyelmen kívül hagyása.


Sajnos a beszámolóból nem derült ki, hogy a közlekedési eszközök használati aránya mennyiben változott a személygépkocsi javára, emiatt pontosabb következtetéseket nem lehet levonni egyik vagy másik közlekedési mód veszélyességének változásairól. Elhangzottak olyan vélemények, hogy a folyamatosan csökkenő üzemanyagárak miatt nőtt idén az autóhasználat, de ezt egyelőre még nem sikerült számszerűsíteni.
A kerékpárvezetők által okozott balesetek számának csökkenéséhez egyes vélemények szerint a megépült kerékpárút szakaszoknak is lehet köze, bár ennek ellentmond, hogy épp a közelmúltban történtek kerékpárút-átvezetéseken halálos kimenetelű balesetek. Véleményünk szerint a megépült kerékpárutak sok helyen több veszélyt rejtenek magukban, mintha ugyanazon útvonalon közúton közlekednénk kerékpárral, ezért szorgalmazzuk már az utak tervezési fázisában a véleményezhetőség megteremtését.
A szabálytalanul a járdán közlekedő kerékpárosok szankcionálása egyelőre nem kezdődött meg, a KRESZ oktatást az iskolában kellene elkezdeni, ehhez azonban sok oktatási intézmény nem partner, és az impulzusszerűen egy osztályfőnöki óra keretében tartott bemutatók kevesek az ismeretek elmélyítéséhez.
Azért jó hírekről is esett szó. A bizottságnak sikerült megszereznie a saját kerékpáros ügyességi pályájához a megfelelő felszereléseket, így az oktatás új elemmel bővülhet. Lesz iskolásoknak tartott kerékpáros vetélkedő is a Nagyerdei Stadion északi kapujánál.

A Sulimoped program is jól halad, minden évben 25 debreceni és 25 vidéki fiatal szerezheti meg kedvezményesen segédmotorkerékpár-vezetői jogosítványát.
Tervben van továbbá egy gépjárművezetői technikai pálya kialakítása is, amelyet a sürgősségi járművek sofőreinek kötelező továbbképzéséhez lehetne használni, de természetes személyek számára is elérhető lenne díjazás fejében. Ehhez azonban egyelőre még nem sikerült megfelelő helyszínt találni.
Összességében hasznos volt részt vennünk a Bizottság munkájában, reméljük, hogy a későbbiekben más fontosabb döntések meghozásakor is ki fogják kérni a véleményünket.