Facebook Instagram Youtube

Így tennénk bringázhatóbbá a Lánchíd pesti és budai hídfőjét

Így tennénk bringázhatóbbá a Lánchíd pesti és budai hídfőjét
2019.04.03
Budapest bringázhatóvá tételének egyik kulcsa a Lánchíd átadása az akadálytalan közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedésnek. Nyakunkon a Lánchíd felújítása, a bringabarát megoldásokért régóta küzd a Kerékpárosklub. Része Budapest programunknak, és a következő önkormányzati ciklus legfontosabb teendői közé is bekerült, amikért az I bike Budapest felvonulást szervezzük áprilisban. Most azt mutatjuk be, hogyan tennénk bringázhatóbbá a híd pesti és budai hídfőjét, hogy minden irányból kényelmesen elérhető legyen a Lánchíd. Spoiler: kerékpársávot kérünk a Clark Ádám és Széchényi térre, valamint a József Attila utcára. Ezt a Lánchíd autóforgalmának (általunk nem támogatott) megtartása mellett is ki lehet alakítani.

Budapest bringázhatóvá tételének egyik kulcsa a Lánchíd átadása az akadálytalan közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedésnek. Budapest programunk és a következő önkormányzati ciklusra készített 12+1 pontunk legfontosabb teendői közé tartozik a híd, amiért az I bike Budapest felvonulást szervezzük áprilisban. Most azt mutatjuk be, hogyan tennénk bringázhatóbbá a híd pesti és budai hídfőjét, hogy minden irányból kényelmesen elérhető legyen a Lánchíd. Spoiler: kerékpársávot kérünk a Clark Ádám és Széchényi térre, valamint a József Attila utcára. Ezt a Lánchíd autóforgalmának (általunk nem támogatott) megtartása mellett is ki lehet alakítani.

A pesti Széchényi téren lévő felesleges kanyarodóív miatt Budapest legikonikusabb képeslapfotóit jelenleg csak szabálytalanul lehet elkészíteni, a pesti hídfőben lehetetlen biztonságosan átjutni gyalog. A Bazilikától vezető promenád egy több sávos és felesleges autófolyamba torkollik, de a tér közepén kihasználatlanul fekvő zöldterületen kitaposott útvonal egy kielégítetlen igényt mutat meg.

Ugyanígy a budai hídfő is feleslegesen van alárendelve az autós forgalomnak. A II. világháborúban elpusztult épületek helyére egy óriási, kihasználatlan területet átölelő körforgalom került. A szűk járdákon alig férnek el a gyalogosok. A Fő utca és Lánchíd utca kerékpársávjain érkezők csak a bátrabbaknak kerékpározható körforgalomban találják magukat. Az Alagútba tervezett kerékpársáv jó lépés Buda belvárosba kötéséhez, de a csomópontot is bringázhatóvá kell tenni a védtelenebb, kevésbé bátor emberek számára is. Ezzel terhet vehetünk le a zsúfolt dunaparti útvonalról is.

Budapesti 12+1 pontunk kiemelt kérése a Lánchíd bringázhatóvá tétele. 
Ezért is tekerünk az I bike Budapest felvonuláson április 28-ánGyertek el!

A Magyar Közlönyben 2018 szeptemberében megjelent kormányhatározat szerint a Széchenyi Lánchídhoz és a budai Váralagúthoz kapcsolódó köztereket a zöldfelületek bővítésével, gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával kell átalakítani.

Ez nagyszerű lehetőséget ad arra, hogy az Andrássy út és a Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződésétől kényelmesen el lehessen jutni a Dunáig, és a budai hídfő is átjárhatóbbá váljon. Jelenleg az Andrássy úti kerékpársávok nem folytatódnak a Bajcsy-Zsilinszky út túloldalán. Az Erzsébet téri rövid és konfliktusokkal teli gyalog-kerékpárúton, a József Attila utcán és a Széchenyi István téren keresztül igen kényelmetlen a Lánchíd megközelítése mind gyalog, mind kerékpárral.

Ideális esetben (ahogy az I bike Budapest felvonulásra készített 12 pontban is kértük), a Lánchídat a rendszeres dugók helyett átadják az autóknál összességében több embert átjuttatni képes közösségi, kerékpáros, gyalogos, motoros és taxiközlekedésnek. Ezesetben a belváros nagy területe felszabadul a levegő- és zajszennyezés és a balesetveszély alól, több lehetőséget biztosítva közösségi terek létrehozásának.

Javaslatainkkal azonban a pesszimista verzió, az autós Lánchíd fennmaradása mellett is jobb körülmények érhetők el: több, vonzóbb és biztonságosabb kerékpáros és gyalogos felület mellett szélesebb járdák, új fasorok és zöldterületek, a vendéglátóhelyeknek rakodópontok alakíthatóak ki.

Támogasd adód 1%-ával a Kerékpárosklub bringás Magyarországért végzett munkáját!
1% tudnivalókért kattints ide!

Tagsági akciónkban 40 nyeremény vár, ne maradj le!

Javaslatunk a Clark Ádám térre

  • Lényegesen nagyobb helyet biztosít a gyalog közlekedőknek.
  • Minden irányban biztosít kényelmes és biztonságos, folytonos kerékpáros kapcsolatot.
  • A gépjárműforgalom jelenlegi kialakítással egyenértékű.
  • Egyik közlekedési módot sem hozza hátrányos helyzetbe.
  • A javasolt körforgalom a kis mérete ellenére is jellemzően nagyobb az átlagos budapesti körforgalmaknál, így minden gépjármű számára használható.
  • A körforgalom a Duna felé kissé el van tolva, hogy a buszmegállók és gyalogátkelők jobban elférjenek az alagút oldalán.
  • A szálloda megközelítése továbbra is biztosítható

Javaslatunk a Széchényi térre

A Főváros több ízben foglalkozott már a tér átalakításával. A Budapest Szíve program koncepciótervének kidolgozása 2006-ban indult, az első ütemben épült kerékpársáv a Kiskörúton. A II. ütemben valósult volna meg a József Attila utcán tervezett kerékpársáv és a Széchenyi István tér átalakítása, de erre azóta sem került sor.

Később a Duna partját szabályozó Rak-Park pályázat keretében is több, szintén az élhetőséget segítő alternatíva készült a térre.

A Kerékpárosklub a BKK madártávlati terve és a meglévő struktúra megtartásából kiindulva is készített javaslatot a gyalogos és kerékpárosbarát környezet kialakítására.

Megjegyezzük, hogy a csomópontban balra fordulást lehetővé tévő jelzőtáblás csomópont kialakítását nem támogatjuk, mivel a körforgalmas változatoknál lényegesen balesetveszélyesebb.

Javaslat a közösségi és zöldterületek növelésével (Budapest Szíve koncepció alapján)

A korábbi tervek közül a kis körforgalmas változat az, amely alkalmas arra, hogy a mai forgalmi irányokat teljeskörűen kiszolgálja, a térhasználatot érdemben javítani tudja, ugyanakkor a forgalombiztonság sem romlik (a balra forduló sáv veszélyesebb a körforgalomnál).

A látványterven a rakparti kapcsolat egyirányú, de a körforgalom esetén ez lehet kétirányú is.

Kerékpárosbarát létesítmények:

  • A körforgalmon kívül kétirányú kerékpárút kialakítását javasoljuk, körbejárhatóan. Ez valamennyi ág kerékpáros kapcsolatát biztosítja.
  • Az Akadémia utcán kétoldali kerékpársáv kialakítását javasoljuk, hasonlóan a korábbi elképzelésekhez. Az Akadémia utcát keresztező gyalogátkelőnél középsziget kialakítását tartjuk szükségesnek.
  • Kétirányú kerékpárutat javaslunk a Lánchíd és az Akadémia utca (észak) között.
  • A Lánchídtól a körforgalomig kerékpársáv kialakítását javasoljuk, északi irányban a korábbiaknak megfelelően autóbusz- és kerékpársáv alakítható ki.
  • Megjegyezzük, hogy a Dorottya utcai torkolat korrekciója szükséges, hogy a kerékpárút elvezethető legyen. Ideális az, ha a Dorottya utcából – a mai állapotnak megfelelően – csak jobbra lehet fordulni gépjárművel (ez mindkét változatban érvényes).

Javaslat a meglévő struktúra megtartásával:

Bár nem ez lenne az ideális Budapest számára, a meglévő térelrendezés mellett is vonzóbbá tehető a tér kerékpárral, és javítani lehet a gyalogos közlekedés körülményein. A javaslat akkor is működőképes, ha az egyes csomóponti elemeket kivesszük, amennyiben ilyen döntés születik a tervezés során.

  • A Lánchíd és a Dorottya utca között az út Duna felőli oldalán kétirányú kerékpárutat javaslunk kialakítani. A Lánchíd és a Magyar Tudományos Akadémia között a kerékpárút kétirányú kialakítása lehetséges. Az északi irányú forgalom itt az Akadémia utca vonalában is haladhat.
  • A téren a Lánchíddal szemben gyalogutat és kerékpárutat javaslunk, ez közvetlenebb kapcsolatot jelent a József Attila utca – Lánchíd irányban. A Zrínyi utcával szemben kitaposott fű ma is jelzi a meglévő gyalogos igényt. A Lánchíd pesti hídfőjének gyalog és kerékpárral való átjárhatóságát a terv biztosítja.
  • Az Akadémia utca térre eső szakaszán északi irányú kerékpársáv kijelölése szükséges.
  • Az Akadémia utcán lévő gyalogátkelőt csak jelzőlámpával tartjuk biztonságosnak, amennyiben több sávot kell a gyalogosoknak egy ütemben keresztezniük.
  • A legkomolyabb változtatást az Eötvös téri csomópont jelenti, ahol jelentősebb átalakítás szükséges. Itt a kanyarodó útpályához simuló szervizsáv jön létre, a rakparti felhajtó és az Apáczai utca ezzel van kapcsolatban. Ennek az az oka, hogy így az Apáczai utca felé továbbhaladó forgalom nem tud nagy sebességgel haladni, veszélyeztetve a gyalogátkelőn közlekedőket és a rakpartról felhajtókat.

Javaslatunk a József Attila utcára

Jelenleg a bátrabbak számára járható, de a többség számára nem vonzó a József Attila utcán kerékpározni. Az Erzsébet téri gyalog-kerékpárút tengernyi konfliktus forrása, és az Október 6. utcánál véget is ér. Bár a Lánchíd felé busz-kerékpársáv halad, ennek „komfortját” jól mutatják az inkább az árkádok kerékpározók.

Javaslatunkat a Budapest Szíve program keretében készült tervre építettük, de számos módosítást szükségesnek tartunk, különösen a Bajcsy-Zsilinszky út csomópontjában.

Javaslatunkkal szélesedhet a Bazilika felőli járda, fasort is lehet ültetni, és még rakodóhelyek is kialakíthatóak a boltok és vendéglátóhelyek számára.

Alább bemutatjuk javaslatainkat a Bajcsy Zsilinszky út felől a Duna felé haladva.

Bajcsy-Zsilinszky úti csomópont:

A Bajcsy-Zsilinszky úti csomóponthoz két alváltozatot adunk, mindkét megoldást megfelelőnek tartjuk a kerékpáros irányok kiszolgálására.

Alapváltozat (autóforgalom a Lánchídon, gyalog-kerékpárút a Bajcsyn):

A József Attila utcában a Széchényi tér és Október 6 utca között kétoldali busz-kerékpársávot javaslunk, ami az Október 6 utca és a Bajcsy Zsilinszky út között kétoldali irányhelyes kerékpársávban folytatódik.

A Bajcsy Zsilinszky út sarkán lévő járdasziget területén egyirányú kerékpárútként vezet át a kerékpársáv. Balra kanyarodni a szigeten lehet, a kerékpározó a sziget területén várja meg a következő zöld jelzést.

Módosított változat:

A József Attila utcai kerékpársáv a sziget mellett vezet végig. Ebben az esetben a Bajcsy-Zsilinszky útra balra forduló kerékpározók a jobbra kanyarodó sávból tudnak balra, a szigeten átvezető kerékpárútra fordulni. Az Erzsébet tér felől az Andrássy út felé továbbhaladók a zöld jelzés alatt fordulhatnak jobbra a kerékpársávra, ahol jelzőlámpával szabályozott megállási lehetőség biztosítása szükséges.

Mindkét változat esetén javasoljuk közvetett felállóhelyek kialakítását a közvetett balra kanyarodás segítéséhez.

Október 6. utca – Bajcsy-Zsilinszky út

Az út keresztmetszetének újraosztása során szélesebb járda, kerékpársáv, fasor, az északi járda mentén rakodóhelyek alakíthatóak ki.

József Attila utca, ha a Lánchíd autóforgalmát korlátoznák:

Amennyiben a Lánchíd gépjármű forgalmát komolyabban korlátoznák a hatékonyabb közlekedés érdekében, abban az esetben a József Attila utca szűkebb útpályával, irányonként egy gépjármű és egy  kerékpársávval alakítható ki.

Ebben az esetben az árkádok mentén is újra járda létesíthető, az árkádok területe pedig akár vendéglátóhelyek védett teraszainak is helyet adhat.

Ez lenne a város számára legideálisabb változat.

 

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron