Facebook Instagram Youtube

Több bringás útvonal gyorsabb hótakarítását kértük az FKF-től

Több bringás útvonal gyorsabb hótakarítását kértük az FKF-től
2019.12.03
Új bringautakat vettünk fel és több útvonalat előrébb soroltunk visszajelzéseitek alapján abban a hótakarítási fontossági sorrendben, amit a Fővárosi Közterület Fenntartó részére készítettünk tavalyelőtt. Az FKF 2017-ben vásárolt új, járdákon és elkülönített kerékpárutakon használható takarítógépeket, a Mozgásvilág és a bringás közösség segítségével akkor készített listánk segíti a fővárosi cég takarítási munkáit – a rendszerszintű hiányosságokat ugyanakkor ez sem tudja megoldani.

Új bringautakat vettünk fel és több útvonalat előrébb soroltunk visszajelzéseitek alapján abban a hótakarítási fontossági sorrendben, amit a Fővárosi Közterület Fenntartó részére készítettünk tavalyelőtt. Az FKF 2017-ben vásárolt új, járdákon és elkülönített kerékpárutakon használható takarítógépeket, a Mozgásvilág és a bringás közösség segítségével akkor készített listánk segíti a fővárosi cég takarítási munkáit – a rendszerszintű hiányosságokat ugyanakkor ez sem tudja megoldani.

Régóta foglalkozik a Kerékpárosklub a bringautak hó- és jégmentesítésével. Szerveztünk már figyelemfelhívó fotógyűjtést heteken keresztül járhatatlanul hagyott bringautakról és döntéshozókkal, illetékesekkel is többször tárgyaltunk. 2014-ben György István főpolgármester-helyettes a kevés hókotróval indokolta a havasan és jegesen felejtett bringautakat. Két éve azonban 8 új kisgépet vett az FKF, ugyanakkor a hó- és jégmentesítés sorrendjét szabályozó fővárosi rendelet továbbra is utolsóként kezeli a kerékpárutakat. Járdán vezetett kerékpárutak esetében ráadásul sokszor egymásra hárítják a felelősséget a kerületek, a főváros és a lakóházak.

Bár van fejlődés a bringautak takarításában, az előre várható hétfői havazás – a város más területeivel egyetemben – a bringás közlekedésben is sok helyen okozott fennakadást.

Két éve a Mozgásvilággal kérdőíveztük a kerékpározókat, majd a válaszok és a bicikliutak hálózati szerepe és kihasználtsága alapján egy prioritási sorrendet készítettünk. Az FKF idén ősszel is megkeresett minket, így frissítettük a listát.

Visszajelzéseitek alapján előrébb hoztunk több fontos, de elhanyagolt útvonalat (pl. a városligeti Olof Palme sétány, Fehér út), illetve azóta épült kerékpárutakat vettünk fel a listára.

Tagjaink kérésére felhívtuk a figyelmet, hogy a kerékpársávok síkosságmentesítésére is nagyobb figyelmet kell fordítani. Gyakori, hogy az általános forgalmi sávokban már járható a burkolat, de a kerékpársávok hosszú ideig latyakosak, jegesek maradnak.

Azt is jeleztük, hogy sokszor a járdákról is kerékpárutakra, kerékpársávokra tolják a havat, ezért megfontolandó, hogy ilyen helyeken a járda síkosságmentesítéséről is gondoskodjanak a kerékpárúttal együtt.

  • Támogasd a Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját! Tagsági akciónkban 103 nyeremény és garantált jubileumi Critical Mass ajándékpólók várnak.
    Részletekért kattints ide!

Fontos tudnotok viszont, hogy az alábbi lista csak a kisgépekkel elérhető, elkülönített kerékpárutakat tartalmazza. A kerékpársávokkal vagy nyomokkal ellátott útvonalakon továbbra is a nagy hókotrókkal dolgoznak.

Legsürgősebb, 1. szintű prioritásba kerültek az egybefüggő Duna-menti, kerületeket, illetve egyes központi helyeket összekötő kerékpárutak: Dél-Budától, illetve Csepeltől Óbudáig, A Hungária körút mentén, a belvárosban, a Rákospalota, Újpest és Hűvösvölgy közti tengelyen, vagy Zuglóban és Kőbányán.

A második csoportba a hasonló helyi jelentőségű utak kerültek a külsőbb területeken, míg a 3. kategóriában csatlakozó helyi útvonalak vannak.

A csillaggal jelölt szakaszok előrébb vagy újonnan kerültek a listába.

Ez a lista nem oldja meg a rendszerszintű problémákat, de segít tájékozódni a takarításért felelős cégnek. Az FKF és a Kerékpárosklub továbbra is jelezni fogja a tapasztalatokat egymásnak. Sürgős esetekben kérjük, hogy ne minket, hanem az FKF Zrt-t keressétek.

A takarítási sorrend:

Térkép

1. prioritás:

Jellemzés: Főhálózati elemek és csatlakozásaik

- Eurovelo 6 (budai duna-parti) kerékpárút (Újpesti vasúti híd és XI. Hunyadi János utca között)

- Duna hidak (összes) kétoldali kerékpárút felhajtókkal, csatlakozásokkal (süllyesztett szegélyekkel együtt)

- Városligeten belüli utak (Olof Palme sétány, és csatlakozása az Ajtósi Dürer sorhoz rendszeresen kimarad)

- Hűvösvölgybe vezető kerékpárút (Kacsa utca – Varsányi Irén utca – Széna tér – Retek utca – Szilágyi Erzsébet fasor – Hűvösvölgyi út)

- Széll Kálmán tér (és csatlakozásai: Alagút, Szilágyi Erzsébet fasor villamos menti gyalog-kerékpárút)

- Városmajor – rakpart kerékpárút: Csaba utca – Hajnóczy József utca - Vérmező kerékpárút (csatlakozásaival együtt az Attila út és Krisztina krt. felé) - Mikó utca – Pauler utca - Alagút utca  - Horváth-kert - Krisztina körút – Tabán – Döbrentei tér

- Kossuth tér – Újpest Vasúti híd közti útvonal: Kossuth tér – Széchényi rkp – Újpesti rkp – Moszkva sétány – Népfürdő utca – Vizafogó utca – Cserhalom utca – Meder utca - Váci út) + Margit-híd, Árpád-híd, Újpesti híd felhajtói

- Újpest - Hősök tere útvonal: Elem utca - Berlini út – Tatai utca – Dévényi utca – Vágány utca – Dózsa György út

- Újpest – Lehel tér útvonal: Új Palotai út – Göncöl utca (parkolósáv mögött vezetett kerékpársávok, járdás kerékpárút szakaszok) – Röppentyű utca (Rákos-pataknál kétoldali kerékpárút és sáv, átvezetés után kerékpárút) – Pap Károly utca – Kassák Lajos utca (kerékpárút a Dunyov I. utcáig)

- Újpest – Városkapu M körüli elágazások és kapcsolatok (Bocskai utca, Lőwy Izsák utca, Váci út, Balzsam u. felé)

- *Etele út – Hengermalom utca – Gyergyótölgyes utca – Etele tér (új szakasz)

- Hősök tere körül (Kós Károly sétánynál is van szeparált csomópont)

- Kámfor utca

- Nagy Lajos király útja (csatlakozásokkal, M3 felüljáróval együtt a Szőnyi útig)

- Róbert Károly krt.

- Zuglóba vezető kerékpárút: Stefánia út – Mogyoródi út – Róna utca – Bánki Donát utca

- Örs vezér tere

- Kőbányai út

- Fővám tér

- Március 15. tér

- Nehru-part (alsó rakparti csomóponttól a Petőfi-hídig)

- Petőfi-híd és Rákóczi híd (Hajóállomás u.) között Duna-part

- Weiss Manfréd út – Kvassay Jenő utca

- Könyves Kálmán krt – Népliget – Hungária krt.

- Kerepesi út

- Szentendrei út (Kaszásdűlői átjáróval)

- Leányfalu utca

- Reményi Ede utca

- Záhony utca

- Sujtás utca

- *Nagyszombat utca + HÉV átjáró és csatlakozás a rakparti szakaszhoz

- Dráva utca (járdán vezetett kerékpárút, gömbsüvegsorral elválasztott kerékpársáv is van)

- * Üllői út (tapasztalatok alapján a Népliget és az Ecseri út között nincs síkosságmentesítés)

- Gogol utca (Kárpát u. – Újpesti rkp. között)

- Ferenciek tere             

- Gyáli út

- Infopark körüli és csatlakozó kerékpárutak (XI. ker.)

- *Fehérvári úton elválasztottan vezetett kerékpárút szakaszok

- *Olof Palme sétány (Városliget)

- *Fehér út - Örs vezér tere (magasabb prioritásba emelve a tapasztalatok alapján)

- *Albertirsai út (magasabb prioritásba emelve a tapasztalatok alapján)

- *Görgey Artúr utca (IV. kerület, váltakozva kerékpársáv és egyirányú kerékpárút szakaszok)
 

2. prioritás:

Jellemzés: főhálózati elemek 2. szint, helyi jelentőségű utak

- Eurovelo 6 Újpesti Vasúti Híd és városhatár közti szakaszok (Rákóczi utca felé és Duna-part), valamint délen a Hunyadi János utca és Fonó utca közti szakaszok

- Nagytétényi út

- Szabadföld út - Veres Péter út – Kerepesi út – Rákosfalva utca – Füredi útig

- Rákos-patak (Cserhalom utca és Kerepesi út közti szakasz)

- Erzsébet Királyné útja (villamosmegállók melletti kerékpárút szakaszok)

- Pozsonyi út (Jászai Mari tér – Budai Nagy Antal utca között)

- Bocskai utca (IV. ker.)

- Szilágyi utca (IV. ker.)

- Istvántelki út (IV. ker.)

- Fő út (XV. ker.)

- Váci út (IV. ker.)

- Óceánárok utca – 2/B út

- Szilas-patak hídja (Ugró Gyula utca, Óceánárok u. között)

- Sibrik Miklós utca

- Kőér utca

- Harmat utca

- Óhegy park

- Hungária út - Ady Endre utca – Hunyadi utca – Katica utca (XIX. ker.)

- *Szilas-patak menti kerékpárút és csatlakozásai (új szakasz)

- * Cinkotai út – Simongát utca

- * Pesti út (XVII. ker.) + 502. sor parkolóban vezetve kerékpáros nyomként

- Bakancsos utca (XVII. ker.)

- Rákos-patak menti kerékpárút (XVII. ker.)

- Corvin út (Csepel)

- Ady Endre út (Csepel)

- Kossuth Lajos utca (Csepel)

- Gubacsi-híd – Csepeli átjáró – Topánka utca

- Budaörsi út (és csatlakozásai Etele tér és Gazdagrét felé)

- Ady Endre út szeparált részei (XIX. ker.) + csatlakozás Üllői úthoz

- Ecseri út

- Vörösvári út – Bécsi út kereszteződés és Bécsi úti járdára vezetett csomópontok

- Irinyi József utca (Karinthy F. út, Bogdánffy út, Infopark, Petőfi híd csomóponti szakaszok)

- Hamzsabégi út

- Egérút – Olajbogyó utca – Borszéki utca (XI. ker.)

- Balatoni út (XI. ker.)

- Növény utca (XXII. ker.)

- * Naplás úti – Nógrádverőce úti kerékpárút

- * Bökényföldi út

- * Dózsa György úti kerékpársáv önálló kerékpárútként épült szakaszai a Syma csarnoknál

3. prioritás:

Jellemzés: csatlakozó, helyi útvonalak

- Keresztúri út

- Tivadar utca – Kele utca

- Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsaforgalmi út

- Timur utca – Csöbör utca

- Teller Ede utca (Csepel)

- Soroksári út

- Kőérberki út

- Kőtár u (XI. ker.)

- Duna utca (XXIII. ker.)

- Csepeli út (Csepel)

- Plútó utca (Csepel)

- II. Rákóczi Ferenc utca (Csepel)

- Aranyvölgy utca és csomópontok

- Ördögárok utca – Rezeda utca – Kőhegyi út

- Budakeszi út (Szépjuhásznénál)

- Kőtár utca (XXII. ker.)

- Forgalmi utca – Mezőkövesd utca (XI. ker.)

- Váli utca – Kőrösy J. utca (XI. ker.)

- Nagykőrösi út          

- Fő utca – Templom tér (XIX. ker.)

- Felsőcsatári út

- Szabadság utca – Aranylúd utca (XVIII. ker.)

- Homoktövis utca (IV. ker.)

- Rákos kiserdő (XVI. ker.)

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron