Facebook Instagram Youtube

19 megye 50 településén is gyors és olcsó kerékpársáv-felfestéseket javaslunk

19 megye 50 településén is gyors és olcsó kerékpársáv-felfestéseket javaslunk
2020.05.07
Az összes megye 50 településén javasoljuk kerékpársávok kialakítását és a forgalom csillapítását, ami a koronavírus elkerülését és hosszú távon egészségesebb, környezetbarát közlekedés segítését, biztonságosabb települések kialakítását eredményezheti. A javaslatok nem akadályozzák az autók forgalmát. Az új sávok felfestését kellően széles útfelületek két oldalán, illetve elkerülő utak miatt kihasználatlanná vált 2x2 sávos útszakaszokon javasoljuk. Az útszakaszok mind állami kezelésben vannak, így javaslatainkat a Magyar Közút Zrt-nek küldtük el. A cég nyitottságában és gyorsan elinduló kivitelezésben bízunk.

Az összes megye 50 településén javasoljuk kerékpársávok felfestését és a forgalom csillapítását, ami a koronavírus elkerülését és hosszú távon egészségesebb, környezetbarát közlekedés segítését, biztonságosabb települések kialakítását eredményezheti. A javaslatok nem akadályozzák az autók forgalmát. Az új sávok felfestését kellően széles útfelületek oldalán, illetve elkerülő utak miatt kihasználatlanná vált 2x2 sávos útszakaszokon javasoljuk. Az útszakaszok mind állami kezelésben vannak, így javaslatainkat a Magyar Közút Zrt-nek küldtük el. A cég nyitottságában és gyorsan elinduló kivitelezésben bízunk.

A javaslatok térképen itt, táblázatosan itt böngészhetőek

Magyarországon – 2018-as reprezentatív felmérésünk szerint - a felnőttek 17%-a naponta kerékpárra ül, 70%-uk pedig valamilyen gyakorisággal szokott kerékpározni. Az Alföldön 30%-ot is meghaladja a naponta kerékpározó felnőttek aránya, miközben a teljes magyar felnőtt lakosság 80%-a szívesebben kerékpározna, ha vonzóbbnak és biztonságosabbnak találná az utakat. Ez az arány – budapesti trendekből kiindulva – tovább nőhetett, hiszen sokan ismerik fel, hogy a koronavírust könnyen el lehet kerülni kerékpáron, miközben az egészségünket is védjük a napi testmozgással.

A kerékpárra váltást sok helyen gyors és olcsó beavatkozásokkal, a meglévő, kihasználatlan útfelületek újraosztásával is segíteni lehet. Rengeteg település mellett épült elkerülő utak elkészülése után a logikusan adódó lehetőség ellenére sem csaillapították a településen belüli főutakat, hogy gyalog és kerékpárral biztonságosabbá váljanak. Így rengeteg helyen továbbra is sokszoros balesetveszélyt okozva járdákra terelik a kerékpározókat, vagy a gyorshajtásra vonzó utak szélén kénytelenek dolgozni, boltba, iskolába, sportolni tekerni az ott élők.

A kerékpársávok felfestése segíthet a már kerékpározóknak és a kerékpározni vágyóknak, hogy könnyebben és egészségesebben járhassanak dolgozni, vásárolni, iskolába vagy kirándulni. A javaslatok nem korlátozzák az autóforgalmat, ugyanakkor nagyobb biztonságot adnak a környezetbarát közlekedést választóknak. Az új sávok felfestését kellően széles útfelületek oldalán, illetve elkerülő utak miatt kihasználatlanná vált 2x2 sávos útszakaszok mentén javasoljuk.

Ilyen logika alapján javasolt a Kerékpárosklub gyors és olcsó, régi hiányosságokat pótló fejlesztéseket Budapesten is tesztútszakaszokkal (pl. Nagykörút) kiegészítve.

Több helyszínen nem új sávok kialakítását, hanem meglévő, de lekopott kerékpársávok újrafestését, illetve az sebesség csillapítását kértük a Magyar Közút Zrt-től.

Az útszakaszok forgalmi adatait a Magyar Közút Zrt biztosította, melyeket kiegészítettünk további helyszínekkel, ezek közútkezelői vizsgálatot igényelhetnek.

A javaslatok összeírásában a Kerékpárosklub területi szervezetei és a Kerékpáros Miskolc Egyesület segítettek. Köszönjük önkéntes munkájukat!


A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy minél többen, minél kényelmesebben kerékpározhassanak.
Támogasd munkánkat adód 1%-ával és tagsággal, amivel most nyerhetsz is!


 

Javaslatok térképen:

A javaslatok térképen itt böngészhetőek
(Nagyíts bele vagy görgess lejjebb a helyi útszakaszok megtekintéséhez)

Javaslatok listája:

Az útvonalak részletes leírásai táblázatunkban olvashatóak el. 

Bács-Kiskun megye:

  • Kecskemét: 5-ös út déli körút szakasza, Batthyány út, Halasi út, Műkerti sétány

Baranya megye

  • Harkány: Kossuth Lajos utca
  • Mohács: Kossuth Lajos utca – Eszéki út (kerékpársáv újrafestése, piktogramok felfestése)

Békés megye

  • Békéscsaba: Jókai utca, Temető sor, Szarvasi út,
  • Orosháza: Huba utca
  • Szarvas: irányhelyes kerékpársáv Kecskemét irányába (kétirányú, egyoldali kerékpárút a déli oldalon, elkerülőút kiépült)

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

  • Ózd: Munkás út
  • Miskolc: Hegyalja utca: kerékpáros nyom, Vadas Jenő utca (Miskolc-Lillafüred útvonal): nyitott kerékpársáv, sebességhatárok differenciált korrekciója, Egri országút (Lillafüred-Hollóstető): emelkedő irányban nyitott kerékpársáv, lejtő oldalon nyom, Lillafüred – Ómassa csp.: emelkedő irányban nyitott kerékpársáv, lejtő oldalon nyom.
  • Bükk-hegység útjain 60 km/h egységes sebességkorlátozás Miskolc városhatárától, településeken 30 km/ó, beláthatatlan ívek, jelentős gyalogosforgalom védelme

(Kerékpáros Miskolc Egyesület javaslatai)

Csongrád megye

  • Szeged: Dorozsmai út: kétoldali kerékpársáv, Hajós utca: nyitott kerékpársáv, Felső Tisza part, Irinyi János utca: kerékpársáv

 Szeged, Felső-Tisza part látványterv

Fejér Megye

  • Gánt: települési szakaszokon nyitott kerékpársáv
  • Iszkaszentgyörgy – Kincsesbánya: nyitott kerékpársáv, sebességkorlátozás
  • Nádasladány - Sárkeszi - Sárszentmihály – Szabadbattyán: nyitott kerékpársáv, sebességkorlátozás
  • Pákozd belterület: hiányzó belterületi szakaszon a főúton sáv/nyom
  • Pákozd - Dinnyés – Seregélyes: nyitott kerékpársáv, sebességkorlátozás, ahol a burkolatminőség miatt érdemes, Velencei Tókörhöz csatlakozva
  • Pákozd - Sukoró – Nadap: nyitott kerékpársáv, sebességkorlátozás, M7 kiváltja
  • Székesfehérvár: Berényi út, Budai út, Seregélyesi út, Új Csóri út, Úrhidai út
  • Székesfehérvár – Úrhida: nyitott kerékpársáv, sebességkorlátozás
  • Zámoly: települési szakaszokon nyitott kerékpársáv

Győr-Moson-Sopron megye

  • Győr: Szent István út kerékpársáv
  • Mosonmagyaróvár: Fő utca, Gabonarakpart, Királyhidai utca, Régi vámház tér, Szent István király út kerékpársáv (részben meglévő újrafestése)

Hajdú-Bihar megye

  • Püspökladány: Petőfi Sándor utca

Járdán vezetett kétirányú kerékpárút. Sokszoros balesetveszély a beláthatatlan kereszteződésekben, kapubeállókban, gyalogosokkal

Heves megye

  • Eger: 25-ös út – Felnémet szakasz, Kisasszony utca
  • Gyöngyös: Kassai utca, Róbert Károly út

Jász-Nagykun-Szolnok megye

  • Kisújszállás: Deák Ferenc utca, Széchenyi utca kerékpársáv
  • Szolnok: Abonyi út, Bajcsy-Zsilinszky út, Nagy Imre körút kerékpársáv
  • Törökszentmiklós: Kossuth Lajos utca

Komárom-Esztergom

  • Esztergom: Látóhegyi út
  • Tata: Almási u., Bacsó Béla út, Környei út - Táncsics M. út - Május 1. útvonal, Somogyi Béla u. kerékpársávok

A Tatán átvezető 1-es út széles egyirányú szakaszain egyszerűen kijelölhetőek a kerékpársávok

Pest megye:

  • Fót: Keleti Márton, Kossuth Lajos, Károlyi István nyitott kerékpársáv, sebességkorlátozás
  • Göd: 2-es út mentén végig kerékpársáv (széles, elkerülő autópálya épült)

Somogy megye:

  • Barcs: Bajcsy-Zsilinszky utca
  • Marcali: Baross Gábor utca
  • Nagyatád: Rákóczi Ferenc utca
  • Kaposvár: 48-as Ifjúság útja
  • Balatonföldvár: 7-es út mentén kerékpársáv, kihasználatlan 2x2 sáv külső sáv helyén (M7-es előtt épült így)
  • Szántód: 7-es út mentén kerékpársáv, kihasználatlan 2x2 sáv külső sáv helyén (M7-es előtt épült így)
  • Zamárdi: 7-es út mentén kerékpársáv, kihasználatlan 2x2 sáv külső sáv helyén, csomópontok korrekciója (M7-es előtt épült így)

A Balaton déli parti településein az M7-es átadása után is megmaradt a 2x2 sáv. A képen Balatonföldvár boltokkal teli központja, ahol a kerékpározó a járdán mer csak közlekedni, konfliktusveszélyben a gyalogosokkal, kereszteződésben az autóvezetőkkel.
A turisztikai célú Balatoni Bringakörút nem pótolja a településen belüli más, vagy a körút által nem érintett célpontok megközelítését.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

  • Mátészalka: Alkotmány út kerékpársáv, parkolás rendezése, növényültetés
  • Nyíregyháza: Hunyadi utca, Pazonyi út kerékpársáv

Tolna megye

  • Dombóvár: Teleki utca kerékpársáv, gyalogátkelő, buszöböl, parkolósáv

Vas megye

  • Sárvár: Szombathelyi, Sársziget, Batthyány utcák kerékpársáv

Veszprém megye

  • Balatonfüred: Széchenyi István út

Zala megye

  • Zalaszentgrót: Batthyány Lajos utca
     

Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron