Támogasd 1%-oddal a Kerékpárosklubot!

Rendkívüli kerékpáros fejlesztéseket a rendkívüli helyzetben!

Frissített javaslatcsomaggal fordult Karácsony Gergely főpolgármesterhez a Kerékpárosklub, hogy még több ember tudja kerékpárral elkerülni a fertőzésveszélyt, illetve biciklire ülni a koronavírus-járvány elvonulásával.
A főpolgármesternek adott listában Budapest hiányzó kül- és belvárosi kapcsolatait, forgalomcsillapítási céljait, illetve a belvárosi metrópótló buszok elkerülését segítő, gyorsan és költséghatékonyan kijelölhető útvonalakat tettük előtérbe. 

Kerékpártárolók sűrítését és a kerékpározás kommunikációját is kértük a fővárostól.
Nemzetközi példák alapján felsoroltunk szélső sávok helyén bevezethető ideiglenes kerékpársávokat is, amelyeket a járványhelyzet és a közlekedési igények figyelembevételével lehet érdemes megvalósítani.

Karácsony Gergely főpolgármesternek írt levelünkben így fogalmaztunk:

„A koronavírus terjedésének enyhítésében jelentős szerepe lehet a kerékpáros közlekedésnek.

Akik utazásaikat - amennyiben elengedhetetlenek - kerékpáron teszik meg, elkerülhetik az emberekkel való közvetlen találkozást, és fertőző felületek érintését. Ezzel egy időben testmozgást végeznek, aminek szív- és érrendszeri betegségek elkerülésében, illetve az immunrendszer erősítésében játszott szerepe régóta ismert. A kerékpározással járó testmozgás a bezártság okozta mentális nehézségeket is oldja.

Járványmegelőzési, egészségügyi hatásai és olcsósága mellett más előnye is van a kerékpároknak az autózással szemben. Olasz tanulmányok kimutatták: szennyezett levegőben jobban terjednek a vírusok, így az autós közlekedés közvetlenül hozzájárul a koronavírus terjedéséhez.

A kerékpár a budapesti felnőtt lakosság 67 százaléka számára elérhető közlekedési eszköz, amit olcsósága a várható gazdasági válságban még többeknek tehet vonzóvá. A házhozszállítás iránti igény fokozódása miatt már most egyre erősebb szerepet kaphatnak a kerékpárok, a munkahelyek újraindulásakor pedig valószínűleg sokkal többen ülnének inkább kerékpárra.

Ilyen alapokról indulva minden esélyünk megvan a kerékpározás előnyeinek kihasználására.

Egy dolog akadályozza a kerékpározásra nyitott embereket az elindulásban: nem érzik magukat biztonságban a kerékpározásra vonzó infrastruktúra hiánya miatt.

Látszik a lakossági igény. Miközben Budapest összforgalma jelentősen visszaesett az utóbbi két hétben, a kerékpáros forgalom áprilisi szintekre nőtt, és a Bubi használata is megugrott elérhetőbbé tétele óta.

A koronavírus terjedésének megelőzése és a kerékpározás hosszútávú egészségügyi és környezeti hatásainak kiaknázása érdekében a Kerékpárosklub fontosnak tartja, hogy Budapest minél hamarabb segítsen lakóinak kerékpárra váltani.”

Karácsony Gergelynek januárban átadott fejlesztési csomagunkból összegyűjtöttük és priorizáltuk azokat az intézkedéseket, amelyeket a jelen helyzetben legsürgetőbb lenne meglépni Budapesten. Ezek között vannak már megtervezett, de nem megvalósított, vagy kisebb beruházással végrehajtható kerékpárosbarát fejlesztések, illetve kerékpártárolók elhelyezése a főbb úticéloknál.

A javaslatok közös jellemzője, hogy gyorsan és költséghatékonyan megvalósíthatóak, és jellemzően fontos hálózati hiányokat töltenének be.

Térkép

Már tervvel rendelkező, könnyen megvalósítható fejlesztések:

  • V. ker. József Attila utca: kétoldali kerékpársáv a Bajcsy Zsilinszky út és Széchenyi tér között
  • VIII. ker. Baross utca: kerékpársáv a Nagykörút és Kálvária tér között
  • VIII. ker. Elnök utca: kétoldali kerékpársáv a Népliget és Orczy út között
  • IX. ker. Vágóhíd utca: kétoldali kerékpársáv az Üllői út és Soroksári út között
  • XI. ker. Bartók Béla út: kétoldali kerékpársáv a hiányzó középső (Lágymányosi utca – Tétényi út) szakaszon
  • XI. ker. Villányi út: kétoldali kerékpársáv
  • XI. ker. Karolina út: kétoldali kerékpársáv, biztonságosabb zebrák
  • XI. ker. Tétényi út – VEKOP projekt: kétoldali kerékpársáv és busz-kerékpársáv a Bartók Béla út és Etele út között
  • XIV. ker. Erzsébet királyné útja: kétoldali kerékpársáv a Városliget és Hungária körút között

 

Megtervezendő, de egyszerű beruházások:

  • III. ker. Gázgyár utca: kétoldali nyitott kerékpársáv, 40 km/ó sebességkorlátozás
  • V. ker. Honvéd utca: kerékpársáv és sebességcsökkentés
  • V. ker. Pesti dunamenti kerékpáros tengely: Apáczai Csere János utca kétirányúsítása teljes hosszon. Belgrád rakparton kerépársávok tervezése induljon el a RakPark-ra alapozva.
  • V. ker. Szabadság tér összekötés: Nádor utca és Október 6. utca között gyalogos és kerékpáros zóna
  • V. ker. Szemere utca: kerékpársáv és sebességcsökkentés
  • VII. ker. Dohány utca - István utca: Kerékpársáv a Nagykörúton kívül, 30 km/ó sebességkorlátozás teljes hosszon
  • VII. ker. Wesselényi utca - Dembinszky utca: Kerékpársáv a Nagykörúton kívül, 30 km/h sebességkorlátozás teljes hosszon
  • XI. ker. Tétényi út: kétoldali kerékpársáv az Etele út és Kondorosi út között

 

Forgalomcsillapítási tervbe illő javaslatok:

  • III. ker. Szőlő - Vihar utca (VEKOP): védett kerékpáros útvonal kialakítása az átmenő autóforgalom elterelésével
  • VI. ker. Andrássy út szervizút: Menekülőút jelleg megszüntetése, 30 km/ó sebességcsökkentés, kerékpáros nyomok a Körönd és Hősök tere között
  • VI. ker. Király utca: Nagykörúton belül átmenő autóforgalom elterelése, ami megalapozhatja a városrész forgalomcsillapítását, kerékpáros kétirányúsítás
  • VII. ker. Csányi utca - Klauzál utca
  • VII. ker. Dob utca: Nagykörúton belül átmenő autóforgalom elterelése, ami megalapozhatja a városrész forgalomcsillapítását, kerékpáros kétirányúsítás
  • VII. ker. Kazinczy utca: gyalog- és kerékpáros zóna, áruszállítással (süllyedőoszlopos megoldás tervben volt)
  • IX. ker. Tompa utca: kétirányúsítás a Bakáts tér és Nagykörút között is, így kétirányú bringás tengely jöhet létre az Üllői út helyett

 

Ideiglenes kerékpársávok tesztje forgalmi igény alapján:

  • IV. ker. Árpád út: Kétoldali kerékpársáv
  • V-VI-VII-VIII-IX. ker. Nagykörút
  • IX. ker. Üllői út: Nagykörúton belül kétoldali kerékpársáv
  • IX. ker. Gyáli úti aluljáró: kerékpározás engedélyezése, akadályok elbontása
  • XI. ker. Szent Gellért rakpart: parkolósáv és szélső sáv helyén kerékpárút bővítése
  • XIII. ker. Váci út: Külső sávból kerékpársáv, 50-nél magasabb sebesség csökkentése. Közben induljon el a kétoldali kerékpáros infrastruktúra megtervezése

 

Egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásnak:

  • IV. ker. Újpest 29 db. egyirányú utca
  • V. ker. Hercegprímás - Hold - Nagy Ignác utca
  • V. ker. Balaton utca
  • V. ker. Vadász utca
  • VIII. ker. Práter utca
  • VIII. ker. Bókay János utca
  • IX. ker. Thaly Kálmán utca
  • IX. ker. Vendel utca
  • VIII. ker. Futó utca
  • VIII. ker. Tömő utca
  • IX. ker. Lenhossék utca
  • IX. ker. Vaskapu utca
  • VIII. ker. Tavaszmező u.
  • VIII. ker. Koszorú u.
  • VIII. ker. Déri Miksa u.
  • VIII. ker. Tolnai Lajos u.
  • VIII. ker. Auróra u.
  • VIII. ker. József u.
  • VIII. ker. Kis Fuvaros u.
  • VIII. ker. Homok u.
  • IX. ker. Üllői út szervizút

 

Kerékpártárolók

 

Hétvégén a Kerékpárosklub több civil szakmai szervezettel és vállalkozásokkal összefogva kérte a kormánytól a kerékpározást biztosító szervizek rendes nyitvatartásának biztosítását szigorúbb közlekedési intézkedések bevezetése esetén is.

A Fővárosi Önkormányzattól most azt kérjük, hogy az utak kerékpározhatóvá tételével biztosítsa a fertőzésveszélytől védettebb közlekedést, a hosszú távon is egészségesebb lakosságot és környezetet elősegítő kerékpározás lehetőségeinek javítását.

Kérjük továbbá, hogy a főváros közlekedéssel kapcsolatos kommunikációjába kerüljön be a kerékpározás előnyeinek hangsúlyozása is.

Javaslataink:

 

A Kerékpárosklub arra kér mindenkit, hogy maradjon otthon, de ha muszáj mennie valahova, menjen inkább bringával. Így könnyebb elkerülni a fertőzéseket.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!