Facebook Instagram Youtube

Összegyűjtöttük Budapest 150 legjobban hiányzó kerékpártárolóját

Összegyűjtöttük Budapest 150 legjobban hiányzó kerékpártárolóját
2019.01.15
Nem csak kerékpársávokkal és utakkal lehet segíteni a bringás közlekedést, hiszen valahova parkolni is kell, ha megérkeztünk. Ha a tömegközlekedési csomópontokban, közintézményeknél, boltoknál, népszerű közösségi terek, szórakozóhelyek és más úticélok közelében biztonságos és jól használható kerékpártárolók lennének, akkor sokkal többen közlekednének biciklivel. A Kerékpárosklub – területi szervezeteinek javaslatait beépítve – tavaly összegyűjtötte azt a 150 helyszínt, ahol a biciklis forgalom alapján legjobban hiányoznak a tárolók.

Nem csak kerékpársávokkal és utakkal lehet segíteni a bringás közlekedést, hiszen valahova parkolni is kell, ha megérkeztünk. Ha a tömegközlekedési csomópontokban, közintézményeknél, boltoknál, népszerű közösségi terek, szórakozóhelyek és más úticélok közelében biztonságos és jól használható kerékpártárolók lennének, akkor sokkal többen közlekednének biciklivel. A Kerékpárosklub – területi szervezeteinek javaslatait beépítve – tavaly összegyűjtötte azt a 150 helyszínt, ahol a biciklis forgalom alapján legjobban hiányoznak a tárolók.

Példaértékű kerékpárparkoló az Andrássy úton

Ahhoz, hogy Budapest hivatalos céljának megfelelően 2030-ra 10%-ra növelhesse a kerékpárral megtett utazások arányát, falakból kilógó vezetékeknél, oszlopoknál, korlátoknál és facsemetéknél többre lesz szükség.

Bár a Bubi 2014-es indulásakor nagy számban helyeztek ki bringatámaszokat, sőt egyre több kerület és beruházó gondol a kerékpározókra, még mindig nagyon sok helyről hiányoznak a tárolók. Ez gátolhatja a kerékpáros forgalom további növekedését, a bringázás iránt növekvő igény kiszolgálását.

A Kerékpárosklub országos reprezentatív kutatásában a kerékpártárolókkal kapcsolatos elégedettséget is mértük. Kizárólag a munkahelyek és iskolák kaptak jó pontszámot a már bringázóktól (nyilván azért járnak ide bringával, mert van hol lakatolni), minden más célpont közepes vagy rosszabb értékelést kapott. Leginkább a közintézmények és szórakozóhelyek bringatárolási lehetőségeivel elégedetlenek a kerékpározók. A még nem biciklivel járók előtti akadályok között kiemelt helyen van a biztonságos kerékpártárolók hiánya.

Helyi és szakmai csoportjaink gyűjtései alapján összeállítottuk, melyik az a 150 fővárosi kezelésű úton lévő helyszín, ahol a jelenlegi kerékpáros forgalom alapján legjobban hiányoznak a biciklitárolók. A listát két részre osztottuk: kijelöltük a 100 legsürgetőbb helyszínt, és külön (a térképen narancssárgával, a listában csillaggal) jelöltünk további 50 fontos úticélt.

Javaslataink alapjai lehetnek egy fővárosi kerékpártároló építési programnak.

  • Támogasd adód 1%-ával a Kerékpárosklub munkáját, hogy még több fejlesztési javaslatot tehessünk! 1% tudnivalók itt.

A rossz kerékpártároló ismertetőjegye, hogy nem használják.
Fotó: Becherpig

Milyen a jó biciklitároló?

Természetesen nem mindegy, milyen kerékpártárolókat építenek. A Kerékpárosklub műszaki ajánlásában összegyűjtöttük, milyen feltételeknek kell megfelelnie egy jól használható bicikliparkolónak:

  • úttesten legyen
  • védve legyen a ráparkolástól
  • lehetőleg az úticél bejáratánál legyen
  • hosszabb idejű parkolás esetén (pl. pályaudvar) legyen fedett és megvilágított
  • bármilyen kerékpár (férfi vagy női vázas, MTB, országúti, trekking, kemping, gyermek stb.) elhelyezhető és rögzíthető legyen
  • első vagy hátsó kosárral, táskával, gyermeküléssel felszerelt kerékpár is elhelyezhető és rögzíthető legyen
  • a kerékpár elhelyezését, eltávolítását ne akadályozza a többi kerékpár, a kerékpárok ne érintkezzenek egymással, a kerékpáros ruházatát ne koszolja össze a többi kerékpár
  • a kerékpár elhelyezése legyen egyszerű, gyors, kényelmes; a kerékpárt ne kelljen felemelni, a rögzítéséhez ne kelljen lehajolni
  • biztosítson megfelelő támasztékot a kerékpárnak, a kerékpár ne tudjon eldőlni
  • a tároló kerékpárral érintkező részein ne rongálja a kerékpárt (kerék, fényezés, váltó)
  • tegye lehetővé a kerékpár vázának és legalább egyik kerekének rögzítését
  • a tároló ne legyen elmozdítható
  • a tároló legyen ellenálló a rongálással szemben
  • a tároló legyen könnyen tisztítható

Részletes műszaki ajánlásunk itt letölthető.

Lássuk a javasolt helyszíneket!

Belvárosi pontok

Térkép itt és alább beágyazva, lista a térkép után.

Nem találod a kerületed, hiányzik a listáról egy hely?

A lista készítésekor szándékosan 100+50 helyszínt jelöltünk meg, hogy javaslataink egy bármikor elővehető, nem túl nagy költségű alapját képezhessék egy azonnali fővárosi tárolóépítési programnak. Ezért csak fővárosi kezelésű utakon lévő helyszínek vannak a listán.

Tudjuk, hogy több külső kerület és helyszín hiányzik a listáról. A lista összeállítását a jelenlegi kerékpáros forgalom nagyságából, és az úticélok látogatottságából fakadó igény határozta meg. Figyeltünk, hogy főleg olyan célpontokat vegyünk fel, ahol még nincs kerékpártároló, vagy a meglévő is rendszeresen tele van.

A nem listázott többi kerületeket is fontosnak érezzük, azokkal is foglalkozunk.

A Kerékpárosklub jelen van 16 - jellemzően külvárosi - kerület EU-s forrásból történő kerékpáros fejlesztéseinek tervezésében. Mindegyik esetén kértük és kérjük a helyi kerékpártárolási igények kielégítését új vagy felújított támaszokkal. A nagyprojektekről és alapvető javaslatainkról itt olvashatsz. Későbbi javaslattételeinknek is részei a kerékpártárolók.

Az utóbbi években nagy fejlesztési projektektől függetlenül, más kerületekben is kezdeményeztük további kerékpártárolók építését. Pár példa:

Ötleteiteket továbbra is várjuk a kozlekedes kukac kerekparosklub.hu címen, illetve területi szervezeteinkhez csatlakozva erősebben dolgozhatunk a listán túli helyi fejlesztésekért.

 

Kerületek:

 

I. kerület

  • Batthyány tér – áthelyezés sétányról kerékpárút mellé*
  • Clark Ádám tér, Sikló bejárata*
  • Széna tér Volán B+R bővítés
  • Ybl Miklós tér, Várkert bazár bővítés*

vissza

 

II. kerület:

  • Széna tér Mammut 1. főbejárat*
  • Széna tér Mammut 2. főbejárathoz*

vissza

 

III. kerület:

  • Békásmegyeri piac
  • Bogdáni úti buszpályaudvar, B+R
  • Csillaghegyi Posta
  • Csillaghegyi TESCO Expressz
  • Csillaghegyi Strandfürdő
  • Graphisoft Park
  • Rómaifürdő hajóállomás, éttermek
  • Római-part, Fellini*
  • Szentendrei út – Bogdáni úti üzletsor*
  • Szentendrei út – Reményi Ede utca sarok*

vissza

 

IV. kerület:

  • Baross utca (Berzeviczy Gergely Közgazdasági Szakközépiskola)
  • Baross utcai üzletsor
  • Fóti úti általános iskola
  • Megyeri úti temető főbejárat
  • Megyeri úti gyógyszertár (Aschner Lipót tér)
  • Megyeri úti Újpest FC stadion
  • Óceánárok utcai óvoda

vissza

 

V. kerület:

  • Bajcsy Zsilinszky út – Alkotmány utca sarok*
  • Bajcsy Zsilinszky út – Báthori utca sarok*
  • Bajcsy Zsilinszky út, Nagysándor József utcához közeli zebránál, Közműhivatal irodaház előtt
  • Ferenciek tere, ELTE könyvtár bővítés*
  • Kálvin tér
  • Károly körút – Gerlóczy utca sarok
  • Március 15. tér – Piarista utca bővítés*
  • Nádor utca – Vigyázó Ferenc utca
  • Szent István körút – Falk Miksa utca sarok
  • Szent István krt – Honvéd utca sarok éttermek*
  • Szomory Dezső tér bővítés*
  • Váci utca – Kossuth Lajos utca*
  • Vámház krt. – Váci utca*

vissza

 

VI. kerület

  • Andrássy út iStyle magasságában, befelé vezető oldalon
  • Andrássy út 12.
  • Andrássy út 15.
  • Andrássy út – Bajcsy sarok, kisföldalatti lejárónál (Costa oldala)
  • Andrássy út 60., Terror Háza
  • Bajcsy Zsilinszky út – Zichy Mihály utca sarok, zebránál
  • Nyugati tér Decathlonnál*
  • Teréz krt. – Podmaniczky utca sarok
  • Teréz krt. – Dessewffy utca sarok
  • Teréz krt. – Király utca sarok, Bubinál
  • Oktogon (2 sarok)

vissza

 

VII. kerület:

  • Astoria bővítés*
  • Dohány utca – Síp utca sarok bővítés
  • Erzsébet krt. – Dob utca sarok
  • Erzsébet krt. – Wesselényi utca sarok, SPAR-nál
  • Erzsébet krt. önkormányzatnál bővítés*
  • Erzsébet krt. New York Palota*
  • Kéthly Anna tér bővítés*
  • Rákóczi út – Erzsébet krt. CBA-nál
  • Wesselényi utca – Akácfa utca bővítés*
  • Wesselényi utca – Dohány utca – Herzl Tivadar tér bővítés a Zsinagógánál*

vissza

 

VIII. kerület

  • Astoria – Magnet Banknál (megvalósult)
  • Baross tér, Keleti pályaudvar főbejárat bővítés*
  • Blaha Lujza tér, bevásárlóközpontnál
  • Blaha Lujza tér, Népszínház utca sarok
  • József krt. – Krúdy Gyula utca, Penny Marketnél
  • József krt. – Baross utca, McDonald’snál
  • József krt. – Üllői út – Corvin köz
  • Kálvin tér bővítés*
  • Múzeum krt. 4. ELTE BTK
  • Rákóczi út – Szentkirály utca sarok, SPAR
  • Rákóczi út, Uránia Nemzeti Filmszínháznál
  • Üllői út – Klinikák metrómegálló (B+R)

vissza

 

IX. kerület:

  • Bakáts tér*
  • Boráros tér HÉV végállomás
  • Boráros tér, Duna Ház*
  • Csarnok tér*
  • Dési Huber utca gyógyszertár
  • Ferenc krt. – Tűzoltó utca sarok
  • Ferenc krt. – Mester utca sarok, SPAR
  • Haller utca – Mester utca sarok
  • Haller utca, Ferencvárosi Művelődési Központ és Színház
  • Ifjúmunkás utca gyógyszertár
  • Lechner Ödön fasor, Ipar utcával szemben*
  • Lechner Ödön fasor, Vodafone-nál*
  • Lobogó utca OTP
  • Lónyay utca elején TESCO
  • Lónyay utca – Czuczor utca sarok
  • Lónyay utca – Török Pál utca sarok, iskolánál
  • Mester utca – Páva utca sarok
  • Mester utca – Viola utca sarok, SPAR
  • Mester utca – Drégely utca sarok, rendelő
  • Mester utca, iskola*
  • Nagyvárad tér
  • Pöttyös utca, pékség*
  • Ráday utca elején szállodánál*
  • Ráday utca – Erkel utca sarok csere támaszra keréktartós helyett*
  • Ráday utca – Kinizsi utca SPAR
  • Ráday utca Corvinus kollégiumnál
  • Soroksári út, Közvágóhíd HÉV végállomás
  • Toronyház utca, Dési Huber István Művelődési Ház
  • Üllői út – Iparművészeti Múzeum
  • Üllői út – Ecseri úti metrómegálló
  • Üllői út – Ferenc krt. sarok bővítés
  • Vaskapu utca, NAV*
  • Vámház krt. Nagyvásárcsarnok*

vissza

 

XI. kerület:

  • Bartók Béla út – Tétényi út TESCO
  • Bartók Béla út – Fadrusz utca
  • Bartók Béla út – Mészöly utca
  • Bartók Béla út – Csiky utca
  • Bartók Béla út – Orlay utca
  • Bartók Béla út LIDL, Bartók Ház bővítés*
  • Bartók Béla út – Baross kollégium bővítés*
  • Bocskai út, önkormányzat
  • Bocskai út – Fadrusz utca*
  • Bocskai út 5.*
  • Budafoki út – Hengermalom utca, Újbuda Center
  • Fehérvári út – Andor utca üzletközpont
  • Fehérvári út – Hamzsabégi út
  • Fehérvári út – Október 23. út, piac
  • Fehérvári út, Posta
  • Fehérvári út 21/A (Bocskai sarok)*
  • Fehérvári úti rendelő előtt keréktartók cseréjével*
  • Feltáró út, Savoya park
  • Kosztolányi Dezső tér
  • Leányka utca CBA
  • Móricz Zsigmond körtér, Fehérvári út felől
  • Móricz Zsigmond körtér – Villányi út, McDonald’s, B+R
  • Móricz Zsigmond körtért gomba*
  • Műegyetem rakpart – BME főbejárat
  • Műegyetem rkp. – Bertalan Lajos utca, egyetemi bejárat bővítés*
  • Szent Gellért tér – Bartók Béla út sarok
  • Szent Gellért tér metrólejárónál bővítés*
  • Szent Gellért tér – Kelenhegyi út sarok*
  • Vegyész utca üzletsor

vissza

 

XII. kerület

  • Alkotás utca – Márvány utca*
  • Csörsz utca, MOM Kulturális Központ
  • Diós árok, Szent János kórház
  • Jagelló út. Biopiac
  • Kiss János altábornagy utca – Beethoven utca sarok
  • Kékgolyó utca – Onkológiai Intézet
  • Krisztina krt. – Csaba utca, CBA
  • Krisztina krt. – Maros utca
  • Maros utca rendelő*
  • Maros utca – Csaba utca*
  • Szilágyi Erzsébet fasor – Városmajor utca sarok
  • Szilágyi Erzsébet fasor, Fogaskerekűnél*
  • Városmajor utca – Kékgolyó utca
  • Városmajor utca, Posta
  • Városmajor utca iskola*

vissza

 

XIII. kerület:

  • Béke út – Rokolya utca ALDI
  • Béke tér, Rossmann és boltok
  • Jászai Mari tér, McDonald’s bővítés*
  • Margitsziget, Palantinus strand*
  • Nyugati tér: két metrólejáró közötti üres járdán (B+R)
  • Szent István körút: Vígszínház és Kino Mozi sarok
  • Váci út, Duna Plaza
  • Váci út – Dráva utca: Capital Square irodaház sarok, metrólejárónál
  • Váci út – Csanády utca sarok: boltok, irodaház
  • Váci út 14. ALDI
  • Váci út – Babér utca sarok*
  • Váci út – Katona József utca sarok*

vissza

 

XIV. kerület

  • Stadionok metróállomásnál

vissza

 

 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
  •  
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron