Miért jó tagnak lenni?

Önkormányzati roadshow: javaslatcsomagokkal, előadásokkal keressük fel az új helyi vezetőket

2019 őszén Budapesten, több kerületben és vidéki településen is új önkormányzati vezetés, képviselő-testület alakult. A Kerékpárosklub - ahogy eddig is - pártállástól függetlenül minden vezetéssel és illetékes szervezettel keresi az együttműködést egy bicikli- és ezen keresztül emberbarát Magyarország felépítéséhez. Úgy gondoljuk, hogy ahol jó bringázni, ott jó élni - ennek megvalósításához pedig politikai elköteleződésen felül rendszeres szakmai együttműködés szükséges. Persze, ha nem marad más megoldás, akkor továbbra is eljöhet a demonstrációk és tiltakozások ideje. Ebben a cikkünkben összefoglaljuk az új vezetésekkel eddig megtartott találkozók eredményeit, bemutatjuk helyi javaslatcsomagjainkat, előadásainkat. Cikkünk minden találkozó után frissül, nézz vissza később is!

Itt találod az eddigi találkozókat:


 

Budapest főváros - találkozó Karácsony Gergellyel és csapatával

Budapest Mobilitási Terve alapján 10%-ra emelnék a kerékpárral megtett utak arányát 2030-ra, ami viszont nem lehetséges a mai keretek között. Szeretnénk, ha azok tömegei is bringára ülnének Budapesten, akik még nem teszik, és kényelemesebben tekerhetnének, akik már így közlekednek. Olyan fejlesztésekre van szükség, aminek hatására a bringázás elterjedésében rejlő környezeti, egészségi, gazdasági és társadalmi hasznokat minden budapesti élvezheti.

Főpolgármesteri hivatal részéről: Balogh Samu kabinetvezető, Karácsony Gergely főpolgármester, Kéri András önkormányzatu főtanácsadó
Kerékpárosklub részéről: Molnár Berta műszaki tanácsadó, Halász Áron elnökhelyettes-szóvivő, Kürti Gábor elnök, Erdős Zoltán közlekedési munkacsoport tagja, Buday Bence kampány- és rendezvényszervező

Nem a nulláról indultunk a főpolgármesterrel, aki már a választás előtt elfogadta a legfontosabb fejlesztéseket tartalmazó 12+1 pontunkat, több célunkat a programjában olvashattuk vissza.

Most viszont eljött a cselekvés ideje, amihez egy 6 fejezetből és 73 javaslatból álló csomaggal kerestük meg Karácsony Gergelyt és stábját.

A javaslatok intézményi, szabályozási és szabályozási változásoktól kezdve már idén végrehajtható – részben már megtervezett, de fiókba tett - fejlesztéseket, elkészült tervek módosítását, hosszabb távú tervezési igényeket tartalmaz a Lánchídtól a hiányzó külváros-belváros kapcsolatokon át a Nagykörútig.

Részletes budapesti javaslatcsomagunk itt olvasható.

Karácsony Gergely főpolgármester kérésünkre reagálva megerősítette, hogy olyan komplex közlekedésfejlesztésben gondolkodnak a következő 4 év útfelújításai során, amiben a kerékpározás „nem a futottak még” kategóriába kerülne.

A BKK korábbi szerepének újraerősítése során egy állandó szakmai fórum nyílna a fenntartható közlekedési módok ügyeinek megbeszélésére, javaslatunk nyomán lehetséges egy fővárosi intézményvezetői szintű kerékpárügyi megbeszélés is. „Kevesebb és lassabb autóval biztonságosabb lehet a város” – mondta a főpolgármester, aki a balesetek csökkentése irányából közelítené a forgalomcsillapítás igényét.

A főváros újra akarja gondolni a lassan 5 éve húzódó, 8.5 milliárd forintnyi EU-s támogatásból tervezett VEKOP projekteket. A fejlesztések nagy részét már át kellett volna adni, de a késlekedés miatt a támogatás elvesztése fenyegeti Budapestet. Javaslatunk nyomán a kevesebb haszonnal kecsegtető beruházásokra szánt összegeket hatékonyabb fejlesztésekre költenék. A Kerékpárosklub felajánlotta segítségét a projektek priorizálásában.

Sürgősségi listájában Karácsony Gergely a VEKOP projektek megmentését sorolta legelőre. Rövidtávon megvalósítható kerékpársáv-fejlesztési javaslataink közül több már idén megtörténhet, valamint a fővárosi kerékpárforgalmi hálózati terv készítését és a tömegközlekedési átszállóhelyek kerékpárparkolóinak fejlesztését és kommunikálását is elsők közé sorolta a főpolgármester.

Az útépítések mellett ugyanakkor az eddig hiányzó népszerűsítés és szemléletformálás eszközeivel is segíteni szeretné a közlekedési módok megváltozását.

A napokban a fentiek alapján elindul a szakmai szintű együttműködés.

Budapesti javaslatcsomagunk tartalma pontokban:

1.) Rövidtávon megvalósítható, engedéllyel rendelkező vagy kis beavatkozást igénylő fejlesztések:

  • Andrássy úti szervizút forgalomcsillapítása: Köröndtől kifelé is 30-as sebességkorlátozás, autós menekülőút felszámolása
  • Baross utcai kerékpársávok
  • Bartók Béla út középső szakaszán kerékpársávok
  • Dembinszky utca – Wesselényi utca kerékpársávok
  • Dohány utca – István utca kerékpársávok
  • Elnök utca kerékpársávok
  • Erzsébet királyné útja (Liget felőli szakasz)
  • Gázgyár utca nyitott kerékpársáv, sebességcsökkentés (30 km/ó)
  • Honvéd utca kerékpársáv
  • Karolina úti kerékpársávok
  • Pesti Dunapart környezete: Apáczai Csere János utca, Közraktár utca, Nehru-part, Pesti alsó rakpart hétvégi megnyitása és hosszú távú fejlesztése, Újpesti rakpart, Széchényi rakpart
  • Pozsonyi úti kerékpáros nyom helyett kerékpársáv, északi kapcsolat a dunamenti kerékpárúttal
  • Stefánia út
  • Szemere utca kerékpársáv
  • Tétényi út külső szakaszán kerékpársávok
  • Vaspálya utca kerékpársáv, busz-kerékpársáv
  • Vágóhíd utca kerékpársáv
  • Villányi úti kerékpársávok

+ Már megtervezett kerékpárbarát útfelújítások előre sorolása:

Apáczai Csere János utca, Dózsa György út, Göncöl utca – Röppentyű utca tengely, Gyömrői út, , István út – Pozsonyi utca (IV. ker.), Kerepesi út, Közraktár utca, Mogyoródi út, Orczy út, Róna utca, Vezér utca

2.) Elindítandó, 2-10 éves távú projektek:

  • Belvárosi fejlesztések a 3-as metró lezárása előtt
  • Eurovelo 6
  • Gubacsi út
  • Jászberényi út
  • Kerepesi út
  • Lánchíd: behajtani tilos, kivéve: közösségi közlekedés, taxik, rendőr, mentő, tűzoltó, gyalogos- és kerékpáros forgalom
  • Nagykörút
  • Rákóczi út
  • Üllői út
  • Vasútállomások környezete, B+R

3.) Általános, programszerű fejlesztések

  • Kerületközpontok, iskolák környékének forgalomcsillapítása, 30-as zónák, lakó-pihenő övezetek fejlesztése és kialakítása, általános sebességcsökkentés, kétirányú kerékpározás biztosítása ilyen övezetekben
  • Legfontosabb városi főútvonalak fejlesztése, hiányok befoltozása, városrészek összekötése, vasútvonalak elválasztó hatásának mérséklése
  • Közösségi és kerékpáros közlekedés kombinálásához B+R parkolók építése, népszerűsítése
  • Kerékpártároló- építési program indítása közterületen, lakótelepeken, udvaros bérházakban, támogatással
  • Bubi fejlesztése, mikromobilitási stratégia készítése
  • Kerékpárút-felújítási program

4.) Elkészült tervek módosítása:

  • Attila út
  • Blaha Lujza tér
  • Böszörményi út
  • Budai fonódó villamosvonalhoz kapcsolódva bebetonozni tervezett elavult kerékpárutak a 11. kerületben
  • Budafoki út
  • Déli körvasút projekt
  • Harmat utca
  • István út – Pozsonyi utca tengely (Újpest)
  • Kossuth Lajos utca (XX. ker.)
  • Külső Szilágyi út
  • Nemes utca (XVIII. ker.)
  • Serény utcai gyalogoshíd
  • Üllői út / kézilabdacsarnokhoz kapcsolódó útépítések
  • Városház tér (XXII. ker.)

5.) Intézményi, szabályozási javaslatok

  • Legfontosabb kérésünk, hogy a fővárosi útfejlesztések a város stratégiai céljait (autóközlekedés csökkentése, közösségi-, kerékpáros- és gyalogos közlekedés arányának növelése) szolgálja, ne legyen olyan útfelújítás, ami az évtizedekkel korábban kitalált, jelenlegi állapotot betonozza be.
  • Kerékpárforgalmi hálózati terv, kötelezően betartandó és úttípusok szerinti tervezési útmutató készítését, valamint a településrendezési eszközök felülvizsgálatát kértük
  • Hibák, közterületi hibák gyors bejelentési és javítási rendszerének felállítását és ellenőrzését javasoltuk
  • Nagyobb figyelmet kértünk a téli hótakarításra és nyári takarításra, növényzet nyírására
  • Közvélemény-kutatások készítését, rendszeres civil egyeztetéseket, a lakosság bevonását kértük a város megújításába.

6.) Szemléletformálás, népszerűsítés:

Tévhitek rombolását és közlekedés résztvevői közti együttműködést célzó, a közösségi közlekedés és kerékpározás vegyítését és helyi útvonalakat népszerűsítő kampányok indítása mellett javasoltuk az önkormányzat és cégeik munkába járását óbudai mintára támogató rendszer bevezetését, rendőrök és buszsofőrök képzését is.

 

Vissza a tetejére

 


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!