Tavaly nyáron összeurópai tiltakozást váltott ki kerékpáros civil és iparági szervezetek között az elektromos rásegítéses kerékpárokra vonatkozó kötelező biztosítás ötlete. Támogatóinkkal, magyar vállalatokkal és az EU bringás szervezeteivel közösen mi is tiltakoztunk az Európai Bizottság véleményküldő oldalán, mert egy ilyen intézkedés gátat szabhat a sokak autózással szembeni alternatíváját jelentő pedelec kerékpárok terjedése előtt. Úgy tűnik, sikeres volt a tiltakozási hullám, de a végső döntés még hátra van.
Amint azt néhány héttel ezelőtt az ECF tagjainak jelentették, a Charanzová EP képviselő vezette IMCO bizottság (Internal Market and Consumer Protection – Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottság) egyetértett az ECF-fel abban, hogy nem tekinti a pedeleceket a gépjármű-biztosítási irányelv alá tartozónak. Erre a minap hivatalosan is rábólintottak, és strasbourgi plenáris ülésén jóváhagyta az Európai Parlament. – adta hírül az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF).
Az Európai Bizottság azzal érvelt, hogy bármilyen forgalmi helyzetben bármilyen típusú motorral rendelkező járművet úgy kell kezelni, mint a gépjárműveket, és a használót gépjármű-biztosításra kell kötelezni, még akkor is, ha az illető harmadik félnél kötött biztosítással rendelkezik.
Az ECF úgy vélte, hogy ez a költség aránytalan az elektromos rásegítéses biciklivel okozott baleset kockázatához képest. A 250 wattos elektromos meghajtású biciklik ugyanis lényegében a kerékpárokéhoz hasonló átlagsebességgel közlekednek.
Ezzel Charanzová, az Európai Parlament IMCO bizottságát vezető képviselője is egyetértett, ahogy Durand, Pospíšil és Dalton képviselők is.
Az IMCO bizottság jelentés-tervezete, amelyet az összes Európai Parlamentben dolgozó képviselő a minap megszavazott, a gépjárműveket az irányelvnek megfelelően típusjóváhagyással határozzák meg. Ezzel kizárják a 250 wattnál kisebb teljesítményű pedeleceket és azokat az eszközöket, melyeknek motorja 25 km/h sebességnél lekapcsol.
A speed pedeleceket nem zárják ki, mivel ezeknek az eszközöknek át kell esni a típusjóváhagyáson, bár a tagállamok nemzeti szinten kizárhatják őket. A tagállamok természetesen ragaszkodhatnak más típusú, harmadik országbeli biztosításokhoz minden olyan jármű esetében, amelyek nemzeti szinten kívül esnek a típusjóváhagyáson.
Az ügy nem zárult le, mivel az EU-tagállamokból és a társjogalkotókból álló Európai Tanácsnak még nem volt érdemi vitája a kérdésről. Bár a Tanács még nem értett egyet a végső állásponttal, reméljük, hogy tudomásul veszi a Parlamentben elfogadott erős megállapodást.
Az Európai Kerékpáros Szövetség (melynek a Kerékpárosklub is tagja) folytatja a munkát és kapcsolatba lép a tagállamokkal. Megpróbáljuk őket meggyőzni, hogy értsenek egyet a Parlamenttel abban, hogy a hatályos jogszabály nem megfelelő az alacsony teljesítményű pedelecek esetében – írja az ECF.
Az ECF és a Kerékpárosklub szeretné megköszönni mindazoknak, akik kapcsolatba léptek az EP képviselőkkel. Tettük komoly változást hozott, és a jövőben is számítunk a támogatásukra, mikor a Tanács ezen az ügyön dolgozik majd.
Az eljárásról szóló dokumentumok ezen a linken érhetők el.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!