Bp-Belváros: Hírek
A korai Critical Mass mozgalom és Kerékpárosklub 2005-ben már kétoldali kerékpársávot kért a Bajcsy Zsilinszky útra, de ez nem ment át az akkori városvezetésen. Azt azért sikerült elérni, hogy piros festékkel, kisebb szintbeli elválasztással és zebrák felfestésével próbálják minél jobban elválasztani a gyalogos forgalmat a kerékpározóktól.
- Programajánló: Jubileumi tekerés az első Critical Mass 15. évfordulóján
Többet ért egyszerű sárga festéknél, de a járdából elválasztott, egyoldali kétirányú kerékpárút mégis megmutatta típushibáit: kereszteződésekben az autóvezetőkkel, teljes hosszán pedig a gyalogosokkal gyakoriak a konfliktusok, miközben felesleges oldalváltásokkal szakította meg a Deák tér felől a Nyugati tér felé tartók útját. A problémák feloldására engedélyezték 2012-ben az akkor kialakított buszsáv használatát, ami viszont csak a gyorsabb és bátrabb kerékpározók körében lett népszerű.
14 év alatt annyit nőtt a kerékpáros és gyalogos forgalom, hogy már rég kétoldali kerékpársávoknak kellett volna felváltania a mostani elrendezést. Becsléseink szerint napi kb. 2500 kerékpár forgalma halad el ezen az útvonalon, amibe nem számítanak bele a rollerek, segwayek. A Bajcsy Zsilinszky út a kevés belvárosi főútvonal egyike, ahol már iskolás gyerekeket is gyakran látni lehet önállóan kerékpározni.
Jelenlegi kilátások szerint a Podmaniczky téren véget ér a kerékpárút. A Nyugati tér felé három lámpaváltással lehet átjutni a túloldali buszsávba, majd onnan vissza a kerékpárútra. Aki ezt nem tenné meg, annak szabályosan le kell szállnia és áttolnia a biciklijét a megszüntetett kerékpárút helyén, ami időveszteséggel jár.
A téren átvezető bringaút elzárása főleg a buszsávtól idegenkedő – családos, kevésbé bevállalósan – kerékpározóknak jelenthet akadályt. A belvárosi metrófelújítás kezdetétől a pótlóbuszok sűrűsége miatt nem lehet majd a buszsávban biciklizni. Amennyiben így marad a tér, reméljük, hogy a köztes időszak alatt erre kerékpározók, gyalogosok és hatóságok is a kialakult helyzet gyengeségeit belátva, együttműködően viselkednek majd itt.
- Olvasd el ezt is: Bringás felüljárón büntetik a bringásokat Óbudán
Sebességkorlátozást és alternatív útvonalakat javaslunk, amíg nem lesz kétoldali bringasáv a Bajcsyn
Valódi megoldást kétoldali kerékpársávok jelentenének, ami a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása szerint a belvárosi metrópótlás utáni útfelújítással valósulhat meg.
Addig is 10 km/órás sebességkorlátozást jelentő gyalogos-kerékpáros övezet kijelölését, és a gyalogosok védelmét hirdető pozitív kommunikációs táblák felszerelését kéri a Kerékpárosklub a Podmaniczky téri kerékpárút-szakaszon.
A kerékpározók kitiltását nem fogadjuk el. Ennél sokkal jobban működhet a közlekedők együttműködésre ösztönzése.