Észak-Buda: Hírek
Óbuda közterület-felügyelete rendszeresen bünteti a kerékpározókat a Budapest egyik legfontosabb kerékpáros főútvonalán és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonalon lévő Tímár utcai felüljárón. Balesetveszélyre hivatkozva tiltották meg a gyalogos-biciklis felüljárón tekerést, de baleseti adatok helyett csak lakossági panaszokra hivatkoznak. A vélt problémák megoldása helyett újabbakat szültek azzal, hogy az Árpád fejedelem úti biciklisáv építésének csúszása ellenére még a családos kerékpározókat is sétálásra, vagy balesetveszélyesebb átkelők használatára kényszerítik. Életszerűtlen és túlzó intézkedésnek tartjuk a tiltást, ami hasonló jelentőségű autós csomópontokban elképzelhetetlen lenne. Javító szándékú javaslatainkkal megkerestük a kerületet, de nem várható gyors megoldás.
Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub
Nem most kezdték el büntetni a kerékpáros főhálózat felüljáróját használókat. A médiafigyelem hatására a BKK 2014-ben azt ígérte az Indexnek, hogy 2015-re új átkelők építésével oldják meg a problémát. Ez nem történt meg, és – az ígéretek ellenére – azóta sem szabad átkerékpározni a kerékpáros hídon. A mintegy 8.5 milliárdnyi EU-s forrásból tervezett kerékpáros fejlesztési csomag Óbudára vonatkozó fejezete megoldaná a problémát, de ennek elkészülése a jövő homályába vész.
Idén nyáron újra büntetőkampányba fogott Óbuda önkormányzata. Indoklásuk szerint a kerékpározók veszélyeztetik a felüljárót használó HÉV utasokat. Igaz, a Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottságtól kapott adatok nem ezt mutatják – 2017-ben és 2018 első felében legalábbis nem regisztráltak kerékpáros balesetet a felüljárón. Frissebb adatot még nem kaptunk, de ez a másfél év mégis sokatmondó.
Ráadásul az önkormányzat eljárása több problémát szül, mint ahányat megold.
Egy átlagos hétköznap reggel végzett mérésünk szerint a kerékpározók mintegy fele a pár száz méterre délre lévő Nagyszombat utcai átjárót választja, ahol az autóforgalmon és két szűk labirintuskorláton keresztül lehet átjutni a HÉV síneken.
Az észak- dél irányban kerékpározók többsége a járdán vezetett kerékpárutat logikusan a járdán meghosszabbítva jut el idáig. Északi irányban a Nagyszombat utca felől az út közepére sorolva lehet felhajtani a kerékpárútra, sokan, főleg családosan nem vállalják ennek kockázatát.
A logikusnak mondható járdázás konfliktusokat szülhet a gyalogosokkal és a keresztező utcák autóvezetőivel, miközben nem adja meg a családos, vagy óvatosabb kerékpározók felüljárón tapasztalt biztonságérzetét.
Hosszú várakozási idő, és a szűk labirintuskorlát miatt rendszeres sínen ragadás jellemzi a Nagyszombat utcai HÉV átkelőt
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.