Tegnap este az I. kerületi Önkormányzatban mutattam be a budai rakparti kerékpárút történetét, problémáit és megoldási javaslatainkat. Kiemeltem, hogy a „gyalogos – kerékpáros ellentétek” helyett az azokat okozó valódi okokkal foglalkozzunk. Ez a köztérhasználat aránytalansága: a sok helyet foglaló autók Budapest egyik legértékesebb közterületén évek óta változatlan, sőt néhol egyre szűkebb helyre szorítják az egyre nagyobb gyalogos és kerékpáros forgalmat. A megoldást a közterület igazságosabb, a törvényeknek és Budapest stratégiájának megfelelő újraosztása jelentené. A szakmai találkozón a Lánchíd „megnyitásáról” is beszélgettünk – a cikkből kiderül, hogy mit értünk ez alatt!
Fotó: Bicyclize
A Budapest Kör város- és közlekedéstervező, építész, urbanista, művészettörténész tagjai több, az I. kerületet érintő kérdést vitattak meg V. Naszályi Márta polgármester és a kerület alpolgármestereinek társaságában. Szó volt a Vár kormányzati negyeddé alakításával járó funkcionális és építészeti, valamint közlekedésterhelési kérdésekről.
- Támogasd a Kerékpárosklub munkáját és nyerj! Tagsági akciónkban 103 nyeremény és garantált ajándékpólók várnak. Részletek itt.
Hosszabban beszélgettünk az I. kerület autóforgalmának és parkolási nyomásának, a világörökségi alsó rakpart P+R-ként való használatának pazarló jellegéről és a Lánchíd jövőjéről. A vitában felhívtam a figyelmet arra, hogy a Lánchíd valószínűleg nem lenne tökéletes gyalogos híd az útpálya zárt jellege miatt. Kiemeltem, hogy a Lánchíd autóforgalom előtti lezárása valójában a híd megnyitását jelentené. A végre akadálytalanul haladni képes buszokkal és taxikkal, a kerékpározás vonzóbbá válásával és a biciklis nyomás alól felszabaduló járdák átjárhatóbbá válásával a jelenleginél több ember jutna át a Lánchídon. Ehhez fontos, hogy ne autókban, hanem emberekben számoljuk a közlekedést – emeltem ki. Ezzel az I. és V. kerület is fellélegezhetne az autóforgalom nyomásának egy része alól.
A Kerékpárosklub azt javasolja, hogy a felújítás előtt kezdje el Budapest tesztelni, mi történne a Lánchíd autók előtti lezárása és a fenntartható közlekedési módok átjárásának biztosítása esetén – először egyes hétvégéken, majd az iskolai szünetben hétköznapokon is. Azt is fontos lenne megmérni, hogyan alakul a közlekedés és köztérhasználat a felújítás alatti teljes lezárás során, az eredmények pedig megalapozhatnák a híd felújítás utáni forgalomtechnikáját. Ugyanis ez a megoldás olcsó, csupán táblázással járna.
- Itt laksz és segítenél? Csatlakozz Bel-budai területi szervezetünkhöz! Facebook oldal itt.
A rakparti problémák és megoldásai
A Budapest Kör szervezői A dunaparti bringasztráda és a gyalogosok ellentétei címet adták az előadásnak, én viszont piros idézőjelbe tettem a bringasztráda és az ellentét szavakat. Ugyanis ez az előírásoknak sem megfelelő szűk gyalog-kerékpárút nem hasonlítható a nyugat-európai bringasztrádákhoz. Az ellentétek pedig – bár a gyalogosok és kerékpározók között látszanak -, valójában az autózás térigényéből fakadnak – miközben a kis helyet foglaló környezetbarát közlekedési módokat előbbi miatt szűk helyre terelik.
Fontos kiemelni, hogy a kijelölt kerékpárút nem csak a különböző – közlekedési, szabadidős, turisztikai – igényeknek, hanem az előírásoknak sem felel meg..
A rakpartról tartott előadásomban kiemeltem, hogy a ’90-es évek elején kijelölt Petőfi híd és Margit híd közötti szakasz nagy része szinte változatlanul, viszont a gyalogos és kerékpáros forgalom egyre nagyobb. Bár több helyen szétválasztották a gyalogos és biciklis közlekedést, de az utóbbi években jelentős szakaszokon is szűkítették – az Erzsébet híd alatt 160 centire! – a felületeket az autózás számára fenntartott sávok és parkolóhelyek miatt.
Bemutattam az egyes szakaszok problémáit, a Kerékpárosklub megoldási javaslatait és a Duna-part „kicserélhetetlenségét”. Véleményünk szerint a belvárosi autóforgalom és parkolók számára fenntartott hely szakaszosan eltérő megoldásokkal átadható lenne a kis helyigényű, környezetbarát és egészséges gyalogos-kerékpáros forgalomnak, ezzel teljesítve Budapest stratégiai céljait, törvényi kötelességeit és jelentősen enyhítené a közlekedők közti konfliktusokat.
Korábbi anyagaink a témában:
- Átalakítanánk a Batthyány téri derékszögű átkelőt
- Budapest 12+1 pontunk 2024-ig (közte rakparti és Eurovelo fejlesztések)
- DunaBuda tervpályázatra adott javaslataink az Eurovelo egyes szakaszaira
- Válasszuk szét a gyalogos és kerékpáros forgalmat a Szent Gellért rakparton!
- A tarthatatlan rakparti helyzetről nyilatkoztunk az Indexnek
- Szakmai, nemzetközi, egyetemi diskurzusokon álltunk ki a rakparti fejlesztésekért
- Több százan vonultunk fel a pesti rakparti kerékpársávokért
- Keskenyebb lett Budapest legforgalmasabb kerékpáros útvonala
- Törvényt sértve megszüntetett bicikliút az Erzsébet-híd alatt
Halász Áron
Magyar Kerékpárosklub szóvivő, elnökhelyettes
Maradjunk kapcsolatban!
Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóhírlevelünkre, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra! Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!