Frissített javaslatcsomaggal fordult Karácsony Gergely főpolgármesterhez a Kerékpárosklub, hogy még több ember tudja kerékpárral elkerülni a fertőzésveszélyt, illetve biciklire ülni a koronavírus-járvány elvonulásával.
A főpolgármesternek adott listában Budapest hiányzó kül- és belvárosi kapcsolatait, forgalomcsillapítási céljait, illetve a belvárosi metrópótló buszok elkerülését segítő, gyorsan és költséghatékonyan kijelölhető útvonalakat tettük előtérbe.
Kerékpártárolók sűrítését és a kerékpározás kommunikációját is kértük a fővárostól.
Nemzetközi példák alapján felsoroltunk szélső sávok helyén bevezethető ideiglenes kerékpársávokat is, amelyeket a járványhelyzet és a közlekedési igények figyelembevételével lehet érdemes megvalósítani.
Karácsony Gergely főpolgármesternek írt levelünkben így fogalmaztunk:
„A koronavírus terjedésének enyhítésében jelentős szerepe lehet a kerékpáros közlekedésnek.
Akik utazásaikat - amennyiben elengedhetetlenek - kerékpáron teszik meg, elkerülhetik az emberekkel való közvetlen találkozást, és fertőző felületek érintését. Ezzel egy időben testmozgást végeznek, aminek szív- és érrendszeri betegségek elkerülésében, illetve az immunrendszer erősítésében játszott szerepe régóta ismert. A kerékpározással járó testmozgás a bezártság okozta mentális nehézségeket is oldja.
Járványmegelőzési, egészségügyi hatásai és olcsósága mellett más előnye is van a kerékpároknak az autózással szemben. Olasz tanulmányok kimutatták: szennyezett levegőben jobban terjednek a vírusok, így az autós közlekedés közvetlenül hozzájárul a koronavírus terjedéséhez.
A kerékpár a budapesti felnőtt lakosság 67 százaléka számára elérhető közlekedési eszköz, amit olcsósága a várható gazdasági válságban még többeknek tehet vonzóvá. A házhozszállítás iránti igény fokozódása miatt már most egyre erősebb szerepet kaphatnak a kerékpárok, a munkahelyek újraindulásakor pedig valószínűleg sokkal többen ülnének inkább kerékpárra.
Ilyen alapokról indulva minden esélyünk megvan a kerékpározás előnyeinek kihasználására.
Egy dolog akadályozza a kerékpározásra nyitott embereket az elindulásban: nem érzik magukat biztonságban a kerékpározásra vonzó infrastruktúra hiánya miatt.
Látszik a lakossági igény. Miközben Budapest összforgalma jelentősen visszaesett az utóbbi két hétben, a kerékpáros forgalom áprilisi szintekre nőtt, és a Bubi használata is megugrott elérhetőbbé tétele óta.
A koronavírus terjedésének megelőzése és a kerékpározás hosszútávú egészségügyi és környezeti hatásainak kiaknázása érdekében a Kerékpárosklub fontosnak tartja, hogy Budapest minél hamarabb segítsen lakóinak kerékpárra váltani.”
Karácsony Gergelynek januárban átadott fejlesztési csomagunkból összegyűjtöttük és priorizáltuk azokat az intézkedéseket, amelyeket a jelen helyzetben legsürgetőbb lenne meglépni Budapesten. Ezek között vannak már megtervezett, de nem megvalósított, vagy kisebb beruházással végrehajtható kerékpárosbarát fejlesztések, illetve kerékpártárolók elhelyezése a főbb úticéloknál.
A javaslatok közös jellemzője, hogy gyorsan és költséghatékonyan megvalósíthatóak, és jellemzően fontos hálózati hiányokat töltenének be.
Már tervvel rendelkező, könnyen megvalósítható fejlesztések:
- V. ker. József Attila utca: kétoldali kerékpársáv a Bajcsy Zsilinszky út és Széchenyi tér között
- VIII. ker. Baross utca: kerékpársáv a Nagykörút és Kálvária tér között
- VIII. ker. Elnök utca: kétoldali kerékpársáv a Népliget és Orczy út között
- IX. ker. Vágóhíd utca: kétoldali kerékpársáv az Üllői út és Soroksári út között
- XI. ker. Bartók Béla út: kétoldali kerékpársáv a hiányzó középső (Lágymányosi utca – Tétényi út) szakaszon
- XI. ker. Villányi út: kétoldali kerékpársáv
- XI. ker. Karolina út: kétoldali kerékpársáv, biztonságosabb zebrák
- XI. ker. Tétényi út – VEKOP projekt: kétoldali kerékpársáv és busz-kerékpársáv a Bartók Béla út és Etele út között
- XIV. ker. Erzsébet királyné útja: kétoldali kerékpársáv a Városliget és Hungária körút között
Megtervezendő, de egyszerű beruházások:
- III. ker. Gázgyár utca: kétoldali nyitott kerékpársáv, 40 km/ó sebességkorlátozás
- V. ker. Honvéd utca: kerékpársáv és sebességcsökkentés
- V. ker. Pesti dunamenti kerékpáros tengely: Apáczai Csere János utca kétirányúsítása teljes hosszon. Belgrád rakparton kerépársávok tervezése induljon el a RakPark-ra alapozva.
- V. kerület Petőfi Sándor utca - Bécsi utca vonalán átmenő autóforgalom elterelése, lakók és vállalkozók, ott dolgozók részére behajtással
- V. ker. Szabadság tér összekötés: Nádor utca és Október 6. utca között gyalogos és kerékpáros zóna
- V. ker. Szemere utca: kerékpársáv és sebességcsökkentés
- VII. ker. Dohány utca - István utca: Kerékpársáv a Nagykörúton kívül, 30 km/ó sebességkorlátozás teljes hosszon
- VII. ker. Wesselényi utca - Dembinszky utca: Kerékpársáv a Nagykörúton kívül, 30 km/h sebességkorlátozás teljes hosszon
- XI. ker. Tétényi út: kétoldali kerékpársáv az Etele út és Kondorosi út között
Forgalomcsillapítási tervbe illő javaslatok:
Általános 30-as sebességkorlátozás a nem tömegközlekedési útvonalakon, lakóövezetekben
III. ker. Szőlő - Vihar utca (VEKOP): védett kerékpáros útvonal kialakítása az átmenő autóforgalom elterelésével
- VI. ker. Andrássy út szervizút: Menekülőút jelleg megszüntetése, 30 km/ó sebességcsökkentés, kerékpáros nyomok a Körönd és Hősök tere között
- VI. ker. Király utca: Nagykörúton belül átmenő autóforgalom elterelése, ami megalapozhatja a városrész forgalomcsillapítását, kerékpáros kétirányúsítás
- VII. ker. Csányi utca - Klauzál utca
- VII. ker. Dob utca: Nagykörúton belül átmenő autóforgalom elterelése, ami megalapozhatja a városrész forgalomcsillapítását, kerékpáros kétirányúsítás
- VII. ker. Kazinczy utca: gyalog- és kerékpáros zóna, áruszállítással (süllyedőoszlopos megoldás tervben volt)
- IX. ker. Tompa utca: kétirányúsítás a Bakáts tér és Nagykörút között is, így kétirányú bringás tengely jöhet létre az Üllői út helyett
Ideiglenes kerékpársávok tesztje forgalmi igény alapján:
Kevés városi köztér és park iránti nagy igény során keletkező tumultus enyhítésére az autóforgalom hétvégi vagy délutáni elterelése a pesti alsó rakpartról, budai felső rakpartról, Műegyetem rakpart, Andrássy út, Városligeti fasor egyes részeiről. Belvárosi területeken az átmenő forgalom elterelése is segíthet a szűk járdákon való találkozások oldására az utca teljes szélességének járhatóbbá tételével.
- IV. ker. Árpád út: Kétoldali kerékpársáv
- V-VI-VII-VIII-IX. ker. Nagykörút
- IX. ker. Üllői út: Nagykörúton belül kétoldali kerékpársáv
- IX. ker. Gyáli úti aluljáró: kerékpározás engedélyezése, akadályok elbontása
- XI. kerület Irinyi József - Október 23. utca
- XI. ker. Szent Gellért rakpart: parkolósáv és szélső sáv helyén kerékpárút bővítése
- XIII. ker. Váci út: Külső sávból kerékpársáv, 50-nél magasabb sebesség csökkentése. Közben induljon el a kétoldali kerékpáros infrastruktúra megtervezése
Egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásnak:
- IV. ker. Újpest 29 db. egyirányú utca
- V. ker. Hercegprímás - Hold - Nagy Ignác utca
- V. ker. Balaton utca
- V. ker. Vadász utca
- VIII. ker. Práter utca
- VIII. ker. Bókay János utca
- IX. ker. Thaly Kálmán utca
- IX. ker. Vendel utca
- VIII. ker. Futó utca
- VIII. ker. Tömő utca
- IX. ker. Lenhossék utca
- IX. ker. Vaskapu utca
- VIII. ker. Tavaszmező u.
- VIII. ker. Koszorú u.
- VIII. ker. Déri Miksa u.
- VIII. ker. Tolnai Lajos u.
- VIII. ker. Auróra u.
- VIII. ker. József u.
- VIII. ker. Kis Fuvaros u.
- VIII. ker. Homok u.
- IX. ker. Üllői út szervizút
Kerékpártárolók
- 150 hiányzó budapesti bringatároló listánkat ajánlottuk a főváros figyelmébe.
Hétvégén a Kerékpárosklub több civil szakmai szervezettel és vállalkozásokkal összefogva kérte a kormánytól a kerékpározást biztosító szervizek rendes nyitvatartásának biztosítását szigorúbb közlekedési intézkedések bevezetése esetén is.
A Fővárosi Önkormányzattól most azt kérjük, hogy az utak kerékpározhatóvá tételével biztosítsa a fertőzésveszélytől védettebb közlekedést, a hosszú távon is egészségesebb lakosságot és környezetet elősegítő kerékpározás lehetőségeinek javítását.
Kérjük továbbá, hogy a főváros közlekedéssel kapcsolatos kommunikációjába kerüljön be a kerékpározás előnyeinek hangsúlyozása is.
Javaslataink:
Frissítés:
Javaslatunk leadása után elkezdődött a munka a fővárossal. A további egyeztetések során kerültek be javaslatcsomagunkba a következő javaslatok:
- Általános 30-as sebességkorlátozás a nem tömegközlekedési útvonalakon, lakóövezetekben
- V. kerület Petőfi Sándor utca - Bécsi utca vonalán átmenő autóforgalom elterelése, lakók és vállalkozók, ott dolgozók részére behajtással
- XI. kerület Irinyi József - Október 23. utca fejlesztése
- Kevés városi köztér és park iránti nagy igény során keletkező tumultus enyhítésére az autóforgalom hétvégi vagy délutáni elterelése a pesti alsó rakpartról, budai felső rakpartról, Műegyetem rakpart, Andrássy út, Városligeti fasor egyes részeiről. Belvárosi területeken az átmenő forgalom elterelése is segíthet a szűk járdákon való találkozások oldására az utca teljes szélességének járhatóbbá tételével.
- Tesztidőszakokban átalakított köztereken a gyalogos és kerékpáros forgalom mérése, elemzése
A Kerékpárosklub arra kér mindenkit, hogy maradjon otthon, de ha muszáj mennie valahova, menjen inkább bringával. Így könnyebb elkerülni a fertőzéseket.
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!