Régi álmunk, évtizedes törekvésünk végre megvalósult: dugómentes, bringázható a Lánchíd! A tavaszi I bike Budapest bringás felvonuláson, a területi szervezeteink által szervezett csillagtúrának is köszönhetően: több mint 15.000 kerékpározóval tekertünk a bringázhatóbb Budapestért, egy élhetőbb országért. Budapesten óriási lépéseket tettünk ennek érdekében, a Lánchíd mellett, elkészültek a város első védett kerékpársávjai is: az Üllői- és a Váci úton! A közösségi költségvetésen nyertes ötletünk a Szent István körúti bringasáv is létrejött, így a pesti oldalon végig ér a nagykörúti kerékpársáv. A 2023-as közösségi költségvetésen pedig mindent vittek a bringás ötletek!
Két új területi szervezettel is bővült az országos hálózatunk, csatlakozott hozzánk a törökbálinti és a velencei csapat, akik rövid idő alatt elkezdték felpezsdíteni környékük kerékpáros életét különböző eseményekkel, programokkal, és az érdekképviseleti munkában sem lazsálnak.
Bekerültünk az IKOP- és a TOP Plusz monitoring bizottságába, ahol lehetőségünk van részt venni a nyertes pályázók kiválasztásához szükséges kritériumrendszer véglegesítésében, és adott esetben módosításokkal korrigálni az eddigi gyakorlatot. Tiltakoztunk a szegedi 3. híd és a belvárosi autópálya kialakítása ellen. Követeltük a KRESZ-módosítást, szeretnénk minél több ember számára vonzóvá tenni a kerékpározást, ennek kiemelten fontos eleme, hogy a jogszabályok is a védtelen közlekedőket védjék. Elkészült a Bringázz a munkába applikációnk, az első kihívásokhoz több ezren csatlakoztak, már 6 településen indultak a Bicibusz menetek, idén tavasszal újra visszatérnek! Megújult a Kisokos kiadványunk, amellyel segíteni szeretnénk abban, hogy mindenki számára biztonságos és örömteli legyen a kerékpározás.
A fő eredményeink rövid összefoglalója után részletesen is elolvashatod, hol és mi mindent tettünk a bringás fejlődésért 2023-ban.
Támogasd a munkánkat adód 1%-ával!
Az 1% felajánlása ingyen van és pár perc elintézni. Mi egy évig dolgozunk belőle az egészségesebb, bringázhatóbb és élhetőbb Magyarországért!
- Nevünk: Magyar Kerékpárosklub
- Adószámunk: 18245402-2-43
- 1% információk itt.
- Adó 1% leadása pár kattintással akár már most itt.
Fő eredményeink:
- Régi álmunk válik valóra: 150 év után dugómentes, bringázható a Lánchíd!
- I bike Budapest bringás felvonulást szerveztünk, a bringázható Lánchídért és az élhetőbb Budapestért tekertünk több mint 15.000 résztvevővel
- Elkészültek Budapest első védett kerékpársávjai: az Üllői- és a Váci úton!
- Kész a Szent István körúti bringasáv - végre körbe ér a pesti oldalon a nagykörúti kerékpársáv! 2013 óta a fiókban várta a megvalósulást a Szent István körúti kerékpársáv, a fővárosi közösségi költségvetésre beküldött ötlet, a kampányunk és ti kelletettek hozzá, hogy meg is valósuljon!
- Mindent vittek a BRINGÁS ÖTLETEK a főváros közösségi költségvetésén:
- Tavasszal és ősszel is rendeztük bringás reggelit a területi szervezeteinkkel és partnereinkkel együtt, rekordszámú helyszínen, az egész országban.
- Már 6 településen elindultak a Bicibusz menetek, idén tavasszal újra visszatérnek!
- Elkészült a Bringázz a munkába applikációnk, az első kihívásokhoz több ezren csatlakoztak. Idén pedig továbbfejlesztjük, hogy még több embert tudjunk motiválni a munkába bringázásra!
- Két területi szervezettel is bővült az országos hálózatunk: júniusban Törökbálint és környéke-, októberben pedig a Velencei-tavi területi szervezetünk alakult meg. Nagyon örülünk, hogy egyre többen szeretnénk aktívan tenni a kerékpározás fejlődéséért. Csatlakozzatok ti is! Legyünk minél többen!
- Bekerültünk az IKOP- és a TOP Plusz monitoring bizottságába, ahol lehetőségünk van részt venni a nyertes pályázók kiválasztásához szükséges kritériumrendszer véglegesítésében, és adott esetben módosításokkal korrigálni az eddigi gyakorlatot.
- Tiltakoztunk a szegedi 3. híddal kapcsolatos belvárosi “autópálya” tervezése, a biciklizés, gyaloglás, tömegközlekedés háttérbe szorítása, valamint a tervezés lakosságot kizáró módja ellen. Nem fogjuk hagyni, hogy élhetetlenné tegyék a várost!
- Tiltakoztunk, és követeljük az azonnali KRESZ-módosítást! Elkötelezettek vagyunk abban, hogy védelmet nyújtsunk a kerékpározóknak, és minél több ember számára tegyük vonzóvá a kerékpározást, kitartóan dolgozunk az utak biztonságának javításáért. Az általunk javasolt intézkedések közé tartozik a gyorshajtás szigorúbb szankcionálása, valamint a balesetveszélyes csomópontok felülvizsgálata és átépítése.
- Balesetveszélyes, rossz minőségű kerékpárutakra hívtuk fel a figyelmet, és elértük, hogy biztonságosabbá tegyék azokat. Például:
- bemutattuk a tiszaszigeti Eurovelo kerékpáros útvonal kritikus állapotban lévő, gondozatlan szakaszát
- Weiss Manfréd – távközlési kábel fektetés utáni elfogadhatatlan minőségű kerékpárút visszabontatása és újjáépíttetése
Támogasd te is a bringás fejlődést! Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz!Támogasd a Kerékpárosklub munkáját!
Tartalomjegyzék:
- EZEKEN DOLGOZTAK A KERÉKPÁROSKLUB MUNKATÁRSAI:
- Eredmények, fejlesztések
- Felvonulások
- Javaslatok, vélemények (országosan, vidéken, budapesti agglomerációban, Budapesten)
- Szakmai előadások, workshopok
- Konferenciák, előadások, cikkek
- Hazai- és nemzetközi együttműködések
- Népszerűsítő kampányok, szemléletformálás
- Tiltakozások
- Kitelepülések eseményeken
- Bringatárolózás fesztiválokon
- Oktatás
- Jótékonyság
- Szervezti újdonságok
- Eredmények, fejlesztések
- Felvonulások
- Javaslatok, vélemények (országosan, vidéken, budapesti agglomerációban, Budapesten)
- Szakmai előadások, workshopok
- Konferenciák, előadások, cikkek
- Hazai- és nemzetközi együttműködések
- Népszerűsítő kampányok, szemléletformálás
- Tiltakozások
- Kitelepülések eseményeken
- Bringatárolózás fesztiválokon
- Oktatás
- Jótékonyság
- Szervezti újdonságok
- EZEKEN DOLGOZTAK A TERÜLETI SZERVEZETEINK:
EZEKEN DOLGOZTAK A KERÉKPÁROSKLUB MUNKATÁRSAI:
Eredmények, fejlesztések:
- Régi álmunk válik valóra: 150 év után dugómentes, bringázható a Lánchíd!
- Elkészültek Budapest első védett kerékpársávjai: az Üllői- és a Váci úton!
- Szent István körúti bringasáv - végre körbe ér a pesti oldalon a nagykörúti kerékpársáv! 2013 óta a fiókban várta a megvalósulást a Szent István körúti kerékpársáv, a fővárosi közösségi költségvetésre beküldött ötlet, a kampányunk és ti kelletettek hozzá, hogy meg is valósuljon!
- Mindent vittek a BRINGÁS ÖTLETEK a főváros közösségi költségvetésén:
- Biztonságosabb lesz gyalogos és kerékpáros közlekedés a Szent Gellért rakparton
- Védettebb kerékpáros útvonalak
- Kerékpáros biztonság növelése a Nagykörúton
- Népliget gyalogos és kerékpáros elérésének megkönnyítése
- Stefánia úti kerékpárút és járda közvetlen átvezetése a Városligetbe
- 21 civil szervezettel kampányoltunk közösen a fenntartható közlekedési módokat előnyben részesítő Lánchídért
Felvonulások:
- I bike Budapesten bringás felvonuláson több mint 15.000 emberrel együtt mutattuk meg, milyen jó város a bringás város, amikor gyerekektől idősekig mindenki kerékpárra tud ülni ott is, ahol máskor nem igazán. Területi szervezeteink a város több részéből hoztak be bringás csapatokat a starthoz.
- A 2023-as felvonuláson azért tekertünk, hogy a Lánchídon a felújítás után dugó helyett a fenntartható közlekedés kapjon helyett. Júniusban vált hivatalossá, hogy autómentes marad a Lánchíd - ezt a közös sikerünknek tekintjük, amiért éveken át együtt küzdöttünk!
- Happy Mass Budapest első védett kerékpársávjain: örömtekerést tartottunk az Üllői- és Váci úton, Budapest első védett kerékpársávjain! Belvárosi autópályából egy élhetőbb sugárúttá változik át az Üllői- és a Váci út! A metrópótlás után felszabaduló buszsávok helyét kerékpársávok vették át!
- Happy Mass a Szent István körúton: a 2022-es fővárosi közösségi költségvetésen NYERTES ÖTLETÜNK végre megvalósult, így körbe ér a pesti oldalon a nagykörúti kerékpársáv! Köszönjük mindenkinek, aki tavaly szavazott az ötletünkre!
Javaslatok, vélemények (országosan, vidéken, budapesti agglomerációban, Budapesten):
Budapest:
- Óbuda pályázat észrevételezése (Bloomberg)
- EV6 Barát patakon épülő vízügyi műtárgy kerékpározhatóságának támogatása
- Egyeztetés a 2. kerülettel a jövőbeli kerékpáros tervekről
- 9. kerülettel egyeztetés az Ecseri úti és Pöttyös utcai metrómegállók környezetének megújításáról, kerékpáros kapcsolatainak kialakításáról
- Váci út-Üllői út védett kerékpársávos tervének észrevételezése
- Kerékpáros kerületi bejárás a 7. kerületi önkormányzattal, javaslat az egyirányú utcák kétirányúsítására
- Egyeztetés a 3. kerülettel a jövőbeli kerékpáros tervekről
- Árpád fejedelem útja menti kerékpárút terveinek véleményezése
- A tervezett Vérmező park véleményezése, kerékpáros javaslatok
- Szent István körút védett kerékpársávos tervének észrevételezése
- Javaslat a tervezett Rakpart burkolatára
- Rakpart terveinek (Eötvös tér) véleményezése
- Egyeztetés a 8. kerülettel a jövőbeli kerékpáros tervekről
- Kelenföldi Intermodális Csomópont terveinek véleményezése
- 7. és 16. kerület TOP Plusz, Egészséges utcák pályázati felhívásra beadandó terveinek véleményezése
- Részvétel a BKK szervezésében a „Járművezetők és kerékpározók közötti szemléletformálás”workshop eseményein
- Tanácsadás az Auchannak kerékpárbarát üzletek létesítéséhez
- Tanácsadás a Sparnak a kerékpártámaszok telepítéséhez
Vidéken:
- 26. sz. főút melletti kerékpárút tervzsűriben részvétel
- Győr város kombinált közlekedést előkészítő tanulmányához tanácsadás
- Tervezés alatt álló olcsvai Szamos híd kerékpáros szempontú észrevételezése és javaslat adás
- Részvétel a Pilisen átvezetetett feltáró út tervzsűrijében (Budapest határa és Leányvár között)
- Budapest-Balaton kerékpárút kajászói baleseti gócpontjára megoldási javaslat
- Egyeztetés a Budapest-Balaton kerékpárút belterületi szakaszairól Törökbálint térségében – polgármesterekkel és helyiekkel annak érdekében, hogy maradjon a nyomvonal a már kijelölt utakon
- Budaörs kerékpárforgalmi tervének véleményezése
- Szentendrei Bükkös patak mentén megvalósuló kerékpárút terveinek véleményezése
- Szeged új Tisza híd engedélyezési terveinek véleményezése, javaslat készítése
- Enying kerékpárforgalmi tervének véleményezése
Szakmai előadások, workshopok
- Részt vettünk a Nyitott Budapest munkacsoporti üléseken, ahol az alábbi témákról tárgyaltunk:
- Budapest Mobilitási Terv workshop
- Aktív és mikromobilitási stratégia (AMS), Kerékpárforgalmi főhálózati terv (KFHT) észrevételezés, még 2022-ben javaslatunkra közel 400 km-nyi útvonal került be a tervekbe
- Konzultáció fedett kerékpártárolók létesítéséről társasházak, lakótelepek környékén
- Fővárosi Településterv I. és II. civil egyeztetés
- Fővárosi Önkormányzat jövő évi költségvetés-tervezetéről szóló tájékoztató
- Rakpart tervezéséhez és megvalósításához szükséges monitoring rendszer kialakításáról
- Közlekedésbiztonsági stratégia (KBS) észrevételezése
- Workshop a Rakpart időszakos lezárásakor kivitelezhető ideiglenes programok és a hozzájuk szükséges átalakításokról
- Javaslatot adtunk be a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi munkatervének összeállításához
Előadóként, kerekasztal résztvevőként:
- Fridays for future felkérésére előadóként vettünk részt: Miért van szükség a forgalom csillapítására? (Bolygó)
- Közlekedéstudományi Intézet szervezésében előadás a kerékpározás hasznairól a Települések két keréken rendezvényein
- Előadást tartottunk a Bayer Hungária dolgozóinak a forgalomcsillapításról a Mobilitási Hét kapcsán
- Videó interjú a forgalomcsillapításról (még nem jelent meg)
- Részvétel a Fővárosi Önkormányzat felkérésére az „Új, kerékpározást segítő elemek a városképben” kerekasztal beszélgetésben
- A „Fenntartható Közlekedésfejlesztés” kerekasztal résztvevőjeként a Településfejlesztési Operatív Program záró konferenciáján
- Szentendre, Bükkös patak jövőjéről civil kerekasztal
- 8. kerület: „Tök jó, de ne itt” konferencián kerekasztal partner
- Civitas Muse interjú a hazai kerékpáros fejlesztések hátteréről
Konferenciák, előadások, cikkek:
- Részt vettünk a 2023-as Velo-City konferencián Lipcsében, Fazekas Samu kollégánk előadást is tartott az “Ágazatokon átívelő partnerségek a nagyobb hatás érdekében” szekcióban
- Jártunk a Kihalni Veszélyes podcast adásában
- Kerékpáros Klubesteket szerveztünk annak érdekében, hogy minél többször találkozzunk személyesen is veletek:
- II. Kerékpáros Klubest: Amit a KRESZ-módosítási tervezetről tudni érdemes
- III. Kerékpáros Klubest: Mik azok az iskolautcák?
- IV. Kerékpáros Klubest: A taktikai urbanizmus jó gyakorlatai külföldön és Magyarországon
- V. Kerékpáros Klubest: Hol tartunk? Hová tartunk?
- Miért szorult ki a Helyreállítási Alapból a kerékpáros közlekedés fejlesztése? A covid utáni Helyreállítási Alapból azonban a kormány által beadott és az EU által elfogadott terve alapján a kerékpározás semmilyen érdemi fejlesztésre nem számíthat
- Kerékpáros kertváros? SOHA! Az elővárosokban élőktől veszi el a lehetőségét annak, hogy gyerekektől idősekig mindenki számára kerékpározható települések jöjjenek létre, könnyebben kombinálhassák napi ingázásuk során a kerékpárt a vasúttal, ami az egyre fenntarthatatlanabb mértékű autóforgalom csökkentésének eszköze lehetne.
- Jöjjön a KRESZ-módosítás! Tegyünk most a legvédtelenebb közlekedők életéért! Alkalmazzuk végre itthon is a súlyos és halálos balesetek számának csökkentésében máshol bevált módszereket.
- Történelmi jelentőségű kerékpáros fejlesztések Budapesten - vagy mégsem? A 2023-as budapesti közösségi költségvetésen a kerékpáros ötletek újra előkelő helyen végeztek, számos általunk is javasolt és támogatott ötlet fog megvalósulni a következő években. Ezzel párhuzamosan a VEKOP forrás felhasználásának határideje idén ősszel lejár - elkészülnek a kerékpáros fejlesztések városszerte. De valóban olyan nagyszabású fejlesztések valósulnak meg, mint ahogy 2016-ban elképzeltük? És mi történne a kerékpáros fejlesztésekkel, ha nem lenne a közösségi költségvetés?
- 20. MAÚT Innovációs Fórum – VÁROSI UTAK ÉS KÖRNYEZETVÉDELEM
- Bécs kerékpáros és gyalogos fejlesztései
- Közlekedésbiztonsági konferencia, Győr
- Magyar Urbanisztikai Társaság éves konferenciája
- Közlekedéstudományi Egyesület „Merre tovább fővárosi kerékpározás?”
- Nemzeti Közszolgálati Egyetem: „A KRESZ értelmezése a gyakorlatban” konferencia
- Részvétel a BKK által szervezett Balázs Mór Klubokon
Hazai- és nemzetközi együttműködések:
- Együttműködési megállapodásunk alapján rendszeres egyeztetésen vettünk részt egész évben Balogh Samuval, a főpolgármester kabinetfőnökével
- Egyeztettünk a Közlekedési Minisztériumból Pántya Józseffel, az útépítési beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkárral a 4-5 számjegyű utak és főutak felújításakor szükséges kerékpáros infrastruktúra kialakításáról
- Együttműködési megállapodás alapján rendszeres egyeztetés a MÁV Starttal
- Az év kerékpárútja – zsűriben részvétel
- Együttműködés a helytörténeti múzeumokkal, bringakörök projekt elindítása, amely még folyamatban van
- Részt vettünk és a Magyar Urbanisztikai Társaság Közlekedési Tagozatának alakuló ülésén
- Bekerültünk az IKOP- és TOP Plusz monitoring bizottságába, ahol lehetőségünk van részt venni a nyertes pályázók kiválasztásához szükséges kritériumrendszer véglegesítésében, és adott esetben módosításokkal korrigálni az eddigi gyakorlatot.
- Central European Active Mobility Lab
- 2023. február-december között sikeresen valósult meg a CEAML projekt első éve. 2023. februárjában Pozsonyban vettünk részt a projektnyitó rendezvényen, majd márciusban folyamán számos konzultációt követően, a Mobilissimus által megadott szempontrendszer alapján Józsefvárosra és azon belül a Trefort utca iskolautcává alakítására esett a választásunk, mint a projektbe beemelendő budapesti pilot projekt.
- Májusban több előzetes bejárást és egyeztetést követően megvalósultak a pilot helyszínhez kapcsolódó ex ante mérések, illetve megjelent a projekthez kapcsolódó első cikk az iskolautcákról. Június 1-jén szerveztük meg az első szakmai rendezvényt szintén az iskolautcákról, ahol 4 vendégelőadót, illetve körülbelül 40 látogatót fogadtunk. Júniusban elkészült az ex ante mérések elemzése, illetve azok angol összefoglalója.
- 2023. augusztusban jelent meg a második cikk és a harmadik szakmai cikk, majd 2023. október 3-án rendeztük meg a második szakmai rendezvényt szintén a taktikai urbanizmus témakörében. 4 meghívott előadó tartott gondolatébresztő előadást, amelyet kerekasztal-beszélgetés követett. Több, mint 60-an vettünk részt az alkalmon. 2023. október 13-15. között partnertalálkozón, illetve konferencián vettünk részt Prágában, amelyről szakmai beszámolót készítettünk a Magyar Kerékpárosklub honlapjára.
- 2023. november 21-én angol-magyar szinkrontolmácsolással valósult meg az “Alacsony kibocsátású zónák - jó gyakorlatok” című esemény. A regisztrálók száma 53 volt, míg az online rendezvényen összesen 40 fő vett részt. 2023. november 29-ig elkészül az utolsó, az előbb említett rendezvény szakmai tartalmát összefoglaló cikk a honlapra.
- Országos területi szervezeti találkozót tartottunk február elején.
- Összefogás a Lánchídért: 21 civil szervezettel kampányoltunk közösen a fenntartható közlekedési módokat előnyben részesítő Lánchídért
- Jártunk a területi szervezeteinknél Veszprémben, Székesfehérváron, Dunakanyarban és Törökbálinton
- Egész évben együttműködtünk a foodorával, akikkel júniusban bringás reggelit tartottunk Budapesten, öt helyszínen. Továbbá támogatták a Kerékpárosklub Kisokosunk megújítását, amiből foodora verzió is készült, amelyet futárjaik számára adnak át az oktatás során. Az együttműködésünk célja, hogy az ételfutárok városi közlekedésnek és a kerékpáros közösségeknek pozitív alkotó elemévé váljanak.
Népszerűsítő kampányok, szemléletformálás:
- A Bringázz a munkába! szemléletformáló kampányunkban 2023-ban a kerékpározás kiszámíthatóságát népszerűsítettük: a bringázás nem függ a nemzetközi piactól, sem a helyijárat-menetrendtől, szabadságot és függetlenséget ad. Könnyű vele menetidőt, útvonalat tervezni, időt spórol a használójának, mert nem kell dugóban ácsorgással, parkolóhely kereséssel, átszállásokkal, hosszú sétákkal számolni. A kerékpározás = kiszámíthatóság! Tavasszal és ősszel is rendeztük bringás reggelit a partnereinkkel együtt, rekordszámú helyszínen, az egész országban. Már 6 településen elindultak a Bicibusz menetek, idén tavasszal újra visszatérnek! Elkészült a Bringázz a munkába applikációnk, az első kihívásokhoz több ezren csatlakoztak. Jövőre továbbfejlesztjük, hogy még több embert tudjunk motiválni a munkába bringázásra!
- Előzési oldaltávolságot mértünk 10 önkéntessel a Lánchídon és Budapest-szerte több helyen is, adatok és eredmények hamarosan érkeznek
- Mesterséges intelligencia segítségével gondoltunk újra városi tereket egy csapat urbanistával.
- Szórólaposztó akciót szerveztünk a József Attila lakótelepen az elkészült védett kerékpársávok népszerűsítése érdekében
Tiltakozások:
- Petíciót indítottunk az átjárható Lánchídért
- Tüntetés a biztonságos utakért: Miután egymás után két esetben is vétlen, kerékpárutakon szabályosan kerékpározókat öltek meg, lemondtuk a július 10-ére tervezett "Happy Mass a Váci úton 2023" eseményünket. Budapest első védett kerékpársávjaira szervezett örömtekerés helyett tüntetést szerveztünk, mert bár örömmel fogadtuk az új sávokat, úgy gondoljuk, hogy sokkal határozottabb lépésekre van szükség a védtelen közlekedők biztonságáért. A demonstráció célja volt, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy a városban kerékpározóknak és gyalogosoknak is joguk van a biztonságos környezethez, ahol nem féltik az életüket. Jöjjön a KRESZ-módosítás! Tegyünk most a legvédtelenebb közlekedők életéért!
- Weiss Manfréd – távközlési kábel fektetés utáni elfogadhatatlan minőségű kerékpárút visszabontatása és újjáépíttetése
- 4.kerület, Pozsonyi út-István út terveinek észrevételezése – kezdeményeztük, hogy a tervvel ellentétben a hatályos törvények alapján a teljes szakaszon épüljön ki kerékpáros létesítmény (a tervezés megszakadt)
Bringatárolózás fesztiválokon
- Szegedig csapat 2023-ban is mindent vitt : "Augusztus végén a SZIN-en önkénteseinkkel 0-24 órában vigyáztunk a fesztiválozók bringáira, rollereire, 1187 járművet regisztráltunk 4 nap alatt, és minden este teltházasak voltunk. Reméljük sikerül meggyőznünk a SZIN-t, hogy 2024-ben legyen nagyobb kapacitású a tároló."
- gMi szolgáltattuk a bringatárolókat, és vigyáztunk is a kerékpárokra: a SOUNDon, a SZIGET fesztiválon, a STRAND fesztiválon, Veszprémben a Hosszúasztal Pikniken, és a Vál-völgyi Zsúron is.
Kitelepülések eseményeken:
- Bringázás a városban - Kerékpárosklub kitelepülés az Autómentes hétvégén
- Nők Kerékpáron Műhely: Három alkalommal találkoztunk nyáron az autómentes rakparton. A résztvevők a kerékpár takarítás trükkjeit sajátították el, valamint fel is díszítettük kedvenceinket. Közben beszélgettünk arról, hogy milyen kifejezetten nőket megszólító programokat/kezdeményezéseket kellene képviselnie/szerveznie a Kerékpárosklubnak. Egyik alkalommal a műhelymunka után a Tekerj és Tanulj! Szöktesd a menyasszonyt! élő szerepjátékon ismerhettük meg a kerékpározás nőtörténeti jelentőségét és Beleznay Éva urbanista mesélt a Budapest szíve programról a szubjektív tekergésen.
- Ötletelő és cipelő verseny a zuglói vasútállomáson
Oktatás:
- 22. alkalommal számoltuk meg az ország bringalámpáit
- Ingyenes Bebiciklizést tartottunk az Üllői úton
- Megújult a Kerékpáros Kisokosunk: Kisokosunkkal segíteni szeretnénk abban, hogy neked is sok örömet okozzon a kerékpározás. Innen letöltheted vagy online is böngészheted: https://kerekparosklub.hu/kisokos . Kisokosunk megújítását a foodora Magyarország támogatta!
Jótékonyság:
- Nyomtatott Kerékpárosklub Kisokos kiadványunkból ajánlottunk fel a Roma Produkciós Iroda Alapítvány Kerék – Párbeszéd projektjéhez. A projekt célja: hátrányos helyzetben élő 200 db kerékpár-tulajdonos kerékpárjait olyan állapotba hozni, amivel a biztonságos közlekedést biztosítani lehet.
Szervezeti újdonságok:
- Májusban új elnökségi tagot választottunk: Csontos Ilona erősíti a Kerékpárosklub munkáját
- Új kollégák csatlakoztak a csapathoz
- 2023 júliusában csapatépítőn vettek részt kollégáink
- Bevezettük intézményeknek szóló csoportos tagságvásárlási kedvezményünket és megújítottuk pártolói tagságunkat
Támogasd te is a bringás fejlődést! Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz!Támogasd a Kerékpárosklub munkáját!
EZEKEN DOLGOZTAK A TERÜLETI SZERVEZETEINK:
Bel-Buda
- II. kerületi bebiciklizés
- Kerékpáros klubest
- Bringás reggeli tavasszal és ősszel
- 2023 összefoglaló találkozó
Kövessétek a bel-budai területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Budapest Belváros
- Kapcsolatfelvétel a belvárosi önkormányzatokkal (2023: VII. és VIII. kerület)
- VII. kerületben betekerés az önkormányzattal, és javaslattétel az utcák kétirányúsítására a kerékpárforgalom számára + kisebb infrastruktúra fejleszésekre
- VIII. kerületben betekerés előkészítése
- Tervek véleményezése városszerte
- Közösségi média kezelése, MK-Belvár fb-csoport létrehozása
- Bejelentések és fejlesztési javaslatok a járókelő.hu-n
- Bringás uzsonnák lebonyolítása
- Közösségépítés (pl. filmklub, túrák)
- Havi minimassek újraindítása
- Ne parkolj a bringaútra matricák legyártása (saját erőforrásból)
- Közösségi költségvetésen ötletek beadása
- Kapcsolatfelvétel a BKK-val a kerékpártárolóknál uralkodó rollerkáosz megszüntetésére
- A megvalósult Üllői és Váci úti bringasávok mellé további 10 bringás infra-fejlesztés kiharcolása a fővárosnál (magánszemélyként)
Hosszú idő után 2023-ban újra aktivizálódnak a belvárosi bringások! Kövessétek a belvárosi területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért.
Dél-Buda
- Márciusban kiirtották a növényzetet a cserje szinten a Szerémy út mellett a Hengermalom úttól délre. Próbáltuk nyomozgatni hogy mi történhetett, és hogy mi volt az oka az egésznek. Nem jöttünk rá.
- Megszerveztük az I bike-ra a csillagtúrát.
- Ősszel tájékoztattuk a követőinket a Tóth József utcai körforgalom állásáról valamint a VEKOP projekt keretében megvalósult elemről a Soproni úton, a Duna menti kerékpárút budafoki szakaszán az élesztőgyár mögötti burkolathiányról, a Szerémi úton a Porsche szalonnál (Kondorosi út-Építész utca között) lezárásról.
Kövessétek a dél-budai területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Dunakanyar
- 2023 április 22-én I Bike Vác felvonulást tartottunk. Sikerült megduplázni az egy évvel ezelőtti eseményen résztvevők számát, 140-en tekertük körbe a várost.
- Váci Zöld Fesztiválon standdal vettünk részt. Mutáns kerékpárokat lehetett nálunk kipróbálni, becslésünk szerint százan éltek ezzel a lehetőséggel.
- Bringára váltva kiállításra egy fekvő kerékpárt biztosítottunk, amit ott helyben ki is lehetett próbálni.
Kövessétek a dunakanyari területi szervezetünk oldalát friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Észak-Buda
- II. kerületi bebiciklizés
- Kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyitható egyirányú utcák összegyűjtése
- IBBP csillagtúra (Szentendre - Békásmegyer - Óbuda)
- Új MOL Bubi gyűjtőállomások Óbudán
- Túraszezon nyitó tekerés Szentendrére a Retro múzeumhoz
- Bebiciklizés az Óbudai Zöld Napon
- Tavaszi és őszi bringás reggeli
- Tervezzük együtt a Római-partot - Kitelepülés a sétányra
- Tekerj a hegyre! - Kihívás napja és naplemente nézés a Hármashatár-hegyen
- Tour de Óbuda
- Tekerj velünk Nagymarosra 2023-ban is!
- Őszi szentendrei tekerés
Kövessétek az észak-budai területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért.
Észak-Pest
- Csillagtúra az IBBP-re
- Happy Mass a Váci út kerékpársávján
- Szeptember végén a BKK-val együttműködve a VEKOP fejlesztéseket bemutató bebiciklizést vezettünk Újpesten a kelet-pesti szervezetünkkel együttműködve
- Zuglói Vasútállomás Ötletelő és cipelő verseny!
Kövessétek az észak-pesti területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért.
Kecskemét
- Tavasszal és ősszel is megszerveztük a Bringás uzsonnát
- Többnyire meddőnek bizonyuló próbálkozásaink voltak egy minisztériumi beruházás, útfejlesztés kapcsán, hogy az érthetetlen megoldásokat tartalmazó terveken a kivitelezés során változtassanak. Szegélyek kapcsán értünk el némi sikert, de összességében egy közlekedési katasztrófáról beszélhetünk bringás szemszögből. Izsáki úti problémákról itt, itt és itt.
- Visszaesett a kerékpártúráink száma és a résztvevők száma is a korábbiakhoz képest, de egy-két megmozdulásunk azért akadt
Kövessétek a kecskeméti területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Kelet-Pest
- Újévi kerékpártúra Rákoshegyen
- Januárban a BKK-val együttműködve a VEKOP fejlesztések záróeseményeként bebiciklizéseket vezettünk a XVI. kerületben.
- Területi Szervezetünk díjat kapott a kommunikációs tevékenységünk elismeréseként a Kerékpárosklub területi szervezeteinek találkozóján.
- Happy Mass felvonulással ünnepeltük meg a felújított Magtár utca kerékpársávjait és a megújult Hermina Bringaparkot
- Nyert az Örs vezér téri gyalogátkelőre vonatkozó ötletünk a budapesti közösségi költségvetésen. Az új zebra kivitelezése 2024 tavaszán várható.
- Megrendeztük a hagyományos kelet-pesti csillagtúrát az I bike Budapest felvonulásra:
- Interjút adtunk a Rákosmente TV-nek.
- Partnerszervezetekkel együtt megrendeztük a IV. Kertvárosi Kerékpáros Kincskeresőt
- Tavaszi bringás reggeli és uzsonna Rákosmentén
- Júliusban véleményeztük Rákosmente Közlekedésfejlesztési Akciótervét, a javaslatainkat a tervező, az alpolgármester és a hivatal szakemberei társaságában adtuk elő a XVII. kerületi Polgármesteri Hivatalban.
- "Rákosmente a legzöldebb" túrasorozat: a résztvevők a XVII. kerület természeti kincseit ismerhették meg, és a legaktívabb bringások a Kerékpárosklub támogatása révén érmet is kaptak.
- A szeptember 19-i országos esemény részeként bringás uzsonnát szerveztünk a Rákos-patak partján.
- Részt vettünk a IV. Jótékonysági futóverseny és I. Oroszlános bringakör szervezésében
- Sebők Mátéval bejártuk és az instagramon bemutattuk a X.-XIX.-XX. kerület új kerékpárútjait és sávjait, amelyek összefüggő hálózattá álltak össze. (Belváros - Kőbánya - Kispest - Pesterzsébet - Csepel - Belváros körtúra) Itt megtekinthető: https://www.instagram.com/p/C1j_fVnI8V9/
- Oldalainkon folyamatosan beszámoltunk a kelet-pesti kerületekben megvalósult fejlesztésekről és egyéb releváns bringás hírekről.
Kövessétek a kelet-pesti területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért.
https://www.instagram.com/kertvarosibringa/
https://twitter.com/mkkeletpest
Szeged
- Januárban mi is részt vettünk a Kerékpárosklub területi szervezeteinek országos találkozóján.
- Egész évben fényképekkel és ábrákkal beszámoltunk a kerékpáros közlekedést érintő, és a médiában egyáltalán nem kommunikált lezárásokról, forgalomterelésekről (és ezek hiányáról). Így pl. az Algyői útról, az Aradi vértanúk teréről, Dóm térről, Rókusi krt-ról, Bajai útról, Izabella hídról, Etelka sorról, Tompai kapu útról, Vidra utcáról, stb.
- Januárban beszámoltunk róla, hogy balesetveszélyes karókat tettek a Petőfi Sándor sugárútra. Sőt, arról is, hogy Kétfarkú Kutyapárt meghívására városunkba érkezett Yoda jedimester is. A médiakampány, és a Kutyapárt levelezése nyomán a karók nagyrészét áthelyezték júniusban.
- Februárban rámutattunk, hogy az Önkormányzat a lakótelepekre - a hivatalos kommunikációval ellentétben - zöld területek fölszámolásával telepít százmillió forintokból parkolókat úgy, hogy így is alig jut valakinek parkoló, viszont a közlekedési gondok még súlyosabbá válnak. Közben a lakótelepi kerékpártárolás megoldása nincs a láthatáron.
- Március elején beszámolhattunk róla, hogy a Belvárosi hídon 37%-kal többen bicikliztek át 2023 februárjában, mint egy évvel azelőtt.
- Szintén márciusban 9 civil szervezettel együttműködésben közösen tiltakoztunk a 3. híddal kapcsolatos belvárosi “autópálya” tervezése, a biciklizés, gyaloglás, tömegközlekedés háttérbe szorítása, valamint a tervezés lakosságot kizáró módja ellen. Kértük a tervek felülvizsgálatát, és a lakossági szerveződések bevonását. Az októberi közmeghallgatáson is részt vettünk, és utána a tervező cégnek is megküldtük kéréseinket, javaslatainkat.
- Június 20-án a szegedi Közgyűlés arról döntött, hogy 140 millió forintból 350 új kerékpártámaszt telepítenek a városban, ami azt jelenti, hogy alaphangon 700-zal több biciklis férőhely keletkezik, ezek egy része lakótelepeken.
- Budapesten történt tragikus, sajnos biciklizőket is érintő balesetek kapcsán beszámoltunk róla, hogy Szegeden milyen gyorsulási versenyekkel, és száguldozásokkal veszélyeztetik a szegediek életét, testi épségét.
- Augusztus elején bejártuk, és bemutattuk a tiszaszigeti Eurovelo kerékpáros útvonal kritikus állapotban lévő, gondozatlan szakaszát. A riportunknak nagy visszhangja lett, végül az annak nyomán szerveződő helyi és szegedi civilek (köztük önkéntesünk) és a tiszaszigeti önkormányzat járhatóvá tette az érintett szakaszt.
- A Dóm tér átjárhatóságát még nem sikerült elérnünk, de azt igen, hogy most már nem kell a meredek kábeltaposón bukdácsolni, mivel légvezetéken oldják meg a vizesblokk áramellátását.
- Olvasónk, György jóvoltából virtuálisan bebarangoltuk a Kistelek-Ópusztaszer kerékpárutat, és kiderült, hogy szerencsések vagyunk, hogy nem személyesen kellett megtennünk.
- Éles kontrasztként bemutattuk olvasónk, és önkéntesünk szingapúri képeit, és a szupermodern luxus-városállam Szegeddel történő összehasonlítását. Van, amiben jobbak vagyunk Szingapúrnál?
- Augusztus végén a SZIN-en önkénteseinkkel 0-24 órában vigyáztunk a fesztiválozók bringáira, rollereire, 1187 járművet regisztráltunk 4 nap alatt, és minden este teltházasak voltunk. Reméljük sikerül meggyőznünk a SZIN-t, hogy 2024-ben legyen nagyobb kapacitású a tároló.
- Szeptember elején részt vettünk a Gyermekklinikáért rendezett szokásos jótékonysági kerékpártúrán.
- Szeptemberben elbúcsúztunk egy többször bejelentett úthibától a Boldogasszony sugárúton, ezen fölbuzdulva újabb kerékpárúton lévő hibákat jelentettünk be az Önkormányzatnak a https://www.jarokelo.hu oldalon keresztül.
- Közben csináltunk olyan dolgokat, amikről még nem számoltunk be, mert nem tartanak ott, pl. egyeztettünk a városi beruházó céggel a Tompai kapu úthoz tervezett körforgalomról, gondolkodtunk, hogy lehetne megoldani a Dóm téren az áthajtást a fesztiválok alatt, vagy miként lehetne megoldani a gyerekek biztonságos kiszállítását, és biciklizését a Juhász Gyula Gyakorlónál.
- Idén már nem hívtak, hogy vegyünk részt az “Autómentes Nap” programjainak szervezésében, de nem is mentünk volna, mert a rendezvénnyel, annak tartalmával és lebonyolításával sem értünk egyet. Közzétettük, hogy miért.
- Októberben megnéztük, milyen lehetőségei vannak annak, aki bringával közelítené meg a fölújított Szeged-Szabadka új, illetve fölújított állomását, megállóhelyét. Jók, mert vannak tárolók. Úgy tudjuk, hogy a nemzetközi vonatokra a kalauznál lehet kerékpárjegyet váltani a rendelkezésre álló helyek függvgényében, 2 euróért.
- Novemberben az Etelka sorról kitiltották a bicikliseket, jól fölháborodtunk, mire megszüntették a tiltást. A végső sávkialakításnál viszont nem vették figyelembe a 2021-es javaslatunkat, így elég furcsa lett az Etelka sor végén a kacskaringózás, és szerintünk nem is olyan biztonságos, mint kéne lennie.
- Decemberben érthetetlen módon folytatták a bicikliutakba állított karók dicstelen történetét, amit olyan fölzúdulás követett, hogy miután megírtuk az oldalunkon, és küldtünk egy hivatalos levelet is az önkormányzati közútkezelőnek, másnapra eltűntek a veszélyes karók.
Kövessétek a szegedi területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Székesfehérvár
- A székesfehérvári területi szervezet 2023-ban nem szervezett hivatalos programot. Új aktivistákkal megerősödve 2024-ben új programokkal jelentkezünk!
Kövessétek a székesfehérvári területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Szentendre
- Pop-up Bike kitchen
- Csillagtúra az IBBP-re
- 2022-ben volt két kerékpáros reggeli: egy májusban, egy szeptemberben.
Kövessétek a szentendrei területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Törökbálint
- Nagy reményekkel telve 2023 júniusában megalakult a helyi szervezet.
- Mivel szervezetünk egyben a környékbeli településekre ( Budaörs, Biatorbágy) is pozicionálta magát, első körben megismertettük magunkat az Önkormányzatok vezetőségével.
- Ennek folyományaként, júliusban már javaslatokat adhattunk be a Budakeszi - Budaörs - Törökbálint települések agglomerációs összekötését biztosító EU-s pályázathoz. Novemberben a Törökbálinti KHT-t véleményezhettük. Reményeink szerint az abban foglaltak nagy része - a Nemzeti Kerékpáros Stratégiával összhangban - meg fog valósulni.
- Tagjainkkal már az alakuló gyülésünkön megbeszéltük, hogy Törökbálinton Bicibuszt szervezünk. Lelkes szülők segítségével ez olyan jól sikerült, hogy csak a rosszra fordult időjárás miatt hagytuk abba. Természetesen 2024-ben folytatjuk. Célunk, hogy az iskolába biciklizés lehetősége mindennapos legyen. A Bicibusz útvonalakon a Törökbálint Városőrség tagjai segitették a zökkenőmentes közlekedést.
- Az idei évre is nagy tervekkel készülünk. Egyrészt egy közös csapatépítő-érzékenyítő túrát fogunk szervezni az Önkormányzat dolgozóinak. Sajnos a hivatali dolgozók és döntéshozók nem igazán ismerik a kerékpárral közlekedők problémáit, mert ők nem bicikliznek. Ahhoz, hogy Törökbálint az egyik legkerékpárosbarátabb infrastruktúrával rendelkezzen 2030-ra, elengedhetetlen, hogy az Önkormányzatnál páran biciklire üljenek.
- Ezt meglovagolva szeretnénk a törökbálinti kerékpáros útvonalak hiátusait megszüntetni mihamarabb.
- Másik nagy tervünk a kerékpárral közlekedők dekriminalizálása a városban. Ennek egyik első lépése az egyirányú utcák kétirányúsítása lenne kerékpárosok részére. Brüsszeli mintára, csak azokat az utcákat jelölnék, amik ténylegesen egyirányúak minden közlekedő számára. Jelenleg ez még pont fordítva van.
- Tavasszal szeretnénk még egy biciklis felvonulást is szervezni, az I Bike Bp mintájára.
Kövessétek a törökbálinti területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért.
Velencei-tó
- Októberben megalakultunk, 10+1 alapító honatya és honanya
- Kialakítottuk a közép- és hosszútávú víziókat, küldetést fogalmaztunk meg
- Kampányoltunk a Klubtagság mellett - nagyjából megkétszereztük a tó körüli taglétszámot
- A tó körüli kedvezményadók számát megkétszereztük (4-ről 8-ra)
- Próbáltuk felvilágosítani a helyi sötét - vagyis lámpa nélkül tekerő - bringásokat
- Heveny matricázásba kezdtünk, hogy minél többen megismerjenek bennünket
- ‘Civilizációs salto mortale’ - vajon ellopják e az Aldi elől a bicót, ha nem kötöm le (nem!)
- A ‘Kisokost’ elkezdtük ‘Velencei tavasítani,’ ehhez kell még 1-2 szponzor
- A lámpaszámlálásba belekóstoltunk
- Örültünk, ha rajtunk kívül is tettek a kistérségi közlekedés javulásáért
- Retek időben is rendületlenül hirdettük az évszakmentes tekerés mindenekfelettiségét
- A tagsági akcióba is bevontunk pár partnert
- Kerestük a szinergiákat a helyi arcokkal
- És bringás ‘szépirodalom’ is terítékre került
- Öko-bio-ezo disztópia figyeléstől sem rettentünk el
- Több tartalomhoz kértük terjesztési exclusive jogot (mindig megkaptuk)
- Nagyobb megmozdulásunk a fény bringázás és a további setétség eloszlatása, lámpák osztogatása
- A helyi erőkkel együtt ingyen forralt boroztattuk a jóravaló téli bringásokat
- Csináltunk bringás reggelit is
Kövessétek a velencei-tavi területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért.
Veszprém
- Április 1. Dogshow kerékpáros zenés felvonulás, képek
- Április 22-én Föld napja alkalmából szemétszedés és takarítás kerékpárút mentén
- Július 19-én bringás reggelit szerveztünk
- Szeptember 19-én Bringás uzsonnát
- Október 24-én a város első Bicibusz rendezvényét szerveztük meg
- Az Európa Kulturális Fővárosa keretében a volt bútorgyárt területéből egy szórakozóhelyet készítettek, Gyárkert néven. A plázánál véget érő kerékpárutat szó szerint bebetonozták, ami nem tetszett nekünk és készítettünk egy dokumentumot amivel felhívjuk az illetékesek figyelmét erre
- Az illetékesekkel folytatott beszélgetés kapcsán készítettünk egy részletesebb tervet, főleg a parkoló áttervezésével, hogy a kerékpáros átvezetés biztosítható legyen. (Tavasszal átrendezik a területet és akkor fognak ezzel is foglalkozni)
- Kádártai kerékpárút és az új országút kapcsán kialakuló problémára hívtuk fel a kivitelez figyelmét. (Ezidáig nem érkezett válasz a megkeresésünkre)
- A várossal egyeztetve kerültek ki különböző helyszínekre e-bike töltők, szerszám és kerékpárpumpa állomásokat valamint kerékpártárolók
Kövessétek a veszprémi területi szervezetünk oldalát a friss túrákért, eseményekért és helyi bringás hírekért!
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!