2020 az egyik legsikeresebb évünk volt annak ellenére, hogy a járvány a mi életünket is megnehezíti. A bringás fejlődésért végzett munkánk eredményei az adó 1% támogatásotoknak és tagságotoknak is köszönhető.
Tavalyi munkánk eredményeit foglaltuk össze ebben a cikkben. Segíts, hogy folytathassuk!
Hogyan segíthetsz?
Támogasd a Kerékpárosklubot adód 1%-ával!
A NAV elkészítette a személyi jövedelemadó bevallásod tervét, amit a http://eszja.nav.gov.hu oldalon ellenőrizhetsz. Ugyanitt, pár kattintással az adód 1%-át is felajánlhatod a Kerékpárosklubnak. Ezt sokan elfelejtik.
Az adód 99%-a az államé, de 1%-át ingyen adhatod egy neked fontos célra. Csak rajtad múlik, hogy megteszed-e! Köszönjük, ha nekünk adod.
- Nevünk: Magyar Kerékpárosklub
- Adószámunk: 18245402-2-43
- 1% info: http://kerekparosklub.hu/1
- Adó 1% leadása itt: http://eszja.nav.gov.hu
Az adó 1% felajánlása pár kattintás. Mi egy évig dolgozunk belőle az egészségesebb, élhetőbb Magyarországért. Folytassuk tovább!
Akár már ma leadhatod 1%-odat Ügyfélkapu bejelentkezéssel az eszja.nav.gov.hu oldalon.
Legyél Kerékpárosklub tag, május 11-ig tagsági akció vár rád!
Lépj be a Kerékpárosklubba vagy hosszabbítsd meg tagságodat, vidd haza az ajándék hátizsákot, és nyerj! Ezzel a bringás fejlődésért végzett munkát biztosíthatod, 107 nyeremény vár, baleset-, felelősség- és lopásbiztosítással, valamint jogsegély birtokában kerékpározhatsz, vásárlási és utazási kedvezmények is járnak neked.
Megújult, egyszerűbb honlapunkon pár perc alatt elintézheted a tagságodat. Irodánkban már OTP Szép kártyával is fizethetsz.
És most lássunk, mely területeken mit értünk el 2020-ban!
Tartalomjegyzék:
- Eredmények, fejlesztések: Országosan, regionálisan, Budapesten, Szegeden, a Balatonnál és Székesfehérváron
- Javaslatok és vélemények fejlesztési tervekre, stratégiákra, szabályozásokra, pénzügyi ösztönző rendszerekre: Országosan, regionálisan, Budapesten, a Balatonnál, a Dunakanyarnál, Csömörön, Érden, Győrben, Kecskeméten, Kiskunmajsán, Szegeden, valamint 19 megye 50 településén
- Felemeltük a szavunkat, tiltakoztunk: Országos és regionális ügyekben, Budapesten, a Balatonnál, Csömörön, , Kecskeméten, Szegeden és Szentendrén
- Felvonulások: bringaút-avatók és virtuális bicikliemelés
- Utcai akciók: Budapesten és a Dunakanyarban
- Népszerűsítő kampányok, szemléletformálás, események: Országosan, külföldi sajtóban, valamint külön Budapesten és Szegeden
- Írtunk, fotóztunk, videóztunk, rajzoltunk
- Oktatóprogramok: Országosan, Budapesten, Szegeden, Székesfehérváron, Győrben és Szentendrén
- Túrákat is szerveztünk, amikor lehetett: Budapesten és környékén, a Dunakanyarban, Kecskeméten és környékén, Szegeden és Székesfehérváron
- Másokon is segítettünk: Budapesten, Győrben, Szentendrén, Kecskeméten
- Fejlődött közösségünk, a fővároson kívül is bővült a szervezetünk
- Díjazták is a munkánkat: Székesfehérváron és a MOME-n
Olvass tovább a részletekért >>
Bringaemelés láncban felállva az új nagykörúti bringasávon tartott Happy Mass-en 2020 szeptemberében
Eredmények, fejlesztések
Országos és regionális eredményeink
- Javaslatunk nyomán elindult az elektromos kerékpárok vásárlásának támogatása.
- Közös munkacsoportot alapítottunk a MÁV-Starttal a vasúti bringaszállítás és tárolás fejlesztéséért. Régi kérésünk a vasúti kerékpárszállítás lehetőségeinek bővítése, ami megtörtént az IC+ kocsikban, az új emeletes vonatokon és megszüntették az általunk is kritizált kerékpár-helyjegyeket, de további lépéseken is dolgozunk. Munkacsoportunk dolgozik a labirintuskorlátok sorompókra cserélési lehetőségén és közös kommunikációs kampányokon.
- Együttműködési megállapodást kötöttünk a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központtal, agglomerációs kerékpáros útvonalakon és vasúti kerékpártároláson kezdtünk el együtt dolgozni.
- Megvédtük a kerékpárszervizeket a járványügyi bezáratástól.
- Megépült az évtizede kért Budapest-Szentendre közti Eurovelo 6 kerékpárút.
- Elkezdték építeni a Budapest és Dunakeszi közti Eurovelo6 kerékpárutat, amit régóta szorgalmaztunk.
- Reprezentatív kutatást készítettünk, amiből kiderült: 2 év alatt 6%-kal többen ültek Budapesten kerékpárra és a magyarok szívesebben bringáznának, ha vonzóbbak lennének az utak. Az eredményeket elküldtük döntéshozóknak, szakmabelieknek, és a nagyközönség felé is nagy eléréssel mutattuk be.
- A Budapest-Balaton bringaútvonal biatorbágyi szakaszának kerékpársávval való újratervezését kértük, részletes javaslatokat tettünk, az újratervezés elindult.
- Tiltakozásunk és helyszíni segítségnyújtásunk után újranyitották a járványra hivatkozva lezárt Budapest-Szentendre kerékpárutat.
- Kerékpározást népszerűsítő nyilatkozatért fordultunk Orbán Viktor miniszterelnökhöz, Müller Cecília országos tisztifőorvos ezt meg is tette.
Budapesti eredmények
Pénzügyi ösztönzők
Kezdeményezéseink után kerékpárvásárlási támogatást vezettek be Terézvárosban és Erzsébetvárosban. A programban résztvevőknek oktatáson kell résztvenni: Terézvárosban Bebiciklizéseket tartottunk, Erzsébetvárosban zsűriztük a program megtartására jelentkező cégeket.
Utak bringázhatósága
- Rendkívüli fejlesztésekre vonatkozó javaslataink és a közös munka felgyorsítása nyomán új, régóta várt, városrészeket összekötő kerékpársávokkal gazdagodott Budapest a Nagykörúton, a Bartók Béla úton, Baross utcán, a Tétényi úton, a Villányi úton. Az Üllői úton a metrópótlásig létesült kerékpársáv, de az általunk szorgalmazott Bakáts téri átkötés és a Ráday utca kétirányúsítása is új belvárosi kapcsolatot adott Ferencvárosnak.
- A Valyoval közös kezdeményezésünk nyomán hétvégéken megnyitották a pesti alsó rakpartot, ami egy távolságtartást segítő, népszerű bringás-gyalogos korzóvá vált.
- 22 civil, szakmai szervezettel kértük, fővárosi program indult a Nagykörút felvirágoztatására.
- Több javaslatunk is beépült Belső-Erzsébetváros nagyszabású forgalomcsillapításába.
- A budai Eurovelo 6 Lánchídtól északra vezető szakaszának újratervezését több javaslatunk beépítésével kezdték el.
- Évekig küzdöttünk a városligeti Olof Palme sétány bringás útvonalának megszüntetése ellen, tavaly végül külön kerékpáros felületet építettek rajta.
- Megújult az Újpestre vezető Berlini utca kerékpárútja.
- Sok XVI. kerületi javaslatunk megvalósult:
Kerékpárral kétirányú lett a Veres Péter úti szervizút.
Útirányjelző táblák, valamint új bringanyomok és más kerékpáros jelzések létesültek itt: Diósy Lajos utca, János utca, Margit utca, Rákóczi út, Szent Korona utca, Baross utca.
Bringás kanyarodódobozokat festettek fel a Csömöri út - János utca kereszteződésében, és a Műkő utcai kerékpáros átkelő Cinkotán, meg a Rákosi úti kerékpársávok és vasúti átkelő átalakítása is javaslatunkra történik.
Benne volt a kezünk a Batsányi János utca (Sashalom HÉV) csomóponti átalakítás, Baross Gábor utca csomóponti átalakítás, Nógrádverőce utca - Sarjú út csomóponti átalakítás tervezésében.
Bejelentésünkre Csömörön és a Kolozs utcában javították a balesetveszélyes vízelvezetőket, a Pósa Lajos utcán újrafestették a lekopott kerékpárnyomokat.
Sikerrel kértük a Veres Péter úti kerékpárúton parkolás megakadályozását, a Kerepesi úti bringaút egyik veszélyes pontjának javítását és a kőbányai közpumpa pótlását.
Jelzésünkre tolósínt kapott a Kőbánya felső vasútállomás lépcsősora, a Ferihegyi úton oszlopot, Rákosligeti határúton táblát javíttattunk. - Józsefvárosi forgalomcsillapítási javaslataink közül több megvalósult, vagy dolgoznak rajta.
- Bekerültek a javaslataink a XIII. kerület új közterületi stratégiájába és Rákosmente új Környezetvédelmi Programjába.
- V. kerületi kéréseink közül a Nagy Ignác utca, a Szabadság tér és a Balaton utca nyílt meg kétirányban.
Kerékpártárolók
- Metró és HÉV állomásokon adtak át biciklitárolókat, 2008 óta tettük javaslatainkat a programhoz.
- A XIII. kerületben még több támaszt helyeztek ki javaslataink nyomán.
- Kelet-Pesti kéréseink nyomán a Sugár üzletközpontnál lecserélték a tárolókat, új támaszokat tettek ki Erzsébetligeten és a Sashalmi piacnál, a kőbányai Lavotta lakótelepen, a szakrendelőnél és a Maglódi úti Lidlnél.
- Az újbudai önkormányzat kerékpártámasz-telepítésének újabb hullámát támogattuk egy priorizált és frissített listával.
Szegedi eredmények
- Kérésünk nyomán megnyitották a Nagykörút kerékpározás elől tiltott szakaszát.
- Hosszú évek lobbizása után nyári hétvégéken korzó lett a rakpart, segítettünk az ideiglenes kerékpártárolók kiválasztásában.
- Bejelentéseink nyomán több úthibát is megjavítottak.
- Javaslataink figyelembe vételével állítottak fel önkiszolgáló kerékpáros szervizállomásokat.
- Kerékpáros nyomokat festettek fel a kiszélesített Lugas és Gábor Áron utcán, ahol korábban egy balesetveszélyes és környezetromboló, járdán vezetett kerékpárút építését akadályoztuk meg.
- Zajlanak a kerékpáros beruházások Újszegeden. A terveket még 2017-ben véleményeztük, és több javaslatunkat is elfogadták.
- Jeleztük a Székely soron fölmerült kivitelezési hibákat, ki is javították.
Balatoni eredmények
- Az északi parti kerékpárúton több olyan szakaszt javítottak ki, amelyekért régóta dolgoztunk.
- Évekig küzdöttünk, mire felújították a 35 centisre szűkült Ábrahámhegy – Badacsonyörs kerékpárutat. Még több kép.
- Balatonszepezdnél kijavították a használhatatlan bringaút-szakaszt, illetve a Révfülöpre vezetőt is, amiket jeleztünk a Magyar Közútnak.
- Posztjaink miatt került a felújított szakaszok közé a zánkai rész.
- Balatonalmádi és Fűzfő között is felújították a kerékpárutat, ezért is sokszor leveleztünk.
- Jelzésünk után újrafestették a Balatonfüred és Tihany közti szűk kerékpárút elválasztó vonalait.
Székesfehérvári eredmények
- Javaslataink beépültek az útfelújítási tervekbe.
- 40 új bringatárolót raktak ki a vasútállomásnál, majd az Árpád fürdőnél is javaslataink nyomán.
Javaslatok és vélemények fejlesztési tervekre, stratégiákra, szabályozásokra, pénzügyi ösztönző rendszerekre
Országos javaslatok
- Az elektromos rásegítéses kerékpárok támogatásának sikeres kezdeményezése mellett Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordultunk a nem elektromos kerékpárok vásárlási támogatásáért.
A javaslat alapját képző, a KPMG és a Mobilissimus által a külföldi pénzügyi ösztönzőrendszerekről és a hazai bevezethetőségről szóló tanulmány itt, a vezetői összefoglalója itt olvasható. - Ötödik éve tárgyalunk és adunk friss javaslatokat a biciklibarát KRESZ-módosításokért.
- 19 megye 50 településén javasoltunk gyorsan kialakítható kerékpársávokat.
- Kerékpáros szervezetekkel levelet írtunk a Google-nek a térkép biciklis útvonaltervezőjének bevezetéséért.
- Átfogóan értékeltük a Nemzeti Kerékpáros Stratégia tervét.
- Pest-megyei polgármestereknek is bemutattuk javaslatainkat.
- Civil szervezetekkel közös javaslatot írtunk a víruskárok enyhítésére a közlekedési szektorban.
Regionális javaslatok
- A Budapest Fejlesztési Központ agglomerációs főhálózati tervét véleményeztük és hiányzó útvonalakat is javasoltunk.
- Eurovelo 6 nemzetközi útvonal Rajka és Gönyű közti nyomvonal változatok.
Budapesti javaslatok
Utak kerékpározhatósága
- Az új fővárosi és 11 kerületi vezetésnek mutattuk be hosszú távú, részletes, komplex javaslatcsomagjainkat, többekkel azóta is zajlik a munka. A találkozók beszámolóit és a javaslatcsomagokat a cikkünkből éritek el.
- Általános javaslatokat írtunk a főváros forgalomcsillapítási projektjeihez és problématérképen gyűjtöttük a részletes beavatkozási listánkat veszélyes csomópontokról és útszakaszokról, hiányzó kapcsolatokról.
- Szilveszter estéjén leadtuk Budapest 180 legjobban hiányzó kerékpártárolójának térképét, amire a főváros közösségi költségvetésében a lakosság szavazhat majd.
- Összegyűjtöttük a BKK-nak a nyári forgalomcsillapítási mintaprojektek tapasztalatait.
- Bemutattuk a nagykörúti kerékpársávok fejlesztési lehetőségeit.
- A pesti alsó rakpart szakaszosan kerékpársávval ellátott, szakaszosan autómentes közösségi térré alakításáért dolgoztunk ki javaslatokat.
A felújítás adta lehetőségek elszalasztása ellen ősszel 24 civil, szakmai szervezettel közös levelet írtunk a főpolgármesternek, majd télen újra hangsúlyoztuk Karácsony Gergelynek a rakparton szükséges átalakításokat. - Javaslatokat tettünk a budai Eurovelo 6 útvonal Lánchídtól északra eső és dél-budai szakaszához.
- Állásfoglalást adtunk ki a Galvani-hídról, véleményeztük a terveket.
- A Római-part jövőképéhez is állásfoglalást írtunk.
- A 3-as metró belvárosi lezárásához kapcsolódóan kerékpározást segítő ötleteket gyűjtöttünk össze, többet meg is valósítottak a Kiskörúton vagy a Ráday utcában.
- A 3-as metró meghosszabbítása kapcsán véleményeztük az Árpád út, Szilágyi út és Kulső Szilágyi út terveit.
- Térképre tettük a józsefvárosi forgalomcsillapítási javaslatainkat, melyekből több megvalósult vagy dolgoznak rajta, később kiskorrekciós pontokat soroltunk fel.
- Részt veszünk a BKK Aktív- és Mikromobilitási Stratégiájának kidolgozásában.
- A BKK-val nem egyeztethettünk, ezért a nyilvánosságban mondtuk el, milyen legyen az új Bubi, és miért fontos BKK-bérlettel elérhetővé tenni.
- Véleményeztük Újbuda Kerékpárforgalmi Hálózati Tervét. Összegyűjtöttük Tétényi úti és a Bartók Béla úti kerékpársáv hibáit, továbbá rakodóhelyeket, kanyarodási lehetőségeket is kértünk. Javaslatokat fűztünk az Október 23. utca felújítási terveihez (1,2).
A dél-budai területi szervezet nevében jelentjük a problémákat és válaszolunk a felmerülő kérdésekre, új szervizpontokra tettünk javaslatokat és kértük a Szerémi úti villamossínek és kerékpárút átvezetések szintbe hozását. - Kommentáltuk a Budapest-Balaton útvonal budapesti szakaszának terveit.
- Közösségi gyűjtésű listát adtunk le a Budapest Közútnak a legsürgősebben pótlandó lekopott kerékpársávokról.
- Javaslatokat tettünk a Széna tér átjárhatóbbá tételére.
- A budai Attila út felújítási terveihez is írtunk javaslatokat.
- A VEKOP projekt XV. kerületi és XX. kerületi engedélyes tervein is dolgoztunk.
- 10 újpesti utca és tér VEKOP projektbeli tervezéséhez 2020-ban is írtunk javaslatokat.
- Részletes javaslatokat adtunk a XIII. kerületi Újlipótváros forgalomcsillapítására, értékeltük a Mobilitási Terv önkormányzati beszámolóját, hozzászóltunk a Kerületi Építési Szabályzathoz, több angyalföldi utca forgalomcsillapításához, a Jászai Mari tér tervezéséhez és hiányosságokat jeleztünk a tér kész terveiben.
- Bel-budán a Budakeszi út, a Normafa, a Zugligeti út és a II. kerületi Építési Szabályzat, a Vérmező, a Pasarét és a Városmajor tervezésébe tettünk javaslatokat és kerékpárút-hibák kijavításáért küzdöttünk. Részt veszünk az I. kerületi kerékpárhálózati és a vízivárosi forgalomcsillapítási koncepció kidolgozásában és az Eurovelo tervezésében.
- A Kossuth tér sarkánál a járdázás megszüntetéséhez tettünk javaslatot.
- Résztveszünk a közösségi tervezési folyamatokban, kérdőívezésekben.
- További, részletes, évközbeni javaslatok a honlapunkon találhatók.
Kerékpártárolók
- Kerékpártároló helyszíneket gyűjtöttünk az új belvárosi és dél-budai kerékpársávokhoz.
- Tárolókat javasoltunk az I. kerületben.
- Tárolót kértünk a Váci úti Aldihoz, amit teljesítettek, de a rossz típusú keréktámaszokat a szabálytalanul járdára parkoló autók kidöntötték.
Szemléletformálás
- Sikerrel kértünk kerékpározást népszerűsítő videóüzenetet Karácsony Gergelytől, kerékpárokat is felajánlottunk a szociális ellátórendszernek.
- A BKK kerékpáros szemléletformáló videóihoz adtunk alapvető tanácsokat, majd véleményeztük a filmterveket.
- Véleményeztük Erzsébetváros kerékpáros oktatóprogramjára érkezett pályázatokat.
Balatoni javaslatok
- A balatonfüredi halálos kerékpárosgázolás helyszíne, illetve tágabban a Tihanyra vezető szervizút újratervezése során sikerült elérnünk, hogy ne balesetveszélyes gyalog-kerékpárút építését, hanem a szervizút forgalmának csökkentését és nyitott kerékpársáv kialakítását tervezzék meg, ezzel ne nehezedjen, sőt biztonságosabb legyen a Balatoni Bringakör használata.
- Zánkán – megvizsgálva a 71-es út menti opciókat is - a partmenti nyomvonalért dolgoztunk.
Dunakanyari javaslatok
- Közösségi gyűjtéssel készítettük el Vác kerékpárútjainak problématérképét, amit a főépítésznek és a polgármesternek is bemutattuk.
- Verőce környékére vonatkozó börzsönyi túraútvonalakra és a település kerékpáros érintettségű turisztikai fejlesztéseihez tettünk javaslatokat.
- Verőcén javasoltuk a lekopott kerékpáros jelzések újrafestését az iskola környékén, többnyelvű tájékoztató táblák elhelyezését az Eurovelo 6 mentén, megfelelő kerékpártárolók kihelyezését és kezdeményeztük egy gyerekeknek szóló oktatási program indítását.
- Dömösi átkelésnél balesetveszélyes bringaútlezárást jelentettünk.
Csömöri javaslatok
- Véleményeztük a Kerékpárforgalmi Hálózati Tervet.
- És a Szabadság út terveit.
Érdi javaslatok
- Még a járvány előtt szerveztünk egy ötletelést, ami után többször is javaslatokat adtunk az önkormányzatnak.
Győri javaslatok
- A Jedlik Ányos utca (É-D) kerékpáros útvonalon kommunikációt indított velünk az önkormányzat. 10 Km/h sebességkorlátozást vezettek be a korábbi behajtani tilos tábla helyett.
- A polgármester/képviselőket is megkerestük új belvárosi kerékpártárolók elhelyezése ügyében, és folyamatban vannak ezek kihelyezései.
- A Kossuth híd két oldalára felfestettek egy gyalogos tiltás piktogramot.
- A közútkezelő elkezdte a beküldött javítási javaslatokat feldolgozni, szereztünk egy adatbázist a kerékpárutak és egyéb infrastrukturális elemek hibáiról. Ezt részekre bontva fogjuk nekik megküldeni, így remélhetőleg sort kerítenek a javításokra.
- Nagyon sok kerékpárlopás volt a városban, együttműködést kezdtünk a városi és megyei rendőrkapitánysággal. Kampányt fogunk végezni a megfelelő lakat, lakatolás, kerékpártárolási tudnivalókról. Valamit segítünk a rendőrségnek a megtalált lopott biciklik/alkatrészekhez sértettek felkutatásában. Szeretnénk a városi kerékpár jelölési program, esetleg a BikeSafe program keretében egy közös jelölést.
Kecskeméti javaslatok
- Megrajzoltuk, hogy lehetne jobb az Irinyi József út és a Március 15. út kereszteződése.
Kiskunmajsai javaslatok
- Véleményeztük a város közlekedésbiztonsági programját.
Szegedi javaslatok
- Javaslatokat tettünk a Széchenyi tér fölújításához.
- A Csillag téren kialakított kerékpáros átvezetések szegélyhibáit jeleztük az illetékeseknek.
- A koronavírus miatt 10 pontos javaslatot adtunk a kerékpáros közlekedés megkönnyítése érdekében. Kiderült, hogy ezeket a jövőbeli projektek már tartalmazzák.
- Az SzKT bringás bérletéhez adtunk javaslatokat, tippeket a közlekedési társaság munkatársainak.
- Javasoltuk a városüzemeltetésnek, hogy az egész Kossuth Lajos sgt-i bringagyász vizsgálják fölül.
- Részt veszünk a Belvárosi híd újszegedi hídfőjének korrekciós tervezésében, melynek célja a balesetek számának csökkentése, és a kerékpározás segítése.
Felemeltük a szavunkat, tiltakoztunk
Országos
- Javaslatokat írtunk az ITM-nek azért, hogy a Kerékpárosbarát Település Díj valóban kerékpárosbarát településekre kerülhessen.
Regionális
- Tiltakozásunk és helyszíni segítségnyújtásunk után újranyitották a járványra hivatkozva lezárt Budapest-Szentendre kerékpárutat.
Budapest
- Elfogadhatatlannak tartottuk a 3-as metró meghosszabbításához tervezett kerékpártároló mennyiséget.
- Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes költségvetési fórumán is kértük, hogy ne vegyék el a kerékpározásra szánt évi negyedmilliárd forintot.
- Felhívtuk a figyelmet a Csepelre vezető Kvassay híd és a Déli összekötő vasúti híd felújításánál a kerékpárutakon bevezetett elégtelen terelésekre.
- Továbbra is figyelemmel kísértük, hogy a Deák Ferenc hídon biztosítsák a kerékpáros közlekedést.
- Rendszeresen jelezzük az illetékeseknél a balesetveszélyes kerékpárút lezárásokat és elégtelen tereléseket.
- Indexvideoban hívtuk fel a figyelmet a kiskörúti kerékpársáv fejlesztésére.
- A Cinkotai úti vasúti átjáró építésekor a balesetveszélyes labirintuskorlát miatt tiltakoztunk.
- A Szilas-patakmenti bringaút Cinkotai úti hibás átvezetése miatt is felemeltük a szavunkat.
- A XIII. kerületi Csanády utcai zöldfejlesztés terveiből kihagyott kerékpársáv és eltűnt kerékpártárolók miatt hívtuk fel a figyelmet, majd kifejeztük ellenvéleményünket a kerékpársávot szükségtelennek tartó kerületi vezetőnek. Azért is írtunk kerületnek, mert kihagyták a kerékpáros fejlesztést a Jászai Mari tér újratervezéséből.
- Az újpesti Berlini utca rendkívül szűk kanyarja miatt a BKK-nál tiltakoztunk, de nem javították ki.
- Az V. kerületi Hold utca kétirányúsítását megnehezítő parkolókijelölés miatt is felszólaltunk.
Balaton
- Felszólaltunk az ellen, hogy a Balatoni Bringakör újjáépített szakaszait alárendelt utakhoz kitett „elsőbbségadás kötelező” táblákkal szakítják meg, ahol felújítják.
Csömör
- Tervvéleményezésünk mellett blogposztban is felhívtuk a figyelmet a hibás tervekre.
Kecskemét
- Felhívtuk a figyelmet a gyommal felvert kerékpárutakra,
- a rosszul kialakított új kerékpáros infrastruktúrára
- és a belváros autóközpontúságára.
Szeged
- Fölhívtuk a közútkezelők figyelmét, hogy az utak fölbontásakor ne tiltsák a kerékpározást, hanem– a jogszabályoknak megfelelően – oldják meg a terelését.
- Nem sok javaslatunkat vették figyelembe az Algyői út kereszteződésének átépítésekor. A szervizút egyirányúsítása és az építkezés alatti trehány forgalomszervezés miatt tiltakoztunk, és még fogunk is.
Szentendre
- Sajnos sikertelenül kampányoltunk a Szentendre belvárosába tervezett Eurovelo 6 bringás-gyalogos híd érdekében, amit az önkormányzat félrevezető népszavazási kezdeményezéssel akadályozott meg.
Felvonulások
A járványügyi korlátozások miatt le kellett mondani az I bike Budapestet és a vidéki felvonulásokat, de:
- Az új budapesti bringasávokat láncba felállva avattuk fel szeptemberben.
- A Budapest-Szentendre Eurovelo szakaszt Happy Mass-szel avattuk fel.
- Az I bike Budapest napjára meghirdetett közös virtuális bringaemelésen kb 400-an vettek részt.
Utcai akciók
Budapest
- Több mint 80 biciklivel tiltakoztunk a BKK székháznál a Bubi bezárása ellen. A lezárás értelmetlenségéről és a Bubi megújításáról szóló javaslatainkat nem egyeztethettünk.
Dunakanyar
- Vác és Verőce között a karantén alatt is kitakarítottuk az Eurovelo 6 útvonalat.
Népszerűsítő kampányok, szemléletformálás, események
Országos
- Több mint 1500-szor nyilatkoztunk a sajtónak, még az egyik legrégebbi dán napilapnak is.
- Teljes gőzzel népszerűsítjük a bringázást a járvány kitörése óta, a lecsökkent forgalomban, aztán még télen is.
- A Bringázz a Munkába kampányt átszervezve országosan hirdettük a kerékpározás 7 fő előnyét, adománybiciklikhez segítettűnk kórházi és szociális dolgozókat, népszerűsítő videókat forgattunk, a hétvégi bringásokat is megszólítottuk, nyereményjátékokat szerveztünk és járványügyi tanácsokat adtunk a szabadidős kerékpározáshoz.
- Bringás reggelit csak ősszel tarthattunk, 40 helyszínen szerveztük meg országosan. Kipróbáltunk egy önjáró bringásreggelit, ahol három hely (két pékség és egy fagyizó) kedvezményt adott a bringával érkezőknek nyáron.
- Kerékpározást népszerűsítő nyilatkozatért fordultunk Orbán Viktor miniszterelnökhöz, Müller Cecília országos tisztifőorvos ezt meg is tette.
- Népszerűsíteni kezdtük a bicikli + vonat kombinációs ingázást, Magyarósi Csabával készítettünk videót.
- Résztvettünk az Év Kerékpárútja pályázat értékelésében és a szavazási verseny népszerűsítésében.
- Folyamatosan frissítjük és hirdetjük a népszerű térképgyűjteményünket.
- Rendszeresen bemutatjuk külföldi országok előremutató példáit kerékpározás, forgalomcsillapítás, közösségi terek létrehozása témájában.
Budapest
- A 3-as metró lezárásakor újraindítottuk a Metrópótló kampányt, amiben térképekkel, videókkal, útvonalleírásokkal, bringásreggelivel, sajtó- és közösségi média kampánnyal, nyereményjátékkal és fejlesztések kiharolásával segítünk bringával pótolni a lezárt 3-as metrót.
Ösztönöztünk a Csepeli HÉV biciklis kiváltására is. - László János – a klub örökös tiszteletbeli elnöke – születésnapja alkalmából teltházas meetupot szerveztünk. A Zsigmond Gábor, a Közlekedési Múzeum igazgató-helyettese a budapesti kerékpárpolitika elmúlt 100 évét mutatta be. Utána Vitézy Dávid BFK vezérigazgató, Balogh Samu főpolgármesteri kabinetfőnök és Kürti Gábor klubelnök beszélgetett a következő 10 évről.
- A Nagykörút jelenéről, kerékpárforgalmáról, kerékpáros és a város életében betöltött jövőképéről is tartottunk egy teltházas meetupot.
- Nagy sikerű szabadidős útvonalajánlatokat állítottunk össze budapesti kezdőknek.
- Aktívan kommunikáltunk forgalomcsillapítás témában, az Index vitasorozatát a Kerékpárosklub elnökének írása indította el.
- A főváros későn reagált, mi viszont az első napoktól írásban, fotókkal és videókkal népszerűsítettük az új bringasávokat a Nagykörúton, a Baross utcában, a Bartók Béla úton, a Tétényi úton, az Üllői úton, a Villányi úton, illetve a pesti alsó rakpart megnyitását.
- Cikket írtunk a Nagykörútról az Építészfórumra.
- Cikket írtunk a nagykörúti civil együttműködésről a Közösségfejlesztők Egyesületének Parola c. lapjába.
- Előadást tartottunk a Városháza közösségi gyűlésén.
- A jövő kerékpáros lehetőségeiről adtunk elő Kőbányán.
Szeged
- Panelbeszélgetésen vettünk részt, melyen a szegedi közlekedésről beszélgettek helyi szakemberek.
Írtunk, fotóztunk, videóztunk, rajzoltunk
Önkéntes fordítócsoportunk cikkei:
- Hogyan lett Párizsból kerékpáros sikertörténet, és hogyan szolgálhat példaként más városok számára?
- 1.5 és 2 méteres előzési oldaltávolság és más bringabarát KRESZ változások Németországban
- Egy gyalogos vagy kerékpáros sem halt meg közlekedési balesetben Oslo városában 2019-ben
- Akárhogy is nézzük, a bicikli jelentheti a városi közlekedés jövőjét
- Barcelona kiterjeszti autómentes szuperblokkjait
- Egy új kutatás szerint a kerékpározók nem tartják fel az autóvezetőket
- Nem csökkentették, hanem növelték a dugókat a fuvarmegosztó szolgáltatások
Fontosabb írásaink:
- Forgalomcsillapított, bringa- és gyalogosbarát utcák és mikromobilitás Brüsszelben (fotókkal, videókkal)
- Eladtam az autómat és igazi városlakó lettem - 1 év tudatos közlekedés eredményei
- Majdnem minden, amit a városi bringázásról eddig tanultam
- Megírtuk, miért félrevezető autósokról és biciklisekről beszélni az új kerékpársávok fejlesztésekor
Fejlesztésre váró útvonalakat mutattunk be képekkel
- Eurovelo 6 Budapest – Érd – Százhalombatta szakasza
- Nagy-Burma vasút helyére tervezett kerékpáros útvonal nyomvonala Dél-Pesten
Mémben mondtuk el
- A sebességcsökkentés legfontosabb indokát
- Az autómentesített közterületek autós múltjának elképzelhetetlenségét
- Hogy azt a közlekedési módot használják az emberek, amiket fejlesztenek a döntéshozók
- Míg a koronavírus miatt leállt minden, a légszennyezés miatt nincsenek ilyen lépések
- Az agglomerációs ingázás ellentmondását
- És a kerékpárosbarát járványintézkedések kritikájának karikatúráját
- Hiszen a válság egyben lehetőség egy új, jobb normalitás kialakításához
- Az egyik legismertebb vírusmémet is felhasználtuk
Megmutattuk azt is
- Hogy mit old meg és nem old meg a kerékpáros nyom egy forgalmas utcán
- Levideóztuk az utókornak, milyen volt a járvány kezdetekor autómentes Budapest
- Elindult kelet-pesti Instagram oldalunk
Oktatás
Országos
- Befejeződött iskolai közlekedési vizsga kidolgozása, ami 2020 márciusától ment is sulikban, de nem mindenhol.
- A Bringázz a munkába kampányban kezdőknek szóló webinarokat (1.,2.,3.rész) gyártottunk.
- A korlátozások alatt a Bebiciklizés oktatáshoz hasonló online térképeket és videókat készítettünk Óbudán, Szegeden és Székesfehérváron.
- Ismét felhívtuk a figyelmet lámpahasználatra és a helyes lámpahasználatra.
Vidék
- Győrben felvettük a kapcsolatot a futárcégekkel. Szeretnénk a gyalogosok védelmére, a helyes lakatolásra és az egyirányú utcák szabályainak betartására sarkallni őket.
- A szegedi Városüzemeltetési Iroda kérésére figyelmeztettük a bicikliseket a Kossuth Lajos sugárúti bringaút egyik veszélyes pontjára.
- Székesfehérváron útvonalajánlatokkal segítettünk a Balatoni úti felüljáró lezárásakor.
- Szentendre és vidéke csoportunk Szentendrén és Budakalászon vezetett Bebiciklizést.
Budapest
- Megjelent a Kerékpárosklub Kisokos terézvárosi kiadása, a VI. kerületben Bebiciklizést is tartottunk a kerékpárvásárlási támogatás fiatal kedvezményezettjeinek.
- Megjelent a Kerékpárosklub Kisokos józsefvárosi kiadása, a VIII. kerületben Bebiciklizést is tartottunk.
- Észak-budai csoportunk hat Bebiciklizést tartott.
- Bel-budai csoportunk is szervezett Bebiciklizést.
- Bringás oktatást tartottunk a MOL gyerektáborában a BME sporttelepén.
- Előkészítettük a XVI. kerületi Bebiciklizést, amit a rendezvénytilalom után megtartunk.
Túrákat is szerveztünk, amikor lehetett
Budapest és környéke
- Nagy sikerű szabadidős útvonalajánlatokat állítottunk össze budapesti kezdőknek, amit azóta is frissítünk.
- Továbbra is népszerű a Csepel-szigeti Bringakör nevű teljesítménytúránk.
- Kelet-pesti szervezetünk 270 résztvevőt megmozgató „Kerékpáros Kincskereső” rendezvény szervezésében vett részt. “Reformátorok” bringás körtúrát szerveztek Rákosligetről a Rákosszentmihályra. Trianon és a Nagy Háború emlékeit felkereső körtúrát szerveztek a Kertvárosban. Csoportosan járták be a Baross utcai bringasávot és a rakpart megnyitására is betekerést szerveztek.
Dunakanyar
- A Budapest Bike Maffia bringatúráján résztvevőket limonádéval fogadtuk Vácon, majd elkísértük őket Zebegénybe.
Kecskemét
- Kicsiben rendeztük meg a SZÉP Kihívást
- Szerveztünk egy túrát Nagykőrös, Cegléd és Lajosmizse érintésével.
- Túráztunk Kunbaracsra
- És paprikás krumplizni is.
Szeged
- Júniusban ismét csináltunk egy Utolsó Pénteki közös tekerést, ezúttal Térvárra, amit idén is megtartanánk.
Székesfehérvár
- Túráztunk a Jancsárkertből Sóstóra és Rácbányára.
- Együtt tekertünk ki a Decathlon családi napra a Velencei-tóra, ahol standdal vártuk a résztvevőket.
Másokon is segítettünk
- A Bringázz a Munkába kampányban adománybiciklikhez segítettünk kórházi és szociális dolgozókat.
- Győrben bevásárolni segítünk és adományokat viszünk a koronavírus által veszélyeztetett időseknek.
- Önkénteseink maszkokat kézbesítettek bringával XVI. kerületi érettségizőknek
- Szentendrén ebben az évben is segítettük a Vasárnapi Merőkanál ételszállításait rászoruló családok részére.
- Segítettünk szavazatokat gyűjteni a ballószögi sportpálya fejlesztéséhez.
- Fát ültettünk Kecskeméten.
Így fejlődött közösségünk
- Év elején megalakult a Dunakanyar területi szervezetünk, ami Váctól Szobig fedi le a Duna balparti településeit.
- Szentendrei szervezetünk növekedett, Budakalász és Pomáz területét is bevonta a munkájába.
- Észak-budai csoportunk közösségi piknikeket és nightride-okat is szervezett a Bebiciklizések mellett.
- Bővült a tagoknak járó vásárlási kedvezmények felhozatala.
- Tavasszal és ősszel is együtt maradtunk a tagsági akcióinkban.
- Többen támogattátok munkánkat adótok 1%-ával, köszönjük!
- Új termékekkel támogathattátok munkánkat: maszkokat és I bike Budapest atlétákat készítettünk.
Díjazták is a munkánkat
- Székesfehérvári csoportunk a vásárlók szavazatai alapján támogatást nyert Bebiciklizés oktatás szervezésére a TESCOtól.
- A Moholy Nagy Művészeti Egyetem Aranyrajzszög díjátadóján kiállították a járvány miatt elmaradt I bike Budapest kampányanyagait.
Támogasd munkánkat adód 1%-ával és tagsági akciónkban, melyben garantált ajándék és 107 nyeremény vár!
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról itt.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide! Most tagsági akcio vár garantált ajándékkal és 107 nyereménnyel!
- Támogass adománnyal!
- Vásárolj pólót, ajándékot! Webshopunk itt érhető el.